PK 3 september 2013 Eupen - Polleur GR15

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

PK 3 september 2013 Eupen - Polleur GR15

Bericht door Paul »

De reisverslagen van Vic lees ik altijd met bijzonder veel genoegen, en van tijd tot tijd, een keer per jaar of zo, doe ik een van zijn tochten eens over. Het voordeel is dat je dan kunt profiteren van zijn ervaringen, en een tocht kunt uitkiezen die naar zijn oordeel echt de moeite waard is. Op 3 september koos ik voor de GR15 van Eupen naar Polleur.

Heenreis:

Sint-Niklaas 08:45 +4 IC1830 MS96 551
Gent S.P. 09:14 +7

Gent S.P. 09:24 +5 IC508 I11 (11814) + HLE 1855
Eupen 11:45 +6

Eupen Hookstrasse 12:00 +5 TEC buslijn 725
Eupen Bellmerin 12:16 +5

De IC naar Oostende staat een paar minuten stil voor het inrijsein van Gent-Sint-Pieters en daardoor dreigt de aansluiting erg nipt te zullen worden, maar op spoor 9, waar de IC naar Eupen zal vertrekken, staat een trein met een lange sleep lege blauwe ligrijtuigen en de perrondisplay toont het bericht "niet instappen". Dat bericht staat er nog als die trein richting Brussel vertrokken is en de IC uit Oostende het station is binnengereden, maar dat houdt niemand tegen om toch in te stappen. De vertraging van onze trein loopt in de NZ-verbinding op tot +11 en zakt daarna geleidelijk weer: Leuven (waar de ligrijtuigen van daarstraks nu in de bundel staan) +9, Luik +7, Verviers +5, Welkenraedt +6. In Verviers-Est moeten we even wachten op een kruisende trein want verderop is er wegens werken verkeer over één spoor.

Uit het verslag van Vic heb ik geleerd dat de bussen van lijn 725 in Eupen ook dichtbij het station stoppen in de Hookstrasse, ik hoef dus niet helemaal naar de Bushof en haal op mijn dooie gemak de TEC-bus voor een ritje door Eupen via Hütte naar Bellmerin, waar aan de overkant van het brugje over de Weser, zoals de Vesder hier heet, de rood-witte GR-wegwijzer wenkt en meteen de goede richting aangeeft.

Dan volgt een prachtige wandeling van ruim 20 km door het Herzogenwald naar de afdamming van de Gileppe (op dat stuk kom ik werkelijk geen mens tegen, wat een rust, wat een stilte!) en verder door de weilanden van Foyr en Surister naar het Bois de Tiège en de vallei van de Hoëgne, tot aan hotel Val de Hoëgne in Polleur. Dat hotel is mij niet onbekend na een weekendje aldaar jaren geleden; ik hoopte er iets te kunnen drinken na de lange wandeling maar jammer genoeg lijkt het vandaag potdicht gesloten en dat wordt dus wachten tot in Verviers om de dorst te lessen.

Terugreis:

Polleur Hôtel de la Hoëgne 18:03 +1 TEC buslijn 294 Mercedes Integro 755111
Verviers Gare 18:21 +2

Verviers 18:37 stipt IC541 HLE 1843 + I11
Leuven 19:34 stipt

Leuven 20:16 stipt IR2720 break 410
Sint-Niklaas 21:16 +5

De rit naar Verviers verloopt in een comfortabele Mercedes Integro met een chauffeur die onderweg elke op- én afstappende passagier begroet en ook een vriendelijk antwoord krijgt – waar in Vlaanderen kom je dat nog tegen?

De IC Eupen-Oostende en de IR Leuven-Sint-Niklaas brengen mij probleemloos en zo goed als stipt naar huis, met in Leuven tijd genoeg om een hapje te eten in een der etablissementen op het Martelarenplein. Alleen een kleine vertraging bij aankomst in Sint-Niklaas, dat is tegenwoordig dagelijkse kost op lijn 54, oorzaken zijn de kruising in Puurs waar de tegentrein nogal eens op zich laat wachten, en de vertragingszone wegens ‘onstabiel spoor’ op de helling tussen Bornem en de brug van Temse.

Een geslaagde daguitstap, met dank aan Vic voor zijn voortrekkersrol!

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie