GGB

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

GGB

Bericht door Joris »

Hallo,
Een eerste verslag, of tenminste een deel, van Zwitersland dit jaar:
De Gorngergrat Bahn. De GGB start in Zermat (waar het aangesloten is op de GGB) en eindigd op de Gornergrat.
Meer info binnenkort (morgen/overmorgen) op m'n site, maar hier alvast enkele foto's:
Zie bijlage onderaan.
Groeten,
Joris De Mol
Bijlagen
De 3044 en de 3043 zijn opweg naar hun eindbestemming Gorngergat die ze bijna bereikt hebben. 01/08/2006.
De 3044 en de 3043 zijn opweg naar hun eindbestemming Gorngergat die ze bijna bereikt hebben. 01/08/2006.
IMG_6850.jpg (135.43 KiB) 6524 keer bekeken
De 3052 en de 3054 staan klaar om te vertrekken naar Zermat. Gornergrat, 01/08/2006.
De 3052 en de 3054 staan klaar om te vertrekken naar Zermat. Gornergrat, 01/08/2006.
IMG_6808.jpg (114.16 KiB) 6524 keer bekeken
De 3019 staat te wachten op een tegentrein langs de GGB-lijn. 01/08/2006.
De 3019 staat te wachten op een tegentrein langs de GGB-lijn. 01/08/2006.
IMG_6800.jpg (125.12 KiB) 6524 keer bekeken
Afbeelding
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Hebben die niet genoeg aan 1 panto en aan 1 draad?
Kris

Bericht door Kris »

Zo te zien had je er niet veel geluk met het weer...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Jonathan schreef:Hebben die niet genoeg aan 1 panto en aan 1 draad?
misschien is het iets 3-fazig ofzo :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22516
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd, of tweefasig maar alles via bovenleiding kan ook
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

niet echt handig voor wissels , 2 bovenleidingen ....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22516
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

prahsharp schreef:niet echt handig voor wissels , 2 bovenleidingen ....
het si dan ook een bergbaantje, het aantal wissels is daar zover ik weet heeeeeeeeeeeeel beperkt
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Kris schreef:Zo te zien had je er niet veel geluk met het weer...
Goh, ik heb wel geluk gehad, als je bedenkt dat het in de voormiddag zo bewolkt was dat je niks kon zien, maar omdat het in de namiddag dan toch optraok hebben we de tocht gedaan. Dus het had erger gekunt...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Steven schreef: het si dan ook een bergbaantje, het aantal wissels is daar zover ik weet heeeeeeeeeeeeel beperkt
Mmm, zo beperkt was dta nu ook weer niet... De foto's zijn nu wel genomen op dubbelsporige stukken, maar dat waren er niet veel. Gevolg, aan elke halte lag een uitwijkspoor. Dus er lagen wel nog redelijk wat wissels. Nu heb ik er eigenlijk helaas niet op gelet hoe men dat aan wissels oplost... Jammer...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Steven schreef:idd, of tweefasig maar alles via bovenleiding kan ook
Zermat-bahn is 3-fasig; 2 via bovenleiding, derde via rail
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Intussen staat de reportage van de GGB online.
De rest is wegens tijdsgebrek voor later...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

e49memling schreef:
Steven schreef:idd, of tweefasig maar alles via bovenleiding kan ook
Zermat-bahn is 3-fasig; 2 via bovenleiding, derde via rail
1ste fase is tussen de linker draad en de rails, 2de fase is tussen rechter draad en rails, en derde fase is tussen beide draden. Wat men in de sterkstroom een driehoeksschakeling noemt.
(De drie fase sterkstroom die je thuis hebt is een sterschakeling: Drie fasen en een nul).

De Jungfraubahn gebruikt ook driefasen stroom. Een van de voordelen schijnt te zijn dat stroomterugwinning bij dalritten efficienter kan.
13'erke

Bericht door 13'erke »

Nu heb ik er eigenlijk helaas niet op gelet hoe men dat aan wissels oplost... Jammer...
Men lost dit op door gebruik te maken van stroomloze stukken boven de wissels, daarom staan er ook altijd 2 (4 eigelijk) pantografen omhoog , die voor- en achteraan. In Italie kent men dit systeem van draaistroommotoren en 2 draden ook ( 10kv 45Hz) , maar door de hoge kosten is men hiermee gestopt.
Plaats reactie