GGB
GGB
Hallo,
Een eerste verslag, of tenminste een deel, van Zwitersland dit jaar:
De Gorngergrat Bahn. De GGB start in Zermat (waar het aangesloten is op de GGB) en eindigd op de Gornergrat.
Meer info binnenkort (morgen/overmorgen) op m'n site, maar hier alvast enkele foto's:
Zie bijlage onderaan.
Groeten,
Joris De Mol
Een eerste verslag, of tenminste een deel, van Zwitersland dit jaar:
De Gorngergrat Bahn. De GGB start in Zermat (waar het aangesloten is op de GGB) en eindigd op de Gornergrat.
Meer info binnenkort (morgen/overmorgen) op m'n site, maar hier alvast enkele foto's:
Zie bijlage onderaan.
Groeten,
Joris De Mol
- Bijlagen
-
- De 3044 en de 3043 zijn opweg naar hun eindbestemming Gorngergat die ze bijna bereikt hebben. 01/08/2006.
- IMG_6850.jpg (135.43 KiB) 6524 keer bekeken
-
- De 3052 en de 3054 staan klaar om te vertrekken naar Zermat. Gornergrat, 01/08/2006.
- IMG_6808.jpg (114.16 KiB) 6524 keer bekeken
-
- De 3019 staat te wachten op een tegentrein langs de GGB-lijn. 01/08/2006.
- IMG_6800.jpg (125.12 KiB) 6524 keer bekeken
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Goh, ik heb wel geluk gehad, als je bedenkt dat het in de voormiddag zo bewolkt was dat je niks kon zien, maar omdat het in de namiddag dan toch optraok hebben we de tocht gedaan. Dus het had erger gekunt...Kris schreef:Zo te zien had je er niet veel geluk met het weer...
Groeten,
Joris De Mol
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Mmm, zo beperkt was dta nu ook weer niet... De foto's zijn nu wel genomen op dubbelsporige stukken, maar dat waren er niet veel. Gevolg, aan elke halte lag een uitwijkspoor. Dus er lagen wel nog redelijk wat wissels. Nu heb ik er eigenlijk helaas niet op gelet hoe men dat aan wissels oplost... Jammer...Steven schreef: het si dan ook een bergbaantje, het aantal wissels is daar zover ik weet heeeeeeeeeeeeel beperkt
Groeten,
Joris De Mol
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
1ste fase is tussen de linker draad en de rails, 2de fase is tussen rechter draad en rails, en derde fase is tussen beide draden. Wat men in de sterkstroom een driehoeksschakeling noemt.e49memling schreef:Zermat-bahn is 3-fasig; 2 via bovenleiding, derde via railSteven schreef:idd, of tweefasig maar alles via bovenleiding kan ook
(De drie fase sterkstroom die je thuis hebt is een sterschakeling: Drie fasen en een nul).
De Jungfraubahn gebruikt ook driefasen stroom. Een van de voordelen schijnt te zijn dat stroomterugwinning bij dalritten efficienter kan.
Men lost dit op door gebruik te maken van stroomloze stukken boven de wissels, daarom staan er ook altijd 2 (4 eigelijk) pantografen omhoog , die voor- en achteraan. In Italie kent men dit systeem van draaistroommotoren en 2 draden ook ( 10kv 45Hz) , maar door de hoge kosten is men hiermee gestopt.Nu heb ik er eigenlijk helaas niet op gelet hoe men dat aan wissels oplost... Jammer...