Door het Brohltal... in 30 foto's

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Wouter DH

Door het Brohltal... in 30 foto's

Bericht door Wouter DH »

Hallo,

Naar goede gewoonte deden mijn vriendin en ik tijdens onze vakantie een uitstapje met een smalspoortrein. Vorig jaar viel de eer te beurt aan de Chemin de la Vallée de la Doller (in de buurt van Mulhouse). Zie op deze plek

Dit jaar zaten we in de Eifel, aan de Rijn en aan de Moezel. Aan de Rijn was mijn oog gevallen op de Brohltalbahn van Brohl naar Engeln. Brohl ligt tussen Bad Breisich en Andernach (deel Bonn - Koblenz van de Rijn). Brohl zelf, waar het treintje vertrekt dus, biedt niet veel aan de reiziger, temeer omdat het station van Brohl redelijk ver uit het centrum ligt. Maar de aansluiting met de RB van DB wordt wel verzekerd :!: Brohl is enkel bekend voor de verscheping van water (Tönnisteiner en Brohler) en wat gesteente uit het Brohltal zelf. De Brohltalbahn zorgt trouwens voor het vervoer per spoor van dat water en dat gesteente. Daarvoor hebben zij een aantal goederenwagens tot hun beschikking.

De Vulkanexpress zelf (het personenvervoer dus) rijdt tweemaal daags, en dat op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag. Momenteel wordt de tractie verzekerd door een dieselmotorwagen. Hun stoomlocomotief is in revisie...

De heenrit van 1u30 naar Engeln voert door een variërend landschap. Gedurende de 17,5 km lange rit rij je eerst door dichte bossen en rotsen, dan kom je op open terrein (met een aantal dorpjes) en op het einde komt er dan een 'Steilstrecke'. Die Steilstrecke overwint in een vijftal km een hoogteverschil van 240 meter. Het totale hoogteverschil van de gehele rit bedraagt 400 meter.

Wie nog meer info wil, dit is de website van de Brohltalbahn

Maar goed, genoeg gepraat, het is tijd voor wat foto's... :lol:
In de volgende bijlage komen die eraan.

Groetjes,

Wouter DH
Wouter DH

Door het Brohltal... in 30 foto's

Bericht door Wouter DH »

Opnieuw hallo,

Zoals beloofd: de foto's van de rit met de Vulkanexpress. :D

Beginnen doen we natuurlijk in het vetrekstation: Brohl (Rhein). Een leuk stationnetje met wat bezienswaardigheden en een drank- en ijsjesstand (waar wij zeker niet aan voorbij konden gaan, met temperaturen tot 34 à 35 °C - jaja, het was op 15 juli dat wij de rit deden, herinner je je nog hoe warm het wel was 8) 8) )

Het sympathieke stationnetje van Brohl (Rhein) Afbeelding Met op het dak een windhaan, euh... sorry, een windstoomloc. :lol: Afbeelding In het station een aantal attributen (en nee, het zijn niet de ijsjes hoor :lol: ) Afbeelding Gaan we dan toch maar stilletjes aan naar buiten... Afbeelding En zo gebeurde vroeger de wisselbediening... nu is het manueel aan de wissel :!: Afbeelding De Vulkanexpress staat vetrekkensklaar. Merk de fietswagon op na de motorwagen en het open rijtuig in derde positie. Afbeelding Nog een detail van het front Afbeelding Wat rijtuigen betreft, hebben ze een mengelmoes aan maatschappijen: zo reed er een rijtuig mee van de Berner Oberland Bahn (op de foto het tweede rijtuig in het bruin-crème) Afbeelding Bijna de hele trein was gereserveerd, en toen ik mijn ticketjes kocht, zei de verkoper dat wij ons in het groene rijtuig mochten zetten. Wat we dan ook deden, met als resultaat: we zaten helemaal alleen in het laatste rijtuig - op wat volk na dat richting bar ging tijdens de rit, jaja, die warme temperaturen hé :D Afbeelding Precies op tijd vertrok de Vulkanexpress met als eerste doel het piepkleine stationnetje van Bad Tönnistein. Welgeteld drie van de zes rijtuigen kunnen op het perron staan. Uitstappen gebeurt dan maar in het bos... :o Afbeelding In de eerste km van de rit is het Brohltal nog zeer smal. Afbeelding Kort na het station van Bad Tönnistein kom je over een eerste viaduct... Afbeelding ... om dan aan een slakkegangetje van 10 à 15 km per uur verder te kruipen. Afbeelding En dit piepkleine riviertje volg je eigenlijk vijftien kilometer lang (wie zoekt, die vindt) :lol: :lol: Afbeelding Het eerste grotere plaatsje kom je tegen na een 5,5 km klimmen (100 meter verschil met vertrekpunt): Burgbrohl. Het station staat bekend om het mooiste van het Brohltal. Afbeelding Het vervolg in de volgende bijlage.

Groetjes,

Wouter DH
Wouter DH

Door het Brohltal... in 30 foto's

Bericht door Wouter DH »

Hallo,

Het vervolg...

Na Burgbrohl wordt het dal veel breder en kom je een aantal dorpjes tegen. Hier het binnenrijden van Niederzissen. Afbeelding Maar natuurlijk overheerst het groen :D Afbeelding Afbeelding Na 12 km kom je dan in Oberzissen (hoogteverschil 226 m met Brohl)
Daar wachtte ons een werktrein op om te kruisen... Afbeelding Onmiddellijk na het station van Oberzissen rij je de Oberzissener Viadukt over... Afbeelding ... waar de Steilstrecke begint (240 meter stijgen in een vijftal kilometer - wees er maar zeker van dat de remmen in de terugrit van hun oren gemaakt hebben op dit stukje :P :P :P ) Afbeelding Draaien wij ons hoofd even naar links ten opzichte van de vorige foto, en dan zien we dit: Afbeelding De Burgruine Olbrück toont zich steeds mooier en mooier terwijl onze trein metertje bij metertje verder omhoogkruipt. Afbeelding Afbeelding En dan komen wij stilaan ter bestemming: het station van Engeln.
Daar bovenop de heuvelkam ligt Engeln. Afbeelding Nog een laatste bocht en... hupsakee: we zijn er !! Afbeelding Het station van Engeln, met een cafeetje en een verkoopstand van worstjes :lol:
Hier nog eens de trein die zich klaarzet om zijn dalende rit aan te vangen (trein was een rijtuig langer dan de heenrit => nog meer reservaties :!: ) Afbeelding En het bedieningspaneel van de motorwagen: Afbeelding Afbeelding Aan het station van Engeln kan je lange wandelingen maken en is er ook een Geo-pad... getuige hiervan uw dienaar met zijn grote vriend, de dino uit lang vervlogen tijden... Afbeelding Ziezo, ik hoop dat jullie genoten hebben van deze reportage.

Met speciale dank aan mijn vriendin, die ook wel mee op de foto wou :lol:

Groetjes,

Wouter DH

P.S.: Reacties zijn altijd welkom uiteraard!!
260689
Berichten: 3345
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

amai das iets anders dan hier in belgie zenne 8) 8) .
om maar te zeggen uw foto's zijn dan ook prachtig :lol: :wink:
Bert

Bericht door Bert »

Zeer mooie reportage! :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

knap knap, meer kan ik ni zeggen :-)
Tux

Bericht door Tux »

idd zeer mooi :!: proficiat
tom007

Bericht door tom007 »

knappe reportage :wink:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Heb met volle teugen genoten van de reportage! :wink:
Wouter DH

Bericht door Wouter DH »

Hallo,

@ allen: bedankt voor de leuke reacties...

Ik heb ervan genoten, zowel van jullie reacties als van het treinritje en het prachtige landschap zelf!!! :lol: :lol: :lol: En wie weet, als je eens in de buurt bent, dat je het eens zelf verkent...

Groetjes,

Wouter DH
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Mss wel een beetje te laat .. maar Wouter .. mooie reportage. !

Blijkt inderdaad wel een mooie rit te zijn daar. Is het altijd diesel daar of rijden ze nog sporadis ook met Stoom ?

Doe zo verder !!! en laat de leuke foto's maar komen :lol: 8)
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

jaja mooi vrouwtje...


ik bedoelde reportage, sorry :wink:
Wouter DH

Bericht door Wouter DH »

Tommyken schreef:Mss wel een beetje te laat .. maar Wouter .. mooie reportage. !

Blijkt inderdaad wel een mooie rit te zijn daar. Is het altijd diesel daar of rijden ze nog sporadis ook met Stoom ?

Doe zo verder !!! en laat de leuke foto's maar komen :lol: 8)
Hallo,

Helemaal niet te laat hoor... positieve reacties zijn ALTIJD welkom :!: :!: :!: :lol: :lol: :lol:

Ze rijden idd. ook met stoom, maar nu even niet... Hun stoomloc is nl. al enkele serieuze maanden (lees: sinds september 2001) in revisie. De stoomketel moest vervangen worden, maar de reparatie was zo ingewikkeld dat de mensen dat niet zelf konden doen. Daardoor moest de ketel naar een werkplaats, wat financieel een hele kluif is. Maar... tegen de herfst van dit jaar zouden ze weer met stoom rijden.

Voor meer info: zie hier Weliswaar in het Duits, maar wel te verstaan, veronderstel ik. Ik wil het anders wel eens vertalen hoor :wink:

Groetjes,

Wouter
Wouter DH

Bericht door Wouter DH »

5307 schreef:jaja mooi vrouwtje...


ik bedoelde reportage, sorry :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Groetjes,

Wouter DH
Plaats reactie