Pagina 4 van 6

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 22 sep 2013, 18:47
door wattman
vasonline schreef: Sloot de 41 niet aan in MLC station Dampremy?
Klopt. De plek van de afslag is nog waar te nemen, maar de doorgangen zijn na de opheffing dichtgemaakt.

Afbeelding
Dampremy (B) 20120905 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
Dampremy (B) 20120905 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
Dampremy (B) 20120905 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Voor de rest zijn er nog muurrozetten waar te nemen als stille getuigen van de tram in Dampremy.
Afbeelding
Dampremy (B) 20120905 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 22 sep 2013, 20:11
door wattman
(... dubbele posting verwijderd ...)

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 25 sep 2013, 13:02
door vasonline
Bedankt voor de foto's :)

Na enig zoekwerk heb ik hier een foto gevonden
van toen alles nog in dienst was: (niet mijn foto voor alle duidelijkheid)

http://www.flickr.com/photos/45109557@N ... otostream/ Afbeelding

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 02 okt 2013, 16:18
door wattman
Een uitgestorven straat in Jumet (Rue de Dampremy, kruising met de Rue Puissant) op 6 september 1984. De S 9120 is onderweg naar Charleroi. Deze motorwagen viel op door zijn wagennummer in een afwijkend, een beetje rechthoekig, type.
Een blik in Google strreview leert dat die hoge afvoerpijp aan de achtergevel van het huis links en het voorrangsbord aan de gevel rechts na 30 jaar nog altijd aanwezig zijn. Toch prettig om te zien dat sommige dingen niet veranderen...

Afbeelding
19840906 SNCV, Jumet by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 09 okt 2013, 11:16
door Accelerat
Schitterend Wattman! 8)

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 31 dec 2013, 18:26
door wattman
Rond de jaarwisseling wat tijd om oude video's te bewerken. Hier de krappe doortocht van de buurttram op het viaduct bij station Courcelles Motte. Ik was er dit najaar weer eens (na 25 jaar) en het is anno 2014 niet meer te begrijpen hoe de trams hier konden passeren. Hoewel oorspronkelijk het plan was om na een vernieuwing van sporen en bovenleiding hier met BN-trams te gaan rijden (althans dat was toch het officiele verhaal en inderdaad zijn delen van de infrastructuur van lijn 80 bij Trazegnies vervangen) kon ik mij ter plekke geen voorstelling maken hoe men dit punt had kunnen passeren.
Hierbij een indruk hoe het er destijds aan toe ging. Beeldkwaliteit is niet zo geweldig; het is gefilmd met mijn eerste Hi8 camcorder.
http://youtu.be/u9yTDjgVJVo
http://youtu.be/ffP8zuUYBgQ

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 03 mar 2014, 16:33
door wattman
"De slag bij Nieuwpoort", zo zou mijn vader vele jaren later nog dit incident bij Nieuwpoort aanduiden. Een belevenis op de Kustlijn meer dan dertig jaar geleden, meer bepaald op 3 juli 1982.

De NMVB is bezig met de broodnodige vernieuwing van de tramlijn Knokke - Oostende - De Panne. Nieuw materieel vervangt de klassieke door SO-motorwagens gesleepte tramstellen, de sporen worden vernieuwd en de bovenleiding verzwaard.

Afbeelding
19820703 Koksijde 6125+6109 by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Koksijde: het tramstel 6125+6109 arriveert bij de halte op weg naar Oostende. Wij stappen in om de trein naar huis te nemen. De BN-trams zijn, in afwachting van de komst van de voor deze groep bedoelde 6000'en de voor de groep Henegouwen bestemde tweerichtings 6100'en. Deze rijden nu de dienst op de Kustlijn, gekoppeld en (net zoals de klassieke tramstellen), met twee lopende ontvangers. Opvallend zijn de bovenleidingsmasten die spoedig zullen worden vervangen door een veel zwaarder type.

Afbeelding
19820703 Nieuwpoort 6125+6109 by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
Vonken, boem, knal... einde van de rit. Ik heb zo iets nooit meer meegemaakt, en hoop het ook niet meer mee te maken. Een enorme klap op het dak van de tram. En we staan stil. Eenmaal buiten blijkt de pantograaf van de 6125 volledig van het dak gerukt te zijn. De pantograaf van de 6109 is vernield. En de bovenleiding? Die hangt nog. Soms is koperdraad sterker.

Afbeelding
19820703 Nieuwpoort 6125+6109 by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
Eenmaal in gesprek met de bemanning van de tram blijkt dat dit niet het eerste incident met de bovenleiding op dit punt was.

Afbeelding
19820703 Nieuwpoort 6125+6109 by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Afbeelding
19820703 Nieuwpoort by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Afbeelding
19820703 Nieuwpoort 6125+6109 by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Afbeelding
19820703 Nieuwpoort by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Afbeelding
19820703 Nieuwpoort 6125+6109 by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Afbeelding
19820703 (slag bij) Nieuwpoort by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
De uiteindelijke vertraging valt mee. Er kan nog gereden worden en dus kan de volgende tram reeds over enkelspoor doorrijden naar Oostende, na het laten passeren van de tram naar De Panne. De passagiers stappen over.

Drapeau Blanc zomer 1981

Geplaatst: 16 mar 2014, 16:35
door wattman
Juli 1981 La Louvière, Drapeau Blanc: het punt in het stadscentrum waar lijn 80 en de lijnen 30/31 vertakten. Wat de zonnestand betreft niet bepaald de beste opnames, maar we waren hier nooit eerder geweest en allang blij dat in korte tijd twee lijnen 80 voorbij kwamen. Op dat moment nog de klassieke S-motorwagens omdat lijn 80 niet niet via de viaducten en tunnels van de MLC in Charleroi werd geleid en voorzien van een tamelijk onleesbare lijnfilm.

Afbeelding
071981 La Louviere, Drapeau Blanc by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Afbeelding
071981 La Louviere, Drapeau Blanc by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Afbeelding
071981 La Louvière by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

En dan de grote verrassing van de dag, werktram S9032 op pad met een wagonnetje (waarvan ik mij nu niet meer herinneren wat dat nu was geweest)..

Afbeelding071981 La Louvière by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Toen en nu: Fontaine-l'Évêque (B)

Geplaatst: 27 apr 2014, 19:56
door wattman
Commentaar overbodig.

Afbeelding


Afbeelding

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 28 apr 2014, 21:12
door wattman
Al weer 29 jaar verstreken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buurttramreservaat

Geplaatst: 29 apr 2014, 21:01
door wattman
Voor velen betekende de opheffing van de tram tussen Charleroi en Trazegnies in 1988 het einde van de Belgische "Vicinal" , de "Buurttram" of ook wel genaamd de "Boerentram". Een boek gewijd aan dit verschijnsel op meterspoor met de titel "Terminus Jumet" of een website genaamd "Voyages sans retour / geen terugrit mogelijk" (http://www.sncv.net) spreken wat dat betreft boekdelen.

Maar toch, toch zijn er enkele kilometers waar de oude buurttram nog voortleeft. Nee, niet als museumtram, maar gewoon in de dagelijkse exploitatie, met gewone passagiers op weg naar school, op weg naar werk, op weg naar huis. Hoewel bereden met nieuw materieel (maar inmiddels toch ook al ruim 30 jaar oud!), is de oude sfeer hier volop aanwezig. Het "buurttramreservaat" van Anderlues.

Hierbij een klassiek beeld (Anderlues, Rue de la Station): de tram rijdt tegen het verkeer in om zo'n ruim 50 meter verder in een blinde bocht de hoek om te slaan. Wie het het "toen" heeft meegemaakt kan een glimlach niet onderdrukken bij het horen van de claxon van de tram.
"Pwah-pwoeh!".

Afbeelding

Helaas dient opgemerkt te worden dat een wegrenovatie gepland is. Men kan vermoeden dat ook hier het spoor in het midden van de weg gelegd zal gaan worden. Als dat gebeurt zal ook het spoor aan de halte Anderlues Jonction aangepast moeten worden.

Mechelen 1985

Geplaatst: 18 mei 2014, 16:44
door wattman
De tijd vliegt.... 1985, het jaar waarin de laatste partijleider van de USSR (dhr. Gorbatsjov) aan de macht komt, het jaar waarin Coca-Cola het met een nieuw smaakje probeert (en zich ernstig vergist in de smaak van de vaste klanten), waarin Paul Johannes Paulus II Nederland en België bezoekt, Hinault nog eens de Ronde van Frankrijk wint, en het jaar van het Heizeldrama en de allerlaatste aanslag van de Bende van Nijvel te Aalst.

18 mei 1985, mijn eerste dia van de viering van 150 jaar spoorwegen. Het viertje binnenkomend te Mechelen vanuit Brussel.

Afbeelding

Langs een opvallend leeg perron...
Afbeelding

Vertrek richting Antwerpen.

[url=https://flic.kr/p/nDFSo8]Afbeelding Beschikt er iemand nog over het rittenprogramma van dat jubileumjaar? Ik heb mijn dia's teruggevonden, maar kan niet alles meer goed plaatsen.

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 18 mei 2014, 22:24
door etoile du nord
Dank je om deze mooie foto's te plaatsen
Ik had indertijd ( 1985 ) geen kans om zelf foto's te maken van de speciale ritten voor 150 j Spoorwegen
Dat was toen voor mij een domper op de feestelijkheden

Re: Kiekjes van Wattman

Geplaatst: 28 mei 2014, 07:15
door wattman
Stoomtrein Brussel Noord - Mechelen

Mechelen 18 mei 1985

Afbeelding

Afbeelding

Vilvoorde 18 mei 1985

Afbeelding

Post & trein: Gent SP 1986

Geplaatst: 11 aug 2014, 19:53
door wattman