Kiekjes van Wattman

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Bibke »

Ik denk nochtans, voor zover ik me kan herinneren dat de trams wel al tot aan de Meli reden.
De trambedding kwam een beetje voor de Meli vanachter de huizen naar het midden van de straat tot voor de Meli.
Maar daar was dan we het eindpunt waar de trambestuurder van stuurpost moest veranderen.
Dat moet zo'n goede 25 jaar geleden zijn.

Toen kwam de tram nog niet aan het station.

Net op Google Earth gekeken. Volgens mij kwam de tram meer naar de kust toe aan de beek de weg op.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Steve »

Lag het eindpunt niet gewoon aan de Esplanade in De Panne? Volgens mij ging de verlenging in 1996 meteen om het hele stuk (Esplanade - Adinkerke Station).

In de tijd van de buurtspoorwegen had je wel al een lijn van De Panne naar Adinkerke, de 21 (niet-geëlektrificeerd weliswaar).

Zie ook dit sporenschema van in 1994 (gevonden op Wikipedia) - de lus aan de linkerkant is de Esplanade en wat je ernaast ziet is de nabijgelegen stelplaats, die nu als museumbewaarplaats dienst doet:
Afbeelding
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Retard schreef:Leuk, die reportage. Toen reden de trams in De Panne nog niet naar Plopsaland, of de Meli, zo dat dat toen nog noemde.
Maar dat je zegt dat die trams zo veel lawaai maken. Af en toe is er nog een historische rit met zo één tramstel en dat lijkt mij een leuk ding. Het zet trouwens (als het alleen rijdt) sneller aan dat de huidige kusttram.
Het personeel van die tram die stopt in Blankenberge, ziet er trouwens erg vriendelijk uit voor gasten die door sommige mensen verweten werden dat "Ze voor hun eigen reden".
Natuurlijk viel het geluid wel mee. Het is meer de verbazing van een 14-jarige die ik schetste. Zo zal ik een volgende keer ingaan op een ander "jeugdtrauma", :wink: een eerste (flash) bezoek aan Charleroi...
De afgebeelde bemanning van de tram was inderdaad zeer sympathiek. Nu kan ik mij wel voorstellen dat tijdens drukke dagen men de last van een zeer krappe dienstregeling voelde. Ik heb nog geluidsopnames uit die tijd, en aan de hand daarvan kan ik opmeten dat het halteren soms iets van 10 seconden in beslag nam. En dan wel er nog verschrikkelijk hard gereden. Ik verbaas me er nog over dat de ontvangers tijdens de rit tussen de bijwagens overstapten via de kopdeuren. Ongelooflijk. Ik hoop dat er nooit ongevallen zijn geweest. Je moet er niet aan denken dat er mis gestapt werd.
MIVB-reiziger schreef:Lag het eindpunt niet gewoon aan de Esplanade in De Panne? Volgens mij ging de verlenging in 1996 meteen om het hele stuk (Esplanade - Adinkerke Station).
Ik dacht ook dat de sporen destijds zo lagen als op het afgebeelde kaartje. In elk geval zijn we bij de laatste halte uitgestapt, is de foto gemaakt en zijn we weer opgestapt terug richting Oostende.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Retard »

MIVB-reiziger schreef:Lag het eindpunt niet gewoon aan de Esplanade in De Panne? Volgens mij ging de verlenging in 1996 meteen om het hele stuk (Esplanade - Adinkerke Station).

In de tijd van de buurtspoorwegen had je wel al een lijn van De Panne naar Adinkerke, de 21 (niet-geëlektrificeerd weliswaar).

Zie ook dit sporenschema van in 1994 (gevonden op Wikipedia) - de lus aan de linkerkant is de Esplanade en wat je ernaast ziet is de nabijgelegen stelplaats, die nu als museumbewaarplaats dienst doet
Inderdaad. Via een ander kaartje geeft Wikipedia dit nog duidelijker aan:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Bibke »

Aha, ik dacht dat ze al lagen in de jaren 80. Mijn herinneringen laten me in de steek.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Een paar plaatjes uit de scan van een volledig filmpje volgeschoten op 25 september 1986, onder het motto: "Een mooie dag te Charleroi".

Die dag werd de volgende route afgelegd (verplaatsing te voet, per tram en per trein): Charleroi Sud - Jumet - Gosselies - Courcelles - (per trein) Marchienne-au-Pont (per trein) - Forchies - Fontaine L'Eveque - terug naar station Forchies.
Deze reeks loopt van ongeveerd 11.30 uur aan het depot van Jumet tot het einde van de middag als de langer wordende schaduwen het fotograferen onmogelijk maken.
Foto's gemaakt met een Olympus OM1 camera.

Afbeelding
19860925 Jumet Depot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19860925 Marchienne-au-Pont by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19860925 Forchies by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19860925 Fontaine L'Eveque by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Retard »

Die eerste tram, die werd nog handmatig gesloopt?
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

M.b.t. de sloop: het interieur van de tram werd onttakeld en men zaagde de raamspijlen door met iets dat op een overmaatse cirkelzaag leek. Wij zijn er niet zo lang gebleven om te zien hoe het verder afliep. Wat er in Den Haag - waar ik vele trams heb zien slopen op een vergelijkbare manier - gebeurde was vervolgens dak er vanaf trekken, het restant in kleinere stukjes opbreken (daar werd uitsluitend met een snijbrander gewerkt, en niet met een zaag) en dan in een vrachtwagen afvoeren naar de sloperij waar de restanten werden verwerkt en vervolgens afgevoerd naar de metaalverwerkende industrie. Het lijkt erop dat er in Jumet op dezelfde wijze werd gewerkt. Ik heb verder nooit foto's gezien van het slopen van de trams daar. Dit was ook maar toeval dat we dit aantroffen.
Laatst gewijzigd door wattman op 25 dec 2012, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Accelerat »

Gaaf Wattmann! :D
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Het is al weer (te) lang geleden dat ik hier gepost heb. In afwachting van tijd om meer materiaal in te scannen, hierbij drie foto's die ik al eerder op Flickr had gezet.

We bevinden ons hier op 13 juli 1983 (dus alweer 30 jaar geleden...) in Trazegnies aan het eindpunt "Ecoles" van lijn 41. Hier was een wisselverbinding met lijn 80 op de as Charleroi - La Louviere.
Het eindpunt van lijn 41 was tevens een wisselplaats. Op deze rustige zomerdag is daar geen behoefte aan. De foto's illustreren de gang van zaken. De tram eindigt - komende uit Charleroi - op het rechter spoor, waarna de tram nog een stukje doorreed tot op het laatste stukje enkel spoor om vervolgens terug te keren op de wisselplaats om de wachtende passagiers op te pikken. Een nog echt klassiek trameindpunt midden op straat. Let nog op de afwezigheid van enige infrastructuur ten behoeve van de reiziger, zoals een wachthokje of een verhoogd perron. De instap is niet bepaald eenvoudig voor wie slecht ter been is.
Het huis met de vakwerkgevel geeft een exotisch tintje aan deze locatie. Gelukkig bestaat dit huis nog in deze vorm en is het geen slachtoffer geworden van nieuwbouw of heftige moderniseringen van woningen zoals ik bij mijn laatste bezoeken aan deze regio heb mogen waarnemen.
In 1985 was het hier afgelopen met het tramverkeer en werd lijn 41 ingekort tot Roux. Met deze inkorting verviel ook spitslijn 43, onder welk lijnnummer voor die tijd de versterkingsritten Charleroi - Roux gereden werden. Lijn 41 zou uiteindelijk nog BN-trams krijgen, na een tweede amputatie van de lijn tot Gohyssart.

Afbeelding
SNCV_41115_19830713AT by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
SNCV_41116_19830713AT by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
SNCV_41123_19830713AT by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Roux Plomcot

Bericht door wattman »

Hierbij een serie dia's gemaakt op 6 juli 1982 aan het tramknooppunt Roux Plomcot. Op dit punt, op een steenworp gelegen van de NMBS werkplaats Monceau, kwamen de buurttramlijnen 41 (Charleroi - Trazegnies) en 80 (Charleroi - Maurage) samen; of liever gezegd, de lijnen kruisten elkaar. De afbeeldingen geven een indruk van de sporenligging op dit punt. Hierbij dient wel gezegd te worden dat ten tijde van mijn bezoek lijn 80 wegens spoorvernieuwing tussen Roux en Courcelles juist een omleidingsroute via lijn 41 reed. Deze spoorvernieuwing heeft trouwens weinig zin gehad, aangezien lijn 80 in 1984 het traditionele traject via Marchienne-au-Pont - Roux - Courcelles heeft verlaten, om de laatste jaren van zijn bestaan via Jumet te rijden.

Afbeelding
19820706 Roux Plomcot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Lijn 80 komende uit Charleroi nadert Roux Plocot. Aan de eenbenige pantograaf is te zien dat dit de S9099 betreft. Samen met een tweetal SM mw's (9127 en 9146) in 1980 voorzien van deze Faively-panto. De 9099 kwam in 1978 uit Brussel, na de opheffing van de buurttram daar, met een aantal soortgenoten naar Henegouwen. Hij werd buitendienst gesteld in mei 1983, en nog datzelfde jaar gesloopt (Bron: Staf Cuyt, Terminus Jumet).

Afbeelding
19820706 Roux Plomcot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Lijn 41, komende uit Charleroi, heeft kort hiervoor het station van Roux gepasseert (via een tunnel onder de spoorlijn) en nadert Plomcot. De sporen naar links is de route van lijn 80 naar Courcelles.

Afbeelding
19820706 Roux Plomcot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Lijn 41 van Charleroi naar Trazegnies. 180 graden gedraaid t.o.v. de vorige foto. Op de achtergrond de S9099 van lijn 80 van Charleroi naar Maurage (via omleidingsroute).

Afbeelding
19820706 Roux Plomcot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19820706 Roux Plomcot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19820706 Roux Plomcot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19820706 Roux Plomcot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19820706 Roux Plomcot by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
De relaiskast voor de enkelspoor beveiliging.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Nog twee foto's uit de nadagen van lijn 41. Vanaf 14 april 1986 werden de S motorwagens nog vervangen door de gelede BN-trams. Februari 1988 was het geheel gedaan met de tram.

Op de eerste foto, in de lus voor het station Charleroi Sud een SM-mw in een toestand waarin inmiddels de meeste van de trams zich bevonden. Echt schoonmaken was er niet meer bij, en schrammen en kale plekken als gevolg van aanrijdingen werd ook niet meer met de verfkwast hersteld. Niet goed op deze foto te zien, maar het waren de laatste weken dat lijn 41 nog reed tot Trazegnies. Per 2 juni 1985 werd de lijn ingekort tot Roux Plomcot.
Afbeelding
19850512 Charleroi Sud by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

De tweede foto laat een wat vrolijker landschap zien.
Op een heus tweesporig trajact spoed de S-mw zich door Lodelinsart. Een aardig doorkijkje op de kerktoren. De bierreclame maakt dorstig. Soms krijg ik zelf het idee, zou dit geen mooi plekje zijn om na het pensioen een huisje te kopen en dan - al dan niet onder het genot van een pijp - in een leunstoel te peinzen over de zin(loosheid) van het leven.
Afbeelding
19840906 Charleroi, Lodelinsart; Rue Emile Vandervelde / Rue du Ravin by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Dampremy, lijn 41

Bericht door wattman »

Hier dan een serie foto's van lijn 41 na zijn inkorting tot Roux. Het zou echter niet de SNCV zijn als niet één van de twee afgebeelde trams nog de oude lijnfilm met eindbestemming Trazegnies toont.

Afbeelding
19850828, Charleroi, Dampremy; Rue Jean Jaurés by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Deze twee foto's vertellen een klein verhaaltje. De geduldig op de tram wachtende passagiers. Verschillende generaties. Let op het kleine meisje dat in het wandelwagentje zit en als de tram aan de halte staat, is opgestaan om in te stappen. Zij is inmiddels al weer bijna 30 jaar ouder...
Afbeelding
19850828, Charleroi, Dampremy; Rue Jean Jaurés by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19850828, Charleroi, Dampremy; Rue Jean Jaurés by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Tweemaal dezelfde tram richting Roux (met de misleidende eindbestemming in de film). Op de achtergrond is een van de hoogovens het staalcomplex La Providence (Cockerill-Sambre) zichtbaar. (Voor wie zich afvraagt hoe ik tweemaal deze tram in dezelfde straat op de gevoelige plaat kon krijgen: vrijwel alle tochten in Henegouwen heb ik samen met mijn vader gemaakt).
Afbeelding
19850828, Charleroi, Dampremy; Rue Jean Jaurés by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19850828, Charleroi, Dampremy; Rue Jean Jaurés by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Tramexcursie CFC 9099+9307 in 1981

Bericht door wattman »

In een eerdere post figureerde de S9099, als enige S-mw uitgerust met een eenbenige pantograaf. In mijn collectie kwam ik nog een aantal dia's tegen van een tramexcursie van de "CFC" (kennelijk de "Club Ferroviaire du Centre", een modelspoor club uit Haine-Saint-Pierre) met deze unieke S9099 en aanhangwagen 9307 over de route van lijn 80. Deze dia's zijn niet door mij gemaakt, maar door een Brusselse tramvriend op 3 oktober 1981 (inderdaad we worden oud...).

Tramstel voor vertrek bij de stelplaats van La Louvière.
Afbeelding
19811030 CFC excursie SNCV Hainaut by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

In de keerdriehoek van het eindpunt Maurage.
Afbeelding
19811030 CFC excursie SNCV Hainaut by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door vasonline »

Bedankt voor de mooie en unieke foto's :)
Sloot de 41 niet aan in MLC station Dampremy?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie