Kiekjes van Wattman

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Ik las in een ander topic dat oude plaatjes door leden van dit forum gewaardeerd werden. Vandaar dat ik de vrijheid neem om een eigen topic te openen waar ik van tijd tot tijd wat kiekjes uit de 20e eeuw zal posten. Ik beperk mij tot het Belgische, waar ik sinds 1979 met mijn vader diverse tochtjes ondernam naar vooral de trambedrijven. Opmerkingen en aanvullingen naar aanleding van de plaatjes zijn welkom.
Voorts, al mijn foto's op mijn Flickr pagina's staan daar onder een 'creative commons licentie' waaronder het iedereen vrij staat ze elders te posten, mits met vermelding van de auteur.

En om maar ergens te beginnen, een echte snapshot gemaakt voor station Charleroi Sud in de zomer van 1982. Uitgangspunt van vele ontdekkingsreizen over het slinkende tramnet van de SNCV. Het was dankzij een fraai netplan in de VeBov koerier )de vakantiegids van 1983) dat wij eindelijk een idee begonnen te krijgen van de opbouw van het lijnennet. Eerdere tochtjes in dit gebied lieten nogal wat vraagtekens achter, zoals tramlijnen die plotseling in zijstraatjes leken te verdwijnen, rechtstreeks "terra incognita" in.

Afbeelding
SNCV 1982, Charleroi by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Laatst gewijzigd door wattman op 10 jun 2012, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Als vervolg een viertal foto's gemaakt op 13 juli 1983.

Afbeelding
SNCV_41002_19830713T by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Nogmaals het stationsgebouw van Charleroi Sud, met een lijn 41 van de buurttram naar Trazegnies

Afbeelding
Trazegnies 19830713 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Destijds was Trazegnies ook nog aangesloten op het spoorwegnet. De tram kruiste de spoorlijnen hier via een viaduct. Helaas geen kruising tram / trein op de foto kunnen leggen. Dat is in juni 1984 bij een afscheidsrit over de spoorlijn 121 (met de 4502+4503) wel geregeld. Helaas ben ik daar niet bij geweest. Wellicht dat iemand anders op dit forum daar een foto van heeft in zijn of haar archief.

Afbeelding
Trazegnies 19830713 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
Trzegnies 19830713 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Wel passeerden er op het moment dat we bij de overweg stonden een koppeltje reeks 73. :D

Ter aanvulling
Ik vond nog in de flick collectie van romainrogier2010 http://www.flickr.com/photos/roro69/ dit plaatje uit de oude doos, met (in de verte) tram plus stoomtrein. Dit stationsgebouw heb ik niet meer meegemaakt. Reeds vervangen door een moderner bouwsel.

Afbeelding
traz_7 by romainroger2001, on Flickr
Laatst gewijzigd door wattman op 10 jun 2012, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Lukas »

Hoi,

Wattman,

Bedankt voor de mooie foto's!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

De volgende scans van dia's dateren allemaal uit juli 1981. Helaas gebruikten we toen een Agfa diafilm, met een behoorlijke korrel. De diafilm van Kodak (Kodachrome) was natuurlijk kwalitatief veel en veel beter, maar behoorlijk duur. Gelukkig kwam niet veel later de Fuji diafilm op de markt.

Afbeelding
Charleroi Eden 071981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
Charleroi Eden 071981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Op dit punt moeten ontelbare foto's zijn gemaakt: het trameindpunt Charleroi Eden.

Afbeelding
Charleroi 071981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Gemaakt op het viaduct over het spoor bij station Charleroi Ouest. Voor wie de situatie niet kent: rechts gaat het tramspoor omhoog richting Charleroi Eden, links is het spoor komende vanaf het eindpunt.

Afbeelding
Charleroi 071981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Route de Mons

Afbeelding
Charleroi 071981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
Charleroi 071981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Rue de Heigne/Rue de Mons. In die tijd waren er twee ringlijnen: 65/66 en 85/86, de Boucles de Jumet. Deze werden in mei en december 1982 opgeheven, en ik heb hier zelf nauwelijks opnamen van.

Afbeelding
Marchienne au Pont 071981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Een niet zo geweldige opname: tegenlicht en helaas is de dia inmiddels beschadigd juist op de plek van het locnummer. Wel een beeld van wat in die tijd normaal was, een reeks 51 met staalrollen onderweg en een trein met M2 rijtuigen.

Afbeelding
Marchienne au Pont 071981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Blik vanaf het station Marchienne-au-Pont. In de hoofdstraat is nog een tram te ontwaren.
Ik meen mij te herinneren dat het huis links een balkon had waarvan de muur was geschilderd in de Italiaanse vlag.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Accelerat »

Ge-wel-dig, ècht! Vooral die 3e, da's echt België zoals ik er van houd! 8)
Azess

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Azess »

Mooie foto's!!! Doet me terugdenken aan mn kindertijd...
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Dit keer geen foto's. Sinds vandaag ben ik aan het experimenteren met het omzetten van mijn collectie Video 8 en Hi8 naar DVD. Hierbij het eerste resultaat: een stukje uit een video die ik op 5 juni 1987 maakte op Brussel Zuid. De HLR 9202 in aktie met een sproeitrein.

http://youtu.be/uhQF6ACA_3Y

Deze opnames werden gemaakt met een Sony video 8 camera van het type CCD-V30E, een van de zgn. "Handycams", een voor hedendaagse begrippen log geval, dat bijna je hele tas vulde.
Bijlagen
handycam.jpg
handycam.jpg (63.53 KiB) 21004 keer bekeken
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Antwerpen Centraal juli 1979
De 2553 ziet er kaal uit, zonder de "B" op het front.

Afbeelding
Juli 1979 Antwerpen Centraal by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr


Antwerpen Centraal juli 1980
De Spoorweg Kathedraal, altijd indrukwekkend.

Afbeelding
Juli 1980 Antwerpen Centraal by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

La Louvière juli 1981
Met een vraag: op welke lijn reed deze motorwagen reeks 46? Ik heb er geen aantekening van gemaakt en na 30 jaar begint het geheugen ook minder feilloos te werken.

Afbeelding
Juli 1981 La Louviere Centre by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Het thema van deze en de volgende posting zal zijn 'NMBS materieel in den vreemde'. Het gaat dan meer bepaald om de inzet van M2 en de locomotieven van de reeks 25.5 door Lovers Rail, een bedrijfje dat van 1996-1999 de concurrentie aanging met de Nederlandse Spoorwegen.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lovers_Rail

In 1996 startte Lovers Rail met de Kennemerland Express, een treinverbinding tussen Amsterdam en Ijmuiden. Hierdoor kreeg het baanvak Santpoort Noord - IJmuiden weer reizigerstreinen te zien. Op deze verbinding reed Lovers Rail met een set M2's, tussen een tweetal gehuurde 2200'en in. Een goederenwagon werd meegenomen ten behoeve van het vervoer van fietsen. Aangekondigd werd dat de passagier in de trein zou kunnen genieten van salza-muziek en (kunstmatige) zeelucht. Ik heb dit zelf nooit kunnen waarnemen.
Het (enkelsporig) baanvak ligt er nog, maar is inmiddels fysiek afgesloten van het spoorwegnet. Het ligt in de bedoeling een deel van het treinspoor te slopen ten bate van een vrije busbaan.

IJmuiden, vertrek naar Amsterdam
Afbeelding
19960908 IJmuiden by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

IJmuiden, voormalige halte Casembrootstraat. Hier is nog duidelijk te zien dat de spoorlijn oorspronkelijk dubbelsporig was. In 1983 reden hier de laatste NS passagierstreinen. Het baanvak bleef geopend voor het vervoer van vis (in koelwagens). In 1995 kwam dit ook tot een einde. Na de kortstondige herleving van dit baanvak door Lovers Rails is er nog sprake geweest van een museumlijn. Inmiddels is het onderhoud aan het spoor gestaakt en herneemt de natuurlijk zijn rechten.

Afbeelding
19960908 IJmuiden Casembrootstraat by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Trein uit de richting IJmuiden nadert de (gesloten) halte IJmuiden-Velsen Oost
Afbeelding
19960919 IJmuiden Velsen Oost by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Na Amsterdam - IJmuiden heeft Lovers Rail ook een toeristische treindienst verzorgd tussen Amsterdam en Leiden ten behoeve van bezoekers van de Keukenhof, en tenslotte een weinig succesvolle dienst Amsterdam - Haarlem die gericht was op forensen en waarbij de naam "Optio" gevoerd werd.
Naast de rijtuigen M2 waren dit maal ook de locomotieven afkomstig van de NMBS, te weten meerspanningslocs reeks 25.5
Zie voor de ex-NMBS rijtuigen die bij Lovers Rail hebben gereden nog de zeer informatieve pagina http://www.martijnhaman.nl/loversrail.htm

Hierbij vier ingescande dia's uit deze periode.

Proefritten tussen Haarlem en Leiden voorafgaand aan de exploitatie van de Keukenhof Express, maart 1998
Afbeelding
19980318 Heemstede 2556 & 2554 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19980318 Heemstede by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Afbeelding
19980319 Lisse by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Optio dienst Amsterdam - Haarlem, 5 augustus 1999
Een maand later zou het doek definitief vallen voor Lovers Rail.

Afbeelding
19990805 Haarlem by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door overweg13 »

wattman schreef: Met een vraag: op welke lijn reed deze motorwagen reeks 46? Ik heb er geen aantekening van gemaakt en na 30 jaar begint het geheugen ook minder feilloos te werken.
Vermoedelijk ging het hier om een treintje naar Binche. Ik vermoed dat dit zo is, omdat er geen doorgaande treinen waren van la Louvière naar Charleroi-Sud (die vertrokken nl. uit Haine-Saint-Pierre, en daar waren de 46'en talrijk aanwezig). Niet dat er de hele dag met mw 46 (TA in de dienstregeling) gereden werd naar Binche. Volgens het spoorboekje vertrokken TA's om 6:25, 6:46, 10:46, 16:26. Heel af en toe reed er eens een TA van La Louvière richting lijn 112 (4:53 naar Charleroi-Sud,
Altahsn, dat was de theorie. In de praktijk gebeurde het wel eens dat TA (46) en TT (43, 45) door elkaar gebruikt werden.
Met vriendelijke groet

overweg13
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Veel dank voor het opzoeken. Ik denk, gezien de zonnestand en trein die wij normaal naar Brussel namen op onze reizen, het inderdaad de 10.46 naar Binche geweest zal zijn.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Marchienne-au-Pont 1981 - 2012

Bericht door wattman »

Afgelopen zomer voor het eerst in jaren weer eens met een Beneluxtourrail paas op stap. Op het programma stond o.a. een terugkeer naar het tramnet rond Charleroi, waar ik sinds 1993 niet meer geweest was. Een deel van een dag heb ik besteed om een aantal locaties van "toen" op te zoeken. Zoek de (zeven en meer) verschillen...

Marchienne-au-Pont. In 1981 een buitengewoon stoffige straat. Zal nooit vergeten dat een oude man hier naar adem zat te snakken terwijl een straatveger druk bezig was met... kennelijk het stof te verplaatsen van de ene naar de andere plek. Het leek toen ook altijd zwaar bewolkt te zijn in deze streken. Niet zo vreemd met cokesfabrieken die met regelmatige tussenposen stoomwolken uitbraakten als de uit de ovens komende cokes werden geblust.
Anno 2012 is de lucht na het sluiten van de staalindustrie van Cockerill Sambre een stuk opgeklaard. Marchienne-au-Pont wordt inmiddels gekenmerkt door een groot aantal winkels en horeca dat te huur staat. Links, niet zichtbaar op de foto, was inmiddels de ruit van zo'n verlaten café ingegooid. Een weinig aantrekkelijke sfeer. Voorbijgangers vragen zich af wat die fotograaf toch voor bedoelingen heeft... Ach, dat deden ze 30 jaar geleden ook...

Afbeelding
Marchienne-au-Pont, Rue de Mons 1981 - 2012 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

In 1981 halteert een S-motorwagen van lijn 80 op het plein voor het station van Marchienne-au-Pont. Reeds sinds de verlegging van deze tramlijn via Jumet - Gosselies in 1984 hebben bussen hier het openbaar vervoer overgenomen.

Afbeelding
Marchienne-au-Pont 1981 - 2012 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Retard »

Ook leuk om de dorpen te zien bij die trams. En hoeveel bruine café's dat er toen nog waren!
En wat hebben die trams een masadont van een pantograaf!
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

De laatste 'toen en nu' uit Marchienne-au-Pont.
De tram zou een lijn 89 kunnen zijn. Deze reden in die tijd (1981) zonder lijnfilm, maar met een bord achter de voorruit.

Volgens een bron op het internet is het op de bovenste foto geadverteerde Parc la Galoperie in 1985 gesloten. Een filmpje uit de oude doos is te bekijken via http://www.dailymotion.com/video/xrqgwp ... 978_travel

Afbeelding
Marchienne-au-Pont 1981 - 2012 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Plaats reactie