Kiekjes van Wattman

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Mons, 7 juli 1979
Afbeelding

Mijn eerste foto gemaakt op het Belgische spoorwegnet. Er was de inzet van enige digitale hulp- en schoonmaakmiddelen voor nodig om de na ruim 40 jaar verkleurde afdruk op te knappen en dit is het resultaat.

Als ik deze foto terugzie, dan komt de vraag bij mij op: wat beweegt iemand om met een 135 mm lens een trein langs het perron aan de schaduwzijde te maken? Een goede aanleiding om wat achtergrond te schetsen. Terug naar juli 1979.

Gewapend met het NS spoorboekje Buitenland (zomerdienst 1979), een overzichtsboekje met al het spoorwegmaterieel van de Benelux (stand 1977) en een Benelux Tourrail kaart gingen mijn vader en ik het Belgische spoorwegnet verkennen. In die tijd ontstond de ietwat merkwaardige traditie om met de eerste D-trein uit Den Haag HS (D1181 Amsterdam – Parijs) te vertrekken en (om kilometers te maken) door te rijden naar Mons als uitvalsbasis voor onze dagtochten. Iets wat we de ook de jaren daarna een paar keer zouden herhalen. En dit is wat we na aankomst te Mons (a 10:54 uur) zagen. De 2635 is gekoppeld aan de Semi-direct (v. 11:07 uur) naar Manage over Luttre-Pont-a-Celles, Marchienne-au-Pont, Charleroi, Luik, Liers. Rijdend via de lijnen 118 – 125 – 34. Vanzelfsprekend hebben we deze trein genomen. Waar we vervolgens uitgestapt zijn staat mij niet al te helder bij, wel de rit tussen Manage en Luttre waarbij de trein zoveel schokken kreeg te verwerken dat het wel leek of we elk moment konden ontsporen.

Het aardige van deze telelens foto is het kijkje op de spoorse activiteit in de achtergrond. De machinist hangt uit de loc en zo te zien is hij in gesprek met de stationschef. Het suggereert dat het materieel zojuist is gearriveerd en dat de 2635 vervolgens is bijgeplaatst. Maar hoe het er precies aan toe ging op die 7e juli staat mij echter niet meer bij.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Afbeelding

Brussel Zuid, 7 juli 1979
De stoere 5144 (reeks 5102-5193 uit 1961/1963) staat gereed met een mij onbekende trein. De K1 met uitzichtkoepel (type B7D) leek reeds in 1979 iets uit een lang vervlogen tijd. Schijnbaar onverslijtbaar materieel gebouwd in 1933/1934.
Scan van fotoafdruk.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Brussel Zuid 7 juli 1979

Afbeelding
8009, met de 2602 in de achtergrond.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Afbeelding

De in de reeks ingescande foto's van 7 juli 1979. Wederom in Mons.
Wellicht diep onder de indruk van de eerste kennismaking met een motorwagen Reeks 46 heb ik de bestemming van deze trein niet genoteerd. Een blik in het spoorboekje van een jaar later suggereert dat het gaat om trein TA 4361 naar Ath. Vele jaren later heb ik die treinrit in omgekeerde richting gemaakt. Een hele belevenis aangezien je gezeten achter de bestuurder een uitstekend zicht had op het baanvak. En die tijdens de rit continu tikkende snelheidsmeter is ook iets om nooit te vergeten.
Ruim 40 jaar later bestaat de 4608 nog steeds, en maakt deel uit van de collectie van de CFV3V.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Afbeelding
mei 1989 Sassenheim (NL)
De 2556 met D286 (Amsterdam - Parijs) passeert de overweg in de Rijksstraatweg. Een opvallende verschijning is het Inox-rijtuig, dat voorheen gebruikt werd in de TEE treinen, en op het moment van het maken van deze foto in de EC's naar Parijs.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman »

Afbeelding
Leiden (NL), 4 mei 1989
NMBS 2555 met de D286 Amsterdam - Parijs in de boog tussen Warmond en station Leiden. Bij uitzondering zijn een buffetrijtuigen én een restauratierijtuig in de trein aanwezig.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Plaats reactie