Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Bartjedj

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Bartjedj »

Ik blijf het een raar systeem vinden met de ophaalbruggen bij jullie. Blijft er dan nooit een pantograaf hangen bij het raken van de andere oever?

Bij ons loopt de bovenleiding door, maar kan er door een lichtsein aan de machinist opdracht gegeven worden om zijn pantograaf te laten zakken.
Met pantograaf op, is er standaard een snelheidsbeperking van 60 km/h. Zonder pantograaf is er geen snelheidsbeperking.

Het laten zakken van de pantograaf kan opgedragen worden bij beschadiging van de installatie (onlangs nog bij één door aanvaring boot-brug), of bij te hoge baanvaksnelheid (een trein die aan beide kanten van de brug 160 rijdt, gaan ze niet afremmen tot 60).

BDJ
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Dieselfreak »

Deze heb ik twee jaar geleden eens gespot op de lijn Amsterdam - Enkhuizen: Afbeelding Afbeelding
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Daniël
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:03
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Daniël »

Bartjedj schreef:Blijft er dan nooit een pantograaf hangen bij het raken van de andere oever?
Dat gebeurd weleens ja, dat de pantograaf blijft hangen. De procedure hangt overigens ook nog af van de bovenleidingsconstructie bij de betreffende brug hier in NL: er zijn ook bruggen waar de pantograaf wel neergelaten moet worden, wat dan middels borden wordt aangegeven.

Op de foto kan je ook het onderstaande bord zien staan... Afbeelding ...wat als betekenis heeft dat de tractiestroom uitgeschakelt moet worden, dit om te voorkomen dat de niet neergelaten stroomafnemer een vlamboog trekt tussen de uiteinden van de bovenleiding aan weerszijden.

Wanneer de bovenleiding lager hangt dan de hoogte die de stroomafnemer kan bereiken staat het onderstaande bord "stroomafnemers neerlaten" voor de brug... Afbeelding
Germen
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 okt 2007, 10:31
Locatie: Heerenveen (Nederland)

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Germen »

Afbeelding



Hoi,


Ik ben vandaag naar de Harlinger Haven geweest om Foto`s te nemen.
Van de Rederij Doeksen Veerboten.
En natuurlijk kon er geen Foto ontbreken van de Arriva Spurt Trein.
Trouwens dit is de eerste Foto die ik gemaakt heb van een Trein.
Met mijn nieuwe Camera: de Canon EOS 450D

Groetjes Germen
Luc

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Luc »

Hierbij ook wat plaatjes van het inmiddels kleurrijke spoorvervoer in Nederland. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Thieskes

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Thieskes »

mag ik vragen waar je precies die foto in born hebt gemaakt?

of is dit een niet voor publiek toegankelijk plek?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door HLE 2302 »

Bartjedj schreef:Ik blijf het een raar systeem vinden met de ophaalbruggen bij jullie. Blijft er dan nooit een pantograaf hangen bij het raken van de andere oever?

Bij ons loopt de bovenleiding door, maar kan er door een lichtsein aan de machinist opdracht gegeven worden om zijn pantograaf te laten zakken.
Met pantograaf op, is er standaard een snelheidsbeperking van 60 km/h. Zonder pantograaf is er geen snelheidsbeperking.

Het laten zakken van de pantograaf kan opgedragen worden bij beschadiging van de installatie (onlangs nog bij één door aanvaring boot-brug), of bij te hoge baanvaksnelheid (een trein die aan beide kanten van de brug 160 rijdt, gaan ze niet afremmen tot 60).

BDJ
normaal krijgen ze ook een briefje als ze hun panto's moeten laten zakken
en op de brug in boom MOET de panto neergelaten worden

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Sander14

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Sander14 »

Daarnaast hebben we de welbekende bordjes naast het spoor die aangeven wanneer de pantograaf neer moet zijn.
Steviewonder

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Steviewonder »

Als men de panto's dient neer te laten wordt dit altijd bekent gemaakt aan de treinbestuurder door middel van een bord op een geschreven bevel.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door ryckaert »

Afbeelding Venlo Afbeelding Venlo Afbeelding Venlo Afbeelding Venlo Afbeelding Venlo Afbeelding Venlo
Sander14

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Sander14 »

Van mij deze 3 plaatjes, vers van de pers: Afbeelding Tijdens een korte pauze die ik maakte tijdens de boekenmarkt in Deventer kwamen deze 2 ICM over de spoorbrug gepasseerd als IC naar Enschede
Op de terugweg kwam dit transportje nog langst: Afbeelding De NSR 1842 met Syntus Lint nummer 41 naar Eindhoven Afbeelding Deze 10 delige ICRm stam staat te niksen op spoor 2 in Nijmegen

En wat vinden jullie?
Groetjes en © Sander van Gool
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Steven »

Steviewonder schreef:Als men de panto's dient neer te laten wordt dit altijd bekent gemaakt aan de treinbestuurder door middel van een bord op een geschreven bevel.
het neerlaten van stroomafnemers kan op de volgende manieren

bestendige vaste borden naast het spoor
door middel van een geschreven bevel (het fameuze blauw papierke)
door lichtseinen


in deze laatste heb je twee versies. de tijdelijk versies zoals te Kappele op den bos waar men de keuze heeft tussen de snelheidsaanduiding van 60 km/u of het lichbeeld neerlaten stroomafnemers, de andere versie zie je op de lijn 162 in de stations van ciney en marbehan, hier gebruikt men een knipperd symbool neerlaten stroomafnemer om de bestuurder op de hoogte te brengen (het gaat hier om de overgang in de bovenleiding tussen twee voedinsgposten, enkel indien er een te groot potentiaalverschil zou zijn)
Nekvin

Re: Het Groot Nederlandse Treinen Foto's Topic

Bericht door Nekvin »

Steven schreef:
Steviewonder schreef:Als men de panto's dient neer te laten wordt dit altijd bekent gemaakt aan de treinbestuurder door middel van een bord op een geschreven bevel.
het neerlaten van stroomafnemers kan op de volgende manieren

bestendige vaste borden naast het spoor
door middel van een geschreven bevel (het fameuze blauw papierke)
door lichtseinen


in deze laatste heb je twee versies. de tijdelijk versies zoals te Kappele op den bos waar men de keuze heeft tussen de snelheidsaanduiding van 60 km/u of het lichbeeld neerlaten stroomafnemers, de andere versie zie je op de lijn 162 in de stations van ciney en marbehan, hier gebruikt men een knipperd symbool neerlaten stroomafnemer om de bestuurder op de hoogte te brengen (het gaat hier om de overgang in de bovenleiding tussen twee voedinsgposten, enkel indien er een te groot potentiaalverschil zou zijn)
de borden voor stroomafnemer aflaten, zijn dat niet die pyjamaborden?
Plaats reactie