6 april 2006

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

6 april 2006

Bericht door overweg13 »

Hallo,

Vandaag wilden mijn vrouw en ik GR15 volgen tussen Florenville en Sainte-Cécile. Er stond dus een interessante verplaatsing met het OV voor de boeg.

We vertrokken om 7.03 met P 7512 naar Brussel-Zuid, waar we om 7:16, dat is met 2 minuten vertraging, aankwamen. Deze trein bestaat uit een lang stel M5, vandaag geduwd door de 2152. Ons rijtuig was 51514.
In Brussel-Zuid stapten we op de 2107 (2 ms 96 - wij zaten in ms 517). Deze trein zette ons stipt om 9:44 in Libramont af. De uitgebreide gebruiksmogelijkheden van de Go-Pass maken dat je nu ook op deze anders altijd rustige trein nu ook al (Vlaamse) scouts in groep kunt aantreffen. Alhoewel er voldoende plaats was, zaten ze liefst op het platform tussen 1ste en 2de en een nukkige binnendeur zorgde voor de rest, tot een treinbegeleider hen vroeg om toch maar te gaan zitten waar dat de bedoeling is.
In Libramont namen we ar 4122 tot Florenville: ak 10:15, zoals voorzien.
De GR loopt langs het centrum, dat we bereikten na een korte busrit met lijn 22 - de bus van dienst was de 731, ex-NMVB 2536, een bus met een respectabele staat van dienst dus, en in goede en propere staat.

's Avonds namen we om 15:36 in Sainte-Cécile de lijn 22/4, expressbus tussen Florenville en Arlon. Deze keer was de bus de 734 (ex 2539) die er even goed uitzag als zijn broertje van vanmorgen. We bereikten Arlon met 2 minuten vertraging - dat wil zeggen dat hij 3 minuten van de 5 minuten vertraging in Sainte-Cécile had goedgemaakt. Aan de halte in Sainte-Cécile vind je alleen het zonenummer, waar je dus in de meeste gevallen niets mee kunt doen. Geen haltenaam, geen dienstregeling, niets. Het zou trouwens tot Vance duren voor volledige halteborden opdoken. Op een expresslijn die niet alle halten aandoet, is dat nochtans een must.
In Arlon lieten we de IC naar Brussel rijden, om de Vauban (EC 90 - 17:24) te kunnen nemen, tijd om een brood te kopen en een pint te drinken, kom. De Vauban was uitzonderlijk lang, met 4 eersteklasserijtuigen en 5 tweedeklasrijtuigen. In eerste was de bezettingsgraad zeker 90 %, we hebben dus al rustiger ritten met deze trein gemaakt. De 2005 kweet zich puik van haar taak en we kwamen perfect op tijd in Brussel-Noord aan. We zaten in een Zwitsers rijtuig (61 85 1090 267), met zetels waar die van I11 en ms 96 wat pover tegen afsteken, met een vergelijkbaar rijgedrag en een puike airco, behalve op het platform, waar het toilet blijkbaar ook als rokershol gebruikt wordt. Bwah!
Nog een trein dus, dachten we: de 3740 naar Quévy (1 break: de 335). In Brussel-Centraal was er een kort incident (met noodstop), maar in Brussel-Zuid liep het finaal mis: een agressieve reiziger wilde niet uitstappen, en dus was het wachten op de politie. We stapten dus maar over op de 3041 (CR naar Geraardsbergen - 2 gemoderniseerde stellen, wij zaten in stel 641. We kwamen stipt in Halle aan om 20:40. Om 20:41 reed ook de 3740 het station binnen, 25 minuten te laat dus. Ik hoop dat de ezel die hier verantwoordelijk voor is, enkele dagenvoor de betaling van zijn boete mag werken.

De wandeling zelf verliep in wat misschien wel eens de beste wandeldag van het jaar zou kunnen worden: fris en rustig lenteweer. We kwamen ook door Chassepierre, waar ik nog maar eens de oude SNCV-brug fotografeerde.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

besef goed da ge op een haar na niet mij als treinbestuurder had vandaag :-) ik deed namelijk de 2140 die net achter de vauban richting brussel reed :-)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Ha, de 2140 heb ik nog gezien toen we hem voorbijreden tussen FBMZ en Vorst.
Met vriendelijke groet

overweg13
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

dat is spijtig dat we je niet gezien hebben.
Steven en ik zaten toen gezamelijk te eten in het Buffet van Arlon waar we trouwens de INT vanachter het raam hebben bewonderd :-)
en den dezen deed de 4640 uit Arlon, IC+, met enkel stops te Libramont en Namen :-)
steven deed inderdaad de 2140 met AM96 meer bepaald met de nummmes 513 en 518, dus niet met locomotief 2140 zoals jij verstaan hebt vic :-)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Mechanik schreef:dat is spijtig dat we je niet gezien hebben.
Steven en ik zaten toen gezamelijk te eten in het Buffet van Arlon waar we trouwens de INT vanachter het raam hebben bewonderd :-)
en den dezen deed de 4640 uit Arlon, IC+, met enkel stops te Libramont en Namen :-)
steven deed inderdaad de 2140 met AM96 meer bepaald met de nummmes 513 en 518, dus niet met locomotief 2140 zoals jij verstaan hebt vic :-)
Hé he, mij niet onderschatten, he. Ik bedoelde wel degelijk de lege stellen van de 2140, die uitweken naar Vorst. Ter hoogte van de Zennebrug reed de CR naar Geraardsbergen even parallel ermee.
En het buffet: geloof het of niet, maar meestal ga ik in een stationsbuffet, maar nu waren we even naar de overzijde van de straat gegaan om daar een brood te kopen, en zo kwamen we daar ook in een café terecht...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe de loop van het leven kan iets aardig zijn :-)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

De wereld is toch klein, hé! Nietwaar, Steven? :lol: :P :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Trainspotterke schreef:De wereld is toch klein, hé! Nietwaar, Steven? :lol: :P :mrgreen:
tja sommige mensen kom je dan ook liever niet tegen 8)
Plaats reactie