Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen
Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen
Ik heb gisteren even de nieuwe nachtverbinding Utrecht - København uitgeprobeerd. Leerzaam tochtje wel Het begon vrijdagavond om 19:31 (nou, wat later eigenlijk dus) met deze afschuwelijk smerige Railion-1603 die de trein naar Emmerich zou brengen.
In de trein reed onder andere ook een Russisch en een Wit-Russisch rijtuig mee. In het Russische rijtuig was een aantal dienstregelingen aangeplakt, waaronder deze voor de terugweg van vanochtend.
Handige tip trouwens voor de mensen die dit ook willen doen: in de trein die vanuit Amsterdam vertrekt, zit geen restauratierijtuig. Je kunt alleen bij je rijtuig-dude wat te drinken kopen. Wat is daar de handige tip dan aan? In de rijtuigen naar København verkoopt een Duitser 0,33 l Beck's voor € 3,30. De Wit-Russen in het rijtuig ernaast verkopen halve liters van hun eigen brouwsel, voor één hele euro
Perfect op tijd kwam ik gisterenmorgen aan in København H, alwaar men zo zijn eigen ideeën heeft over waar de trein vandaan kwam (Amstedam?)..
En uiteraard nog even de bewijsfoto: CityNightLine in København.
Welnu: Spotten maar. Eerst nog even een zware zesassige dieselloc class 1500 aan kop van een dubbeldekkertrein naar Kalundborg.
En vervolgens een inmiddels vrij bekend gezicht: Deense Neus 5011 als RegionalExpress naar Nykøbing Falster.
Aangekomen in Nykøbing kon ik nog net getuige zijn van het vertrek van een ICE-TD richting het afrangeerterrein.
Alleraardigst rangeerlocje, en een blik op het instrumentarium.
Weer een class 1500 dieselloc, nu voor het seinhuis van Nykøbing.
Wat later kwam er een ICE-TD uit Hamburg binnen gereden, die gekoppeld werd met het eerder afgerangeerde stel, om samen door te gaan naar København.
Ondertussen was mijn trein terug naar København ook binnengekomen, een dubbeldekkertrein met ook een class 1500 erachter.
Vlak voordat ik kon instappen stormde nog treinstelletje 1041/1141 van de Lollandsbanen binnen.
En bij terugkomst in København fotografeerde ik nog een foeilelijke stuurstand van iets (van deze staan er heel veel afgesteld op verschillende plaatsen, rijdend heb ik ze niet gezien).
En tot slot nog wat S-Tog spul.
De oogst:
In de trein reed onder andere ook een Russisch en een Wit-Russisch rijtuig mee. In het Russische rijtuig was een aantal dienstregelingen aangeplakt, waaronder deze voor de terugweg van vanochtend.
Handige tip trouwens voor de mensen die dit ook willen doen: in de trein die vanuit Amsterdam vertrekt, zit geen restauratierijtuig. Je kunt alleen bij je rijtuig-dude wat te drinken kopen. Wat is daar de handige tip dan aan? In de rijtuigen naar København verkoopt een Duitser 0,33 l Beck's voor € 3,30. De Wit-Russen in het rijtuig ernaast verkopen halve liters van hun eigen brouwsel, voor één hele euro
Perfect op tijd kwam ik gisterenmorgen aan in København H, alwaar men zo zijn eigen ideeën heeft over waar de trein vandaan kwam (Amstedam?)..
En uiteraard nog even de bewijsfoto: CityNightLine in København.
Welnu: Spotten maar. Eerst nog even een zware zesassige dieselloc class 1500 aan kop van een dubbeldekkertrein naar Kalundborg.
En vervolgens een inmiddels vrij bekend gezicht: Deense Neus 5011 als RegionalExpress naar Nykøbing Falster.
Aangekomen in Nykøbing kon ik nog net getuige zijn van het vertrek van een ICE-TD richting het afrangeerterrein.
Alleraardigst rangeerlocje, en een blik op het instrumentarium.
Weer een class 1500 dieselloc, nu voor het seinhuis van Nykøbing.
Wat later kwam er een ICE-TD uit Hamburg binnen gereden, die gekoppeld werd met het eerder afgerangeerde stel, om samen door te gaan naar København.
Ondertussen was mijn trein terug naar København ook binnengekomen, een dubbeldekkertrein met ook een class 1500 erachter.
Vlak voordat ik kon instappen stormde nog treinstelletje 1041/1141 van de Lollandsbanen binnen.
En bij terugkomst in København fotografeerde ik nog een foeilelijke stuurstand van iets (van deze staan er heel veel afgesteld op verschillende plaatsen, rijdend heb ik ze niet gezien).
En tot slot nog wat S-Tog spul.
De oogst:
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen
is heel licht gebouwd spul, telkens maar 1 as per bak Behalve de kopbakken dan. In 2005 reed er overigens nog ouwe shizzle:
Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen
het valt mij op dat die ice precies zonder bovenleiding rijdt...
Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen
Yep, in DK zijn heel veel lijnen nog niet geelectrificeerd, vandaarNekvin schreef:het valt mij op dat die ice precies zonder bovenleiding rijdt...
Klik voor meer info
Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen
Tilt-Diesel? Heeft dat te maken met het feit dat het kantelbakken zijn?
BDJ
BDJ
Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen
precies Overigens wordt het kantelbakmechanisme geloof ik niet meer gebruikt na wat ongelukjes en mankementen in het begin.
Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen
Hallo,
Was dat kantelbakmechamnisme niet ook verantwoordleijk voor de vele trillingen e.d.?
Rijden die nu 'probleemloos' rond in DK? Van DB heeft die dacht ik met reden buitengezet, vanwege hevige (oa tril-) problemen die ze niet konden oplossen.
Mooie foto's!
Groeten,
Joris De Mol
Was dat kantelbakmechamnisme niet ook verantwoordleijk voor de vele trillingen e.d.?
Rijden die nu 'probleemloos' rond in DK? Van DB heeft die dacht ik met reden buitengezet, vanwege hevige (oa tril-) problemen die ze niet konden oplossen.
Mooie foto's!
Groeten,
Joris De Mol