Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Fles

Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Fles »

Ik heb gisteren even de nieuwe nachtverbinding Utrecht - København uitgeprobeerd. Leerzaam tochtje wel :) Het begon vrijdagavond om 19:31 (nou, wat later eigenlijk dus) met deze afschuwelijk smerige Railion-1603 die de trein naar Emmerich zou brengen.
Afbeelding In de trein reed onder andere ook een Russisch en een Wit-Russisch rijtuig mee. In het Russische rijtuig was een aantal dienstregelingen aangeplakt, waaronder deze voor de terugweg van vanochtend.
Afbeelding Handige tip trouwens voor de mensen die dit ook willen doen: in de trein die vanuit Amsterdam vertrekt, zit geen restauratierijtuig. Je kunt alleen bij je rijtuig-dude wat te drinken kopen. Wat is daar de handige tip dan aan? In de rijtuigen naar København verkoopt een Duitser 0,33 l Beck's voor € 3,30. De Wit-Russen in het rijtuig ernaast verkopen halve liters van hun eigen brouwsel, voor één hele euro :idea:

Perfect op tijd kwam ik gisterenmorgen aan in København H, alwaar men zo zijn eigen ideeën heeft over waar de trein vandaan kwam (Amstedam?)..
Afbeelding En uiteraard nog even de bewijsfoto: CityNightLine in København.
Afbeelding Welnu: Spotten maar. Eerst nog even een zware zesassige dieselloc class 1500 aan kop van een dubbeldekkertrein naar Kalundborg.
Afbeelding En vervolgens een inmiddels vrij bekend gezicht: Deense Neus 5011 als RegionalExpress naar Nykøbing Falster.
Afbeelding Aangekomen in Nykøbing kon ik nog net getuige zijn van het vertrek van een ICE-TD richting het afrangeerterrein.
Afbeelding Alleraardigst rangeerlocje, en een blik op het instrumentarium.
Afbeelding Afbeelding Weer een class 1500 dieselloc, nu voor het seinhuis van Nykøbing.
Afbeelding Wat later kwam er een ICE-TD uit Hamburg binnen gereden, die gekoppeld werd met het eerder afgerangeerde stel, om samen door te gaan naar København.
Afbeelding Ondertussen was mijn trein terug naar København ook binnengekomen, een dubbeldekkertrein met ook een class 1500 erachter.
Afbeelding Afbeelding Vlak voordat ik kon instappen stormde nog treinstelletje 1041/1141 van de Lollandsbanen binnen.
Afbeelding En bij terugkomst in København fotografeerde ik nog een foeilelijke stuurstand van iets (van deze staan er heel veel afgesteld op verschillende plaatsen, rijdend heb ik ze niet gezien).
Afbeelding En tot slot nog wat S-Tog spul.
Afbeelding Afbeelding De oogst:
Afbeelding
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door TrainzDr3ver »

Wel toffe treinen, die van dat S-Tog.
Fles

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Fles »

is heel licht gebouwd spul, telkens maar 1 as per bak :!: Behalve de kopbakken dan. In 2005 reed er overigens nog ouwe shizzle:

Afbeelding
Nekvin

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Nekvin »

het valt mij op dat die ice precies zonder bovenleiding rijdt...
Dietrich

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Dietrich »

Er bestaan ook dieselversies...
Fles

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Fles »

Nekvin schreef:het valt mij op dat die ice precies zonder bovenleiding rijdt...
Yep, in DK zijn heel veel lijnen nog niet geelectrificeerd, vandaar :)

Klik voor meer info
Bartjedj

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Bartjedj »

Tilt-Diesel? Heeft dat te maken met het feit dat het kantelbakken zijn?

BDJ
Fles

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Fles »

precies ;) Overigens wordt het kantelbakmechanisme geloof ik niet meer gebruikt na wat ongelukjes en mankementen in het begin.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Joris »

Hallo,
Was dat kantelbakmechamnisme niet ook verantwoordleijk voor de vele trillingen e.d.?
Rijden die nu 'probleemloos' rond in DK? Van DB heeft die dacht ik met reden buitengezet, vanwege hevige (oa tril-) problemen die ze niet konden oplossen.
Mooie foto's!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Een rondje maken met Fles, part 9 - Retourtje Kopenhagen

Bericht door Accelerat »

Leuk verslagje zo! :)
Plaats reactie