Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
tgv

Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door tgv »

Een reportage van 10 foto's van dit prachtig station nabij de luchthaven van Lyon
Laatst gewijzigd door tgv op 19 apr 2016, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door Patrick »

Prachtige foto's van dit station dat eerder op een insect lijkt :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door Accelerat »

Prachtig! :D Ik vind dat die franse echt architectonische hoogstandjes van hun TGV stations maken! 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door Steven »

idd prachtig gebouw maar ik mis iets op die foto's, een massa volk? allez in mijn ogen moeten hier toch veel mensen gebruiken maken van dergelijke infrastructuur!!
Fles

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door Fles »

Steven schreef:idd prachtig gebouw maar ik mis iets op die foto's,

Ik ook :idea: stationsnaambordjes namelijk

Maar idd, prachtige foto's, van een prachtig gebouw!
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door TrainzDr3ver »

Echt mooi station! Zou het in het echt wel is willen zien.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door Patrick »

Steven schreef:idd prachtig gebouw maar ik mis iets op die foto's, een massa volk? allez in mijn ogen moeten hier toch veel mensen gebruiken maken van dergelijke infrastructuur!!
In 2006 gemiddeld "maar" 1112 reizigers per dag. Nabijheid van de luchthaven (verbonden met rollend tapijt van 250 m) heeft niet veel verkeer naar dit station gelokt. Ongeveer dagelijks 24 TGV's.
Men hoopt op beterschap: trein/tram-verbinding "LESLYS" en de treinverbinding Lyon-Turijn.
(Merci Wikipedia :wink: )
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door Arnenys »

Beetje info: het station is afkomstig van Calatrava, die tevens ook het station van Luik en stations van Zürich en Lissabon heeft ontworpen.
Het kostte 91,5 miljoen euro en beslaat een oppervlakte van 5600 m².
De bouw begon in 1989 en het opende in 1994.
Een 180 meter lange stalen brug verbindt het station met de luchthaventerminal.
De hal meet 120 x 100 m, is 40 m hoog en het 1300 ton zware dak heeft een spanwijdte van 53 meter.
Het station is bedoeld als TGV-station dat borg moest staan voor soepel passagiersverkeer en dat tevens ook nog als fraaie toegangspoort voor de regio moest dienen.
Het heeft vier perrons en in het midden loopt een betonnen buis voor de doorgaande treinen die er met een snelheid van 300 km/u kunnen doorrijden.

Bron: Calatrava, door Philip Jodidio, Taschen.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door K V B »

Arnenys schreef:Beetje info: het station is afkomstig van Calatrava, die tevens ook het station van Luik en stations van Zürich en Lissabon heeft ontworpen.
Kleine correctie:
Calatrava heeft in Zwitserland de stations Luzern en Zürich Stadelhofen ontworpen. Dat laatste is echter niet "het" station van Zürich maar een S-Bahn station.
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door Arnenys »

Dit probeerde ik duidelijk te maken door niet 'de' stations van ... te zeggen maar dat kwam nog niet duidelijk over precies :mrgreen:
Althans toch bedankt, wist niet dat het een S-bahn station was en dat er nog een door hem was ontworpen in Luzern.
tgv

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door tgv »

Arnenys schreef: Het heeft vier perrons en in het midden loopt een betonnen buis voor de doorgaande treinen die er met een snelheid van 300 km/u kunnen doorrijden
en nog een kleine correctie:
het station heeft 2 perrons, met 3 sporen (het 4de spoor, dat langs de kant van de luchthaven is dicht gedaan met beton) en dan 2 doorstroomsporen in het midden
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Gare de Lyon Saint-Exupéry TGV

Bericht door Arnenys »

tgv schreef:
Arnenys schreef: Het heeft vier perrons en in het midden loopt een betonnen buis voor de doorgaande treinen die er met een snelheid van 300 km/u kunnen doorrijden
en nog een kleine correctie:
(het 4de spoor, dat langs de kant van de luchthaven is dicht gedaan met beton)
Oei? Te weinig reizigers ofzo?
Plaats reactie