Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door ovspotter_be »

In de Herfstvakantie van vorig jaar ben ik voor de eerste keer op Interrail-reis gegaan, gedurende 8 dagen (za 30/10/2021 t.e.m. za 06/11/2021) heb ik met mijn 1e klasse Interrail-pass 4 landen bezocht: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Liechtenstein.
Via deze "fotoreportage" / recensie wil ik even kwijt wat ik van deze reis vond, hoe de spoorwegen in deze andere landen zijn gereld en misschien anderen inspireren voor een eigen Interrail-reis.
Aan de onderkant van elke dag vind je ook meer details over de specifieke treinen die ik heb genomen tijdens mijn reis en de materieelinzet hierop.
Veel lees- en kijkplezier!


Dag 1 (zaterdag 30 oktober 2021): Brussel -> Semmering
Deze eerste dag was redelijk saai, bijna een hele dag op ICE'tjes.
De dag begon rond 08:00 op station Brussel-Zuid, waar we na een bezoekje aan de Carrefour (die nog handig uitkwam besefte ik later) gingen we naar spoor 6 voor de ICE van 08:25 richting Frankfurt (Main) Hbf.
Dus ik vol goede moed richting de twee 1e klasse wagons, maar deze goede moed was al snel weg.
Eens opgestapt waren de meeste plaatsen gereserveerd, en dat had ik niet verwacht, ik had 1e klasse ingeschat als zijnde rustig en altijd plek vrij, dus was het het niet waart om €10 uit te geven aan stoelreservaties, maar blijkbaar is dit bij de Deutsche Bahn dus wel wat anders.
Tot Liège-Guillemins waren er nog 4 stoelen vrij, maar daarna heb ik van Liège tot Köln genoten van een warme chocomelk in de BordBistro, ik had eerst een Franzözisch frühstuck gevraagd, maar de croissants waren spijtig genoeg op, dus werd het maar een chocomelk.
Gelukkig herkende de Train Manager ons nog van onze passen te hebben gecontroleerd in de 1e klasse dus kregen we van hem een "lieblingsgast"-chocolaatje.
Gelukkig ging het na Köln (even) beter met de plaatsen in 1e klas, blijkbaar waren 75% van de reizigers uit Brussel reizigers met als eindbestemming Berlin die in Köln moesten overstappen.
Dus tussen Köln en Frankfurt heb ik plaatsgenomen in een gezellig en lege 6-persoons coupé.

Eens aangekomen in Frankfurt trokken we eerst richting de DB-lounge, die goed verstopt was in een hotel net buiten het treinstation, maar spijtig genoeg (en ik had dat kunnen weten had ik de DB website deftiger gelezen) zijn Interrail-reizigers niet toegelaten in de DB lounges.

Dus ik een kleine chocoladekoek gekocht in Frankfurt met de hoop te kunnen genieten van een deftig middagmaal op de ICE richting Wien.
Eénmaal opgestapt op de ICE, zat de 1e klasse weer volledig vol gereserveerd, dus dacht ik naar de BordBistro te gaan voor de lunch, maar tot mijn grote verbazing was de BordBistro gesloten en hadden ze alleen "notverkauf", met M&M's, Snickers en belegd notenbrood.
Dus dan maar zo'n notenbrood gekocht, en het is omdat het het enige was dat ze nog in de aanbieding hadden (en het was nog maar 13:00), want dat notenbrood was niet te eten.
En blijkbaar vinden enkel de Duitsers het oké om zomaar de BordBistro te sluiten zonder deftig alternatief, want de conductrice van de ÖBB die in Passau de trein overnam kon er ook niet mee lachen, ze zei "het is niet de eerste keer en zeker niet de laatste dat de Duitsers een trein zonder restaurant meegeven".
Na een rit van zo'n 6u was ik dan uiteindelijk, hongerig, aangekomen in Wien-Meidling.

Hier had ik een overstaptijd van zo'n 25min. op de RailJet richting Wiener Neustadt, dus was er genoeg tijd om even de ÖBB lounge in te gaan voor een gratis drankje.

In de RailJet, die tot mijn grote verbazing werd gereden door de České dráhy, was het restaurant gelukkig wel open, en heb ik genoten van de heerlijke tortilla's.
Na Wiener Neustadt ging het dan per REX tot Payerbach-Reichenau waarna het verder ging per Desiro op de R91 tot Semmering.
Dit was mijn eerste ervaring met de Oostenrijkse versie van de Desiro ML en wat een verschil met de Belgische exemplaren, deftige stoelen, weliswaar geen 1e klasse aanwezig maar 2e klasse was naar mijn mening comfortabel genoeg.

Treinen en materieelsinzet op dag 1:
- ICE 13: Brussel-Zuid (v. 08:25) - Frankfurt (Main) Hbf (a. 11:31): BR406 / ICE-3
- ICE 27: Frankfurt (Main) Hbf (v. 12:22) - Wien-Meidling (a. 18:40): BR411 / ICE-T
- RJ 371: Wien-Meidling (v. 19:05) - Wiener Neustadt Hbf (a. 19:30): ČD RailJet
- REX 2357: Wiener Neustadt Hbf (v. 19:35) - Payerbach-Reichenau (a. 20:09): ÖBB CityJet dubbeldekkers
- R91 7541: Payerbach-Reichenau (v. 20:12) - Semmering (a. 20:41): ÖBB 4744 / Desiro

Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 2.57&z=7.5
Foto's dag 1: https://imgur.com/a/nJ8GYBu


Dag 2 (zondag 31 oktober 2021): Semmering
De zondag spendeerde we in het skidorp Semmering zelf, aangezien het zomerseizoen net 3 dagen gedaan was en het winterseizoen nog minstens een maand op zich liet wachten was het er vrij doods.
Ik heb 's ochtends de "Bahnwanderweg" gedaan, dit is een prachtige wandeling langs de Semmerinspoorlijn, die tevens ook op de lijst van UNESCO-werelderfgoed staat.
De wandeling gaat langs alle "highlights" van de route: het Adlitzgraben-Viadukt en het Ghega-Museum aan de voet van het Kalte-Rinne-Viadukt.
Het Ghega Museum is een projectje van een bejaarde bewoner een spoorwegfanaat, die daar verschillende krantenknipsels heeft liggen met nieuws over de Semmeringbahn, oude spoorwegspullen en zelfs een miniatuurversie van het Kalte-Rinne-Viadukt.

Na de wandeling van zo'n 8km kwamen we aan in het dorpje Breitenstein waar we na een uurtje wachten op het station, wat in Oostenrijk niet erg is aangezien bijna alle stations, zelfs kleine dorpsstationnetjes zoals Breitenstein hebben gratis toiletten en een verwarmde wachtruimte binnen.

Treinen en materieelsinzet op dag 2:
- R91 7533: Breitenstein (v. 12:33) - Semmering (a. 12:41): ÖBB 4024 / Talent

Foto's dag 2: https://imgur.com/a/bxK0zlw


Dag 3 (maandag 1 november 2021): Semmering -> Innsbruck
Tijdens ons verblijf in Semmering ontdekte ik dat het station "Wolfsbergkogel" dichterbij de studio waar ik verbleef lag dan station Semmering.
Dus nam ik vanuit Wolfsbergkogel de R91-stoptrein naar Mürzzuschlag om daar over te stappen op de S9 van Graz richting Bruck an der Mur.
Eens aangekomen in Bruck an der Mur ging het per S8 richting Leoben om daar over te stappen op de IC met als eindbestemming Lienz in Osttirol.
Dit is waarschijnlijk niet de meest logische route, aangezien de Transalpin naar Zürich 5min. na de IC naar Lienz vertrekt en direct richting Innsbruck gaat.

Maar de spoorlijn tussen Leoben en Klagenfurt is echt wel de moeite waard, in tegenstelling tot de autoweg zit je vaak hoger in de bergen met een mooi uitzicht over de lager gelegen dorpen.
In deze IC, en dat is iets unieks voor Oostenrijkse InterCity's was ook een restauratierijtuig aanwezig, dus heb ik genoten van het uitzicht en van een heerlijke pasta met paprikasaus.

Eens aangekomen in Klagenfurt dook ik weer eventjes de lounge in voor een gratis "Eisthee" vooraleer door te gaan richting Schwarzach-St. Veit.
De trein rijdt tussen Spittal en Schwarzach over de Tauernbahn, en dat is zeker ook een aanrader om te doen.

In Schwarzach ging het dan per REX tot Zell am See, waar ik heb genoten van een heerlijke pizza in opnieuw een redelijk doods en verlaten skidorp vooraleer terug te gaan richting station voor de IC "Hahnenkamm" richting Innsbruck, de eindbestemming van deze dag.

Treinen en materieelsinzet dag 3:
- R91 7525: Wolfsbergkogel (v. 08:39) - Mürzzuschlag (a. 08:57): ÖBB 4024 / Talent
- S9 4031: Mürzzuschlag (v. 09:10) - Bruck/Mur (a. 09:52): ÖBB 4744 / Desiro
- S8 4553: Bruck/Mur (v. 10:06) - Leoben (a. 10:18): ÖBB 4024 / Talent
- IC 533 "Lienzer Dolomiten": Leoben (v. 10:25) - Klagenfurt Hbf (a. 12:20): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen
- IC 793: Klagenfurt Hbf (v. 12:45) - Schwarzach-St. Veit (a. 14:48): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen + CityShuttle-stuurstandrijtuig
- REX 1518: Schwarzach-St. Veit (v. 15:12) - Zell Am See (a. 12:44): ÖBB 4024 / Talent
- IC 518 "Hahnenkamm": Zell Am See (v. 17:44) - Innsbruck Hbf (a. 19:40): ÖBB 1116 + InterCity-rijtuigen

Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 1.92&z=7.5
Foto's dag 3: https://imgur.com/a/kFMjskA


Dag 4 (dinsdag 2 november 2021): Innsbruck
Niet veel spectaculairs gedaan op deze dag, gewoon een kleine citytrip van Innsbruck en omstreken gedaan.
Een keertje per buslijn J naar Nordkette en Igls en met de Stubaitalbahn naar Mutters.

Foto's dag 4: https://imgur.com/a/ULaCtHJ


Dag 5 (woensdag 3 november 2021): Innsbruck -> Buchs SG
Dag 5 werd weer een reisdag waarin we 3 landen gingen doorkruizen.

Het begon allemaal rond 10:45 in Innsbruck, Oostenrijk waar we klaarstonden op spoor 3 voor de RJX richting Bregenz.
Deze reed weer over een prachtige route langs mooie bergriviertjes met kristalhelder water en de Arlbergspoorlijn, met vele lange tunnels.

Het voordeel van 1e klasse in de Oostenrijkse RailJet (voor mij dan toch) is dat je eten kan bestellen via het internet van de trein en dat komen ze dan vervolgens leveren aan je zitplaats.
Zo heb ik ter hoogte van Langen am Arlberg genoten van een lekkere fusili met bolognese.

Na een rit van zo'n 2,5u tot Bregenz ging het verder met de S1 richting Lindau-Insel in Duitsland, het is een mooi ouderwets dorpje op een schiereiland maar langer dan 45min. kon ik me hier niet vermaken, dus ging het weer snel terug met de S1 richting Bregenz om erna per S3 tot het Zwitserse St. Margrethen te gaan en dan de laatste trein, de Zwitserse S4 tot Buchs SG.

Buchs is normaal gezien het station voor Liechtenstein, en verder, maar door werkzaamheden werden de treinen vervangen door bussen tussen Sargans, Buchs en Feldkirch, dus het was behoorlijk druk op het busstation waar een kleine Solaris Urbino 12 van de Vienna Airport Lines klaarstond voor een rit richting Feldkirch als "stopbus" via Schaan-Vaduz, ...

Treinen en materieelsinzet dag 5:
- RJX 660: Innsbruck Hbf (v. 10:48) - Bregenz (a. 13:17): ÖBB RailJet
- S1 5616: Bregenz (v. 13:20) - Lindau-Insel (a. 13:33): ÖBB 4024 / Talent
- S1 5619: Lindau-Insel (v. 14:21) - Bregenz (a. 14:37): ÖBB 1116 + CityJet-dubbeldekkers
- S3 5769: Bregenz (v. 14:47) - St. Margrethen SG (a. 15:04): ÖBB 4024 / Talent
- S4 11455: St. Margrethen SG (v. 15:07) - Buchs SG (a. 15:43): RaBe 526 / FLIRT

Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 5.87&z=8.5
Foto's dag 5: https://imgur.com/a/PZAveRA


Dag 6 (donderdag 4 november 2021): Liechtenstein
Dit werd net zoals dag 4 een niet zo spectaculaire dag op gebied van spoorwegen en treinen, ik bezocht de hoofdstad van Liechtenstein Vaduz om daarna via de waterval van Rietli terug te keren richting het appartement in Buchs.


Dag 7 (vrijdag 5 november 2021): Buchs SG -> Mainz
Op dag 7 werd de terugreis richting België ingezet, vanuit Buchs ging het eerst per S4 naar Sargans om daar over te stappen op de IC-3 richting Zürich en Basel.
De route tussen Sargans en Zürich was weer een adembenemende route langs verschillende meren, er zijn natuurlijk mooiere trajecten in Zwitserland, zoals de Glacier Express die ik eerst wou doen maar blijkbaar niet rijdt in de herfst.
Eens aangekomen in Zürich ging het verder met de IC naar Stuttgart, deze werd gereden met comfortabele EW IV rijtuigen van de SBB, maar had spijtig genoeg geen restauratierijtuig, maar gelukkig was dat al van bij het plannen van de reis bekend dus had ik in Buchs al een belegd broodje gekocht in de lokale supermarkt.

Met de IC gingen we tot Tuttlingen waar we overstapten op de RE naar Donaueschingen om daar weer over te stappen op de S10 naar Freiburg over de Höllentalbahn.
Deze spoorweg heeft al eens een aflevering gekregen van het Nederlandse "Rail Away", dus dan weet je wel dat de spoorlijn de moeite waard is.
Het eerste deel tot Titisee was vooral vlak en door de bossen, maar vanaf Titisee werd het wel spectaculair.
Je merkte echt dat de trein daalde, de Höllentalbahn is dan ook één van de steilste spoorlijnen van Duitsland met een max. steigingspercentage van 5,5%.
Daardoor waren er vroeger nog 2 locomotieven nodig, maar tegenwoordig kunnen de Alstom Coradia-treintjes die er rijden dat goed aan alleen.

In Freiburg ging het per ICE tot Mannheim, wederom in 2e klasse want de 1e klasse was weer vol gereserveerd.
Daarna nog een klein stukje per IC tot Mainz, hier was ik één van de enigen in de 1e klasse, dus je merkt het verschil wel tussen ICE en IC.

Treinen en materieelsinzet op dag 7:
- S4 11427: Buchs SG (v. 08:47) - Sargans (a. 09:01): RaBe 526 / FLIRT
- IC 564: Sargans (v. 09:27) - Zürich HB (a. 10:22): SBB 460 + IC2000-rijtuigen
- IC 280: Zürich HB (v. 10:37) - Tuttlingen (a. 11:58): SBB 420 (vanaf Singen ÖBB 1116) + EW_IW-rijtuigen
- RE55 3210: Tuttlingen (v. 12:13) - Donaueschingen (a. 12:34): BR643 / Talent
- S10 9716: Donaueschingen (v. 12:48) - Titisee (a. 13:34): BR1440 / Coradia Continental
- S1 9620: Titisee (v. 15:08) - Freiburg (Breisgau) Hbf (a. 15:48): BR1440 / Coradia Contintental
- ICE 104/204: Freiburg (Breisgau) Hbf (v. 15:56) - Mannheim Hbf (a. 17:26): BR406 / ICE-3
- IC 1912: Mannheim Hbf (v. 17:38) - Mainz Hbf (a. 18:15): DB 101 + IC-rijtuigen

Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 19.5&z=7.5
Foto's dag 7: https://imgur.com/a/wR0cqwQ


Dag 8 (zaterdag 6 november 2021): Mainz -> Brussel
Deze dag draaide enkel rond één spoorlijn: de Linke Rheinstrecke tussen Mainz en Koblenz.
Het was eerst de bedoelen deze te doen met de Desiro's van TransRegio op de RB26, maar aangezien ik het reizen vrij "moe" was geworden heb ik de dag ingekort om al rond 15u in Brussel te zijn, dus werd het de ICE tussen Mainz en Koblenz.

Na een citytrip Koblenz van anderhalf uur ging het richting station Stadtmitte voor de RE5 (Rhein-Ruhr-Express) naar Köln, en ik moet zeggen dat de eerste klas in de Desiro HC'tjes toch wel beter was voor een regionaal product vergeleken met de Talentjes van de DB die we meehadden op de RE55 tussen Tuttlingen en Donaueschingen (zie dag 7).
Spijtig genoeg ontbreekte de helft van de trein dus werd door de conducteur beslist om de eerste klasse te deklasseren tussen Bonn en Köln.

Na een lekkere curryworst te hebben gegeten bij de Schweinske in Köln Hbf, zeker een aanrader, ging het naar de laatste trein van de reis: de ICE naar Brussel.

Treinen en materieelsinzet op dag 8:
- ICE 1610: Mainz Hbf (v. 08:49) - Koblenz Hbf (a. 09:42): BR411 / ICE-T
- RE5 28516: Koblenz-Stadtmitte (v. 11:18) - Köln Hbf (a. 12:28): BR462 / Desiro HC
- ICE 314: Köln Hbf (v. 13:43) - Brussel-Noord (a. 15:26): BR406 / ICE-3

Afgelegde route op kaart: https://routing-demo.geops.io/?floorInf ... 792.83&z=6
Foto's dag 8: https://imgur.com/a/CAe2VMQ

Ik vond het een zeer leuke reis waar ik heb uit geconcludeerd dat een zitplaatsreservatie op de ICE wel handig is en dat naar mijn mening Oostenrijk een beter spoorland is dan Zwitserland.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door rvdborgt »

Voor de langeafstandstreinen in Duitsland kijk ik vaak van tevoren via de DB-website hoe druk het is. Tot de avond van tevoren kun je dat vrij nauwkeurig zien (daarna zijn alleen nog de expresreserveringen beschikbaar). Als het me te druk wordt, dan reserveer ik via DB, en wel voor zoveel mogelijk treinen ineens, aangezien je bij DB reserveringen per reis en niet per trein betaalt. Reserveringen via Eurail/Interrail vermijd ik, aangezien je daar altijd een extra toeslag betaalt.

Welk land je een "beter spoorland" vindt, dat hangt van je definitie van "beter" af. Voor stiptheid moet je in Zwitserland zijn...
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door ovspotter_be »

rvdborgt schreef: 07 jan 2022, 17:53 Voor de langeafstandstreinen in Duitsland kijk ik vaak van tevoren via de DB-website hoe druk het is. Tot de avond van tevoren kun je dat vrij nauwkeurig zien (daarna zijn alleen nog de expresreserveringen beschikbaar). Als het me te druk wordt, dan reserveer ik via DB, en wel voor zoveel mogelijk treinen ineens, aangezien je bij DB reserveringen per reis en niet per trein betaalt. Reserveringen via Eurail/Interrail vermijd ik, aangezien je daar altijd een extra toeslag betaalt.

Welk land je een "beter spoorland" vindt, dat hangt van je definitie van "beter" af. Voor stiptheid moet je in Zwitserland zijn...
Dat is een handige tip voor te kijken op de website van DB over hoe druk het ging zijn.
Ik denk dat ik ICE's heb genomen op het moment dat iedereen ze wil hebben.
Dag 1 was namelijk de zaterdag aan het begin van de herfstvakantie en er waren veel vakantiegangers richting Berlijn aanboord en op dag 7 was het vrijdagavond dus iedereen keert terug van werk of gaat een weekendje weg.

Op de zaterdagochtend (dag 8.) was de ICE met vertrek om 08:49 te Mainz opvallend rustig.

Als ik eerlijk mag zijn was Oostenrijk stipter tijdens mijn reis dan Zwitserland.
Van alle 16 treinen die ik in Oostenrijk heb genomen was alles perfect op tijd, op 3 na:
- De ICE vanuit Frankfurt had al te kampen met vertragingen tot 10min. in Duitsland maar heeft dit wel kunnen beperken tot 4min. te Wien-Meidling.
- 2x 1min. te laat, wat op zich niet zo erg is.
In Zwitserland had er 1 van de 3 treinen 3min. vertraging, wat in Belgische standaarden natuurlijk niet veel is, maar daar is het heel normaal dat een overstap maar 3min. is.
Bij het plannen had ik zelfs ergens een uitkomst met een overstaptijd van 1min. in Gais van de S uit St. Gallen op de S naar Altstätten Stadt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door trainlovertje »

Dank voor je verslag. Leuk om te lezen hoe anderen naar de dingen kijken en treinreizen als positief of negatief ervaren. Dat is namelijk echt voor iedereen anders en ook een reden waarom ik blogs over mijn railtrips maak (zie mijn website op mijn profiel), als ik er tijd voor vind...
Deze eerste dag was redelijk saai, bijna een hele dag op ICE'tjes.
Wel, dit bijvoorbeeld ervaar ik telkens toch heel anders.. :)
Eens opgestapt waren de meeste plaatsen gereserveerd, en dat had ik niet verwacht
De reden waarom er in de 1e klasse in de Duitse hogesnelheidstreinen (relatief gezien) vaak meer reservaties zijn in 1e klasse dan in 2e, is omdat een zitplaatsreservering inbegrepen is in de prijs van een 1e klas ticket, toch als je via bahn.de boekt. Zoals Rian al schrijft, kan je op daarop anticiperen door zelf de boekingsmodule voor een zitplaatsreservatie te doorlopen en kijken hoeveel stoelen er nog beschikbaar zijn.
Eens aangekomen in Frankfurt trokken we eerst richting de DB-lounge, die goed verstopt was in een hotel net buiten het treinstation
Dan is die verhuisd, want een paar jaar geleden - toen de ICE naar België nog om de 4 uur reed - heb ik er een aantal uur doorgebracht met aangenaam zicht over de kopsporen van op een bepaalde hoogte.
Eénmaal opgestapt op de ICE, zat de 1e klasse weer volledig vol gereserveerd, dus dacht ik naar de BordBistro te gaan voor de lunch, maar tot mijn grote verbazing was de BordBistro gesloten en hadden ze alleen "notverkauf", met M&M's, Snickers en belegd notenbrood.
Dat heb ik zelf nog maar een paar keer meegemaakt op al die ICE-reizen, dus ik denk persoonlijk dat dat toch wel brute pech was.
Hier had ik een overstaptijd van zo'n 25min. op de RailJet richting Wiener Neustadt, dus was er genoeg tijd om even de ÖBB lounge in te gaan voor een gratis drankje.
Dit leert me dan weer dat er in Wien-Meidling ook een ÖBB Lounge is. Dat wist ik niet eens!
In de RailJet, die tot mijn grote verbazing werd gereden door de České dráhy...
Dat zijn treinen die van Praag (ééntje per dag wordt zelfs doorgetrokken tot Dresden en Berlijn) naar Graz rijden en dus door Tsjechië rijden. Vreemd genoeg is de eerste taal van de automatisch omroep in die trein altijd het Tsjechisch, maar het boordpersoneel is ten zuiden van Wenen nooit Tsjechisch, tenzij misschien de bestuurder. Als je op de zijkant van de Taurus-locomotieven kijkt, zie je dat die zelfs ingeschreven zijn bij de ÖBB in Oostenrijk ("AT-ÖBB"); ČD huurt ze namelijk van de ÖBB. De rijtuigen zijn dan weer wel volledig in Tsjechische handen.
Dit was mijn eerste ervaring met de Oostenrijkse versie van de Desiro ML en wat een verschil met de Belgische exemplaren, deftige stoelen, weliswaar geen 1e klasse aanwezig maar 2e klasse was naar mijn mening comfortabel genoeg.
Eerlijk gezegd was mijn eerste indruk enkele jaren geleden ook "waauw" toen ik de binnenkant van die treinen zag. Maar eerlijk: qua zitcomfort bij lange treinreizen vind ik ze zeker niet beter dan de Belgische Desiro's. Juist, dat betekent rugpijn. De Belgische zetels zijn zelfs nog iets zachter dan de Oostenrijkse, waardoor ik nog eerder voor de Belgische versie zou kiezen. En ja, ze worden in Oostenrijk ook ingezet op lange trajecten, dan wel als R (stoptrein) of REX (regional express), maar nooit als IC.
Dag 2 (zondag 31 oktober 2021): Semmering
Ik hoop dat je voor deze dag een los ticket gekocht hebt en geen dag van je Interralpass gebruikt hebt. :wink:
[...] de S9 van Graz [...]
Een beetje mierenneukerij, maar eigenlijk is dat S-Bahnnetwerk niet naar de stad Graz vernoemd, maar naar de deelstaat Stiermarken.
Het voordeel van 1e klasse in de Oostenrijkse RailJet (voor mij dan toch) is dat je eten kan bestellen via het internet van de trein en dat komen ze dan vervolgens leveren aan je zitplaats.
Is dat nieuw? Dat wist ik ook niet. Dank voor de tip! Ondertussen is mij wel opgevallen dat bistro aan boord echt wel belangrijk is voor jou. :wink:
Ik reken daar persoonlijk meestal niet op, omdat - zoals je zelf ervaren hebt - er soms slechts beperkt aanbod aanwezig is en omdat ik zelfs vaak vergeet dat er bistro aanwezig is op de trein. Misschien omdat het op binnenlandse treinen in België niet bestaat? Ik voorzie dus quasi altijd proviand voor onderweg op het station.
[...] naar Freiburg over de Höllentalbahn.
Deze spoorweg heeft al eens een aflevering gekregen van het Nederlandse "Rail Away", dus dan weet je wel dat de spoorlijn de moeite waard is.
Het eerste deel tot Titisee was vooral vlak en door de bossen, maar vanaf Titisee werd het wel spectaculair.
Stond reeds op m'n bucket list, nu met een dikke vette streep eronder. :mrgreen:
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 07 jan 2022, 22:27
Eens aangekomen in Frankfurt trokken we eerst richting de DB-lounge, die goed verstopt was in een hotel net buiten het treinstation
Dan is die verhuisd, want een paar jaar geleden - toen de ICE naar België nog om de 4 uur reed - heb ik er een aantal uur doorgebracht met aangenaam zicht over de kopsporen van op een bepaalde hoogte.
De DB-Lounge in Frankfurt wordt verbouwd en is tijdelijk in het Monopol-hotel:
https://www.bahn.de/service/zug/db_lounge

Groetjes,
Rian
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door ovspotter_be »

Alvast bedankt om te lezen en te reageren.
Dat heb ik zelf nog maar een paar keer meegemaakt op al die ICE-reizen, dus ik denk persoonlijk dat dat toch wel brute pech was.
Dan had ik wel serieus brute pech, want op 2 van de 4 ICE's op mijn reis was de BordBistro gesloten, en op ééntje hadden ze rond 10:00 geen croissants meer, wat ik nog wel kan begrijpen als net heel de trein is langs geweest voor een ontbijtje.
Dit leert me dan weer dat er in Wien-Meidling ook een ÖBB Lounge is. Dat wist ik niet eens!
Hij zit redelijk goed verstopt, ik heb er ook een tijdje achter moeten zoeken, ik zat eerst aan de westkant van het station, waar niets zit, maar de lounge bevind zich aan de oostkant naast de loketten.
Als je kijkt op Google Maps vind je hem wel aangezien de louge daarop aangeduid staat.
https://www.google.be/maps/place/%C3%96 ... d16.331945
Dat zijn treinen die van Praag (ééntje per dag wordt zelfs doorgetrokken tot Dresden en Berlijn) naar Graz rijden en dus door Tsjechië rijden. Vreemd genoeg is de eerste taal van de automatisch omroep in die trein altijd het Tsjechisch, maar het boordpersoneel is ten zuiden van Wenen nooit Tsjechisch, tenzij misschien de bestuurder. Als je op de zijkant van de Taurus-locomotieven kijkt, zie je dat die zelfs ingeschreven zijn bij de ÖBB in Oostenrijk ("AT-ÖBB"); ČD huurt ze namelijk van de ÖBB. De rijtuigen zijn dan weer wel volledig in Tsjechische handen.
Dit was inderdaad normaal een trein komende uit Praag, dus dan zou je de ČD-RailJets nog verwachten, maar door werkzaamheden werd deze opgesplitst in Wenen (Praha-Wien en Wien-Graz) en had mijn RailJet dus als herkomst Wien Hbf.
En het boordpersoneel was volgens mij toch Tsjechisch op de reis tussen Wien en Wiener Neustadt, hij had toch geen ÖBB-pakje aan.
En zoals het in Tsjechië gebruikelijk is werd er eerst gratis (maar niet zo'n lekker) water uitgedeeld in 1e klasse, en het eten heb ik betaald in Tsjechische kronen.
Maar ik heb het gevoel dat de ÖBB soms ook gewoon binnenlandse ritten doet met buitenlands materieel, als ik bijvoorbeeld kijk naar de samenstelling van de IC 533 die ik had genomen tussen Leoben en Klagenfurt met toen ÖBB-rijtuigen, zitten er volgens vagonweb (https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 3&rok=2022) nu Hongaarse rijtuigen op.
En ik ben het treinnummer kwijt, maar ze doen ook nog ergens een binnenlands IC'tje met DB-materieel laat in de avond, waarschijnlijk een rit naar een stelplaats toch nog kunnen gebruiken in passagiersdienst.
Eerlijk gezegd was mijn eerste indruk enkele jaren geleden ook "waauw" toen ik de binnenkant van die treinen zag. Maar eerlijk: qua zitcomfort bij lange treinreizen vind ik ze zeker niet beter dan de Belgische Desiro's. Juist, dat betekent rugpijn. De Belgische zetels zijn zelfs nog iets zachter dan de Oostenrijkse, waardoor ik nog eerder voor de Belgische versie zou kiezen. En ja, ze worden in Oostenrijk ook ingezet op lange trajecten, dan wel als R (stoptrein) of REX (regional express), maar nooit als IC.
Dan verschilt dit waarschijnlijk tussen ons beide: ik heb vaak rugpijs als ik nog maar 50min. op het S1'tje tussen Antwerpen en Eppegem moet zitten, maar in de Oostenrijkse variant voelde ik niets na de 40min. van Payerbach-Reichenau naar Semmering of van Mürzzuschlag naar Bruck/Mur.
Ik hoop dat je voor deze dag een los ticket gekocht hebt en geen dag van je Interralpass gebruikt hebt. :wink:
Neen, voor het kleine stukje Breitenstein > Semmering een gewoon ticket in 2e klasse van €2,50, het zou overbodig zijn om 1e klasse te kopen want dat hebben de Oostenrijkse regionale treinen toch niet.
Een beetje mierenneukerij, maar eigenlijk is dat S-Bahnnetwerk niet naar de stad Graz vernoemd, maar naar de deelstaat Stiermarken.
Dat had ik inderdaad over het hoofd gezien, vanuit België en Duitsland ben ik gewoon dat de S-Bahn van een stad is maar in Oostenrijk is het per regio en in dit geval dus S-Bahn Steiermark, bedankt om dit te laten weten.
Is dat nieuw? Dat wist ik ook niet. Dank voor de tip! Ondertussen is mij wel opgevallen dat bistro aan boord echt wel belangrijk is voor jou. :wink:
Ik reken daar persoonlijk meestal niet op, omdat - zoals je zelf ervaren hebt - er soms slechts beperkt aanbod aanwezig is en omdat ik zelfs vaak vergeet dat er bistro aanwezig is op de trein. Misschien omdat het op binnenlandse treinen in België niet bestaat? Ik voorzie dus quasi altijd proviand voor onderweg op het station.
Ik weet niet of dit nieuw is, maar dit kun je vinden op het ÖBB Railnet, dat is normaal gezien de webpagina waar je op uitkomt bij het inloggen op het internet, en waar je verschillende series en films kunt kijken.
Een bistro is voor mij niet belangrijk, maar wel handig.
De dag naar Innsbruck was dit heel erg welkom aangezien ik in Semmering was op een zondag en de lokale BILLA dus gesloten was, en de bakkerij trouwens ook.
En mijn rugzak was al redelijk zwaar en zat al redelijk vol dus is het altijd leuker dat je geen eten hoeft mee te sleuren, maar ik had wel altijd de koeken mee die ik als reserve had ingeslagen in Brussel-Zuid, en deze kwamen inderdaad al op de 1e dag goed te pas.
Stond reeds op m'n bucket list, nu met een dikke vette streep eronder. :mrgreen:
Zeker doen, en ook eens uitstappen in Titisee, is een heel mooi dorpje en ze hebben er zelfs een Märklin-museum.
De vertakking Titisee - Seebrugg heb ik zelf niet gedaan, aangezien daar geen tijd meer voor was, maar deze is volgens mij ook zeker de moeite waard.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door dentheo »

heb je een papieren interrail gebruikt of de app ?
Theo
Groeten vanop de Heide
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door ovspotter_be »

dentheo schreef: 08 jan 2022, 12:31 heb je een papieren interrail gebruikt of de app ?
Papier, dit was de eerste Interrail-reis en wist niet goed hoe vaak je voor de mobiele moest verbinden met het internet omdat we ook door Zwitserland passeerde wat niet inbegrepen is in de gratis roaming van de EU bij sommige operatoren.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 08 jan 2022, 15:15 Papier, dit was de eerste Interrail-reis en wist niet goed hoe vaak je voor de mobiele moest verbinden met het internet omdat we ook door Zwitserland passeerde wat niet inbegrepen is in de gratis roaming van de EU bij sommige operatoren.
Dat (en nog veel meer) staat in de mobiele Interrail-FAQ:
https://www.interrail.eu/en/interrail-p ... e-pass-faq
1 keer per 3 dagen dus. Verder heb je internet nodig om een dag te activeren als je een flexibele pas hebt. Internet hoeft niet via 4G roaming te zijn. Wifi is voldoende.

Groetjes,
Rian
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door ovspotter_be »

Dat (en nog veel meer) staat in de mobiele Interrail-FAQ:
https://www.interrail.eu/en/interrail-p ... e-pass-faq
1 keer per 3 dagen dus. Verder heb je internet nodig om een dag te activeren als je een flexibele pas hebt. Internet hoeft niet via 4G roaming te zijn. Wifi is voldoende.

Groetjes,
Rian
Die FAQ had ik op voorhand al gelezen, en met eens op de 3 dagen ging het dus wel lukken, en in het appartement in Buchs was internet om een dag te activeren aangezien ik inderdaad reisde met een flexibele pas.

De logica achter de papieren pas snapte ik wel niet, voor elke trein moet je het vertrekuur invullen en de stations waartussen je de trein neemt, eerst zou je denken dat dit dient om de kosten te verdelen tussen de vervoerders, maar achteraf moet je deze papieren pas (bij mijn weten) niet terugsturen naar Interrail, terwijl dit vroeger wel moest.
Dus daar snap ik de logica van elke trein noteren niet, dat je gewoon een dag moet invullen lijkt me veel handiger, nu moest ik bij het opstappen steeds proberen niet te vergeten een nieuwe lijn in te vullen.

Maar zeg nu zelf, zo'n papieren pas zorgt ook voor een heel mooi souveniertje achteraf.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 08 jan 2022, 15:55 De logica achter de papieren pas snapte ik wel niet, voor elke trein moet je het vertrekuur invullen en de stations waartussen je de trein neemt, eerst zou je denken dat dit dient om de kosten te verdelen tussen de vervoerders, maar achteraf moet je deze papieren pas (bij mijn weten) niet terugsturen naar Interrail, terwijl dit vroeger wel moest.
Dat is nooit verplicht geweest maar een optie. Je kreeg daar dan iets kleins voor terug. Die steekproef werd gebruikt voor de opbrengstverdeling. Ik vermoed dat ze dat nu uit de mobiele pas halen.
ovspotter_be schreef: 08 jan 2022, 15:55 Maar zeg nu zelf, zo'n papieren pas zorgt ook voor een heel mooi souveniertje achteraf.
Dat kan inderdaad een reden zijn om voor de papieren versie te kiezen.
Uit de mobiele versie kun je ook het reisplan bewaren maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Groetjes,
Rian
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door Lukas »

Hoi,

ovspotter_be,

Bedankt voor je mooi en uitgebreid en verslag!! Het traject van Schwarzach St Veit naar Zell Am See heb ik vorig jaar ook gedaan. Ook Innsbruck heb ik 2 jaar geleden ook bezocht en ik heb toen ook buslijn J en de Stubaitalbahn genomen. Heb je soms de kabelbaan naar de Patscherkogel genomen?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door ovspotter_be »

Lukas schreef: 14 jan 2022, 21:54 Hoi,

ovspotter_be,

Bedankt voor je mooi en uitgebreid en verslag!! Het traject van Schwarzach St Veit naar Zell Am See heb ik vorig jaar ook gedaan. Ook Innsbruck heb ik 2 jaar geleden ook bezocht en ik heb toen ook buslijn J en de Stubaitalbahn genomen. Heb je soms de kabelbaan naar de Patscherkogel genomen?

Lukas
Beste Lukas,

De Patscherkofelbahn was tijdens mijn bezoek van Innsbruck (dinsdag 2 november) gesloten, het zomerseizoen liep tot 26 oktober en het winterseizoen startte pas op 23 december.
En moest het open zijn denk ik ook niet dat ik het genomen zou hebben omdat ik zoveel mogelijk van de stad wou zien met de Welcome Card (https://www.innsbruck.info/nl/bestemmin ... -card.html) die bij mijn hotelovernachting zat inbegrepen.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Interrail Herfstvakantie 2021 - Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland

Bericht door SteC »

Hier in het zuiden van Duitsland zijn wel verschillende mooie spoorwegen.
- De Donautalbahn tussen Tuttlingen en Sigmaringen (zeker een aanrader in de herfst als de blaadjes geel en bruin worden).
- De Schwarzwaldbahn tussen Singen en Offenburg. Hier wordt tijdens de zomer op zondag met stoomlocomotieven gereden.
- Dan is er de spoorweg an de noordkant van de bodensee tussen Lindau en Radolfzell via Friedrichshafen.
Plaats reactie