NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

Meesterpeter schreef:NMBS Reeks 60
Met dat machientje rijden, is gewoon zalig.
Je voelt er elke oneffenheid in het spoor mee.
Ideaal om te leren treinrijden, je bent nog echt aan het rijden i.p.v. dat de machine met u rijdt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 60

In mijn uitgebreide NMBS dia archief vond ik nog deze opname van een NMBS reeks 60.
Lok 6068 (bouwjaar 1965) rijdt als losse locomotief over Lijn 90, de in 1855 geopende en 72 kilometer lange spoorlijn tussen Denderleeuw en Saint-Ghislain.
Halte Papignies ligt tussen Aat en Geraardsbergen en dit traject werd in 1988 voorzien van bovenleiding, dus ik was toen nog net op tijd om de oude sfeer op de dia vast te leggen.
De laatste locs Reeks 60 gingen in 1989 buiten dienst.

Veel kijkplezier, Peter
(41.93-SF)
Bijlagen
41.93-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Aat

De omgeving van Aat was in de '80 jaren nog een echt dieselparadijs, met getrokken treinen en motorwagens Reeks 46.
Tijdens één van de reizen door dit gebied nam ik onderstaande opname, met op de achtergrond het toenmalige dieseldepot.

veel kijkplezier, Peter
(41.131-SF)
Bijlagen
41.131-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Bergen in 1985

Met hun grote en wat gebogen voorruiten vond ik dit altijd wel fraaie treinstellen. Op 4 juli 1985 komt treinstel 064 (bouwjaar 1954) aan mijn camera voorbij op het stationsemplacement van Bergen / Mons.

Veel kijkplezier, Peter
(41.89-SF)
Bijlagen
41.89-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

-LEUVEN-

Op 8 september 1986 reed Brossel motorwagen 551.48 (bouwjaar 1939) de gehele dag tussen het station van Leuven en de museumbewaarplaats ten behoeven van een open dag. De motorwagen had toen net een volledige revisie ondergaan en zag er weer prima uit.

Helaas is deze leuke motorwagen tegenwoordig niet meer op het NMBS net aan te treffen maar staat tegenwoordig opgesteld in hal 2 van het Belgische spoorwegmuseum "Trainworld" te Schaarbeek.
Mw. 551.48 werd uit de normale dienst onttrokken in Bertrix op 25 april 1962, maar het werd daar nog gebruikt tot 1978 om de aangedreven draaistellen van de motorwagens type 43 te rangeren bij de werkplaats.
Op 28 juni 1978 kreeg ze de museumstatus.

Veel kijkplezier, Peter
(41.123-SF)
Bijlagen
41.123-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 25

De NMBS Reeks 25 werd gebouwd in 1960. Er waren in totaal 22 exemplaren gebouwd. Acht locomotieven zijn in 1974 omgebouwd tot een tweespannings-locomotief, de Reeks 25.5. De locomotieven mogen maximaal 130 km/h rijden. De Reeks 25 was zowel in de goederen- als de reizigersdienst (piekuurtreinen) aan te treffen.
In 2009 werden de laatste locomotieven van reeks 25 en 25.5 buiten dienst gesteld, de meeste M2-rijtuigen (bouwjaar 1958/1960) gingen al in 2002 naar de sloper.

Veel kijkplezier, Peter
(41.764-SF)
Bijlagen
41.764-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Benelux treinstellen

Nadat de Benelux treinstellen al eerder uit de Benelux dienst waren gehaald reden ze nog enige tijd door in de Nederlandse binnenlandse dienst, op de lijn Amsterdam <> Vlissingen.
Op 20 september 1986 was de inzet in de Benelux dienst bijna ten einde, een goed moment om nog even af te reizen naar Schiedam-Rotterdam West (thans Schiedam Centrum) om zo'n Internationale blauwe combinatie (met voorop een NMBS treinstel) op de foto te zetten op weg van Amsterdam naar Brussel.

Veel kijkplezier, Peter
(02.633-SF)
Bijlagen
02.633-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Leiden en station Dordrecht 1986

Bovenste foto:

Beneluxtrein van Brussel naar Amsterdam komt aan te Dordrecht, met achterop de NMBS treinstellen 220.904 en 220.901.

Onderste foto:
In 1986 nog een compleet normaal beeld. De Benelux onderweg van Amsterdam naar Brussel rijdt het station van Leiden binnen voor een korte stop.
Achterop treinstel NMBS 220.902, het treinstel welke op 14 juli 2017 naar Nederland kwam om te worden opgeknapt als rijvaardig museumtreinstel.

Veel kijkplezier, Peter
(02.530-SF en 02.532-SF))
Bijlagen
02.532 - SF.JPG
02.530-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Beste kijkers naar dit topic,

Ik kreeg vragen waarom ik geen bijdrages op dit forum meer plaats....... :shock:

Zoals jullie zien is er al een flinke tijd niets meer geplaatst. Reden hiervoor is dat het na de HGBTF forumupdate voor mij niet meer mogelijk is om foto's te plaatsen. Telkens komt er dan een foutmelding.
Verschillende malen met de moderatie hierover contact proberen te leggen, maar dit mond telkens uit in niets. De vragen beantwoord ik voor hun onderzoek, maar verdere reactie of de oplossing blijft uit.
Om kort te gaan, wil dus best plaatsen, maar het is technisch niet meer mogelijk op het moment.
Gisteren nogmaals een poging geprobeert, helaas werkt het niet.

Op andere forums (ook wel phpBB) geen probleem, dus er moet alhier iets fout zijn gegaan in de software.

met vr gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Jurbise

In 1987 reden de diesellocs reeks 62 nog volop in de reizigersdienst. Hier komt loc 6266 met korte trein aan op het station van Jurbise, aan de hoofdlijn Brussel<>Bergen<>Parijs.

veel kijkplezier, Peter
(41.164-SF)
Bijlagen
41.164-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Köln-Ehrenfeld - 1990

Een prachtige excursie rit werd er op 26 mei 1990 gereden vanuit Brussel naar Köln en terug naar Brussel. De toen al flink overjarige "Bolle Neuzen" mochten toen nog één keer Duitsland in, ook was hun onderhoudstoestand erg matig, zo zag mijn deskundige oog :D
Onderweg waren een aantal mooie fotostops op emplacementen en stations, waaronder deze te Köln-Ehrenfeld op de terugrit van Köln naar Brussel (via Horrem, Buir, Eschweiler, Aken, Verviers).

Veel kijkplezeir, Peter
(41.540-SF)
41.540-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 44

In 1990 reden de NMBS Reeks 44 nog maar tot station Ronse, nadat het lijngedeelte naar Leuze in 1988 was opgeheven. Het rijden met treinen was ook amper de moeite, er zaten volgens gegevens NMBS nog geen 2 reizigers in per gereden kilometer.

Het fraaie station van Ronse heeft overigens vroeger in Brugge gestaan, waar het in 1879 steen voor steen werd afgebroken en daarna per trein werd vervoerd naar Ronse om aldaar te worden herbouwd. Toen het station aldaar klaar was bleek er wel een forse fout gemaakt te zijn, het station bleek precies 180 graden gedraaid herbouwd te zijn, waardoor de voorzijde welke ooit aan de straat stond, nu aan de kant van de sporen terecht was gekomen........!

Veel kijkplezier, Peter
(41.447-SF)
Bijlagen
41.447-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Paul »

Meesterpeter schreef: 16 apr 2021, 23:07 Toen het station aldaar klaar was bleek er wel een forse fout gemaakt te zijn, het station bleek precies 180 graden gedraaid herbouwd te zijn, waardoor de voorzijde welke ooit aan de straat stond, nu aan de kant van de sporen terecht was gekomen...
Dat verhaal wordt te pas en te onpas herhaald in allerlei publicaties, maar als ik foto's bekijk, dan zien die twee gevels er tamelijk identiek uit. Dus ofwel is dat verhaal niet waar, ofwel is het toch waar maar dan is het niet erg :wink:
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door dekooiker »

Paul, dat is een redenering die geen enkele politieker herhalen kan :D
De trein.
Alleen voor durvers.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 12 - "Effiliner 3000"

Nadat de reeks 12 (Bj. 1986/1987) bij de NMBS in 2012 buiten dienst waren gegaan werden een aantal locs van deze kleine serie verkocht aan Tsjechische vervoerders.
De NMBS 1208 kwam terecht bij de Tsjechische vervoerder IDS Cargo alwaar de loc na een grote revisie in dienst kwam. De relatief nieuwe locs kunnen nog jaren mee.
Op 20 september 2021 was de 365 003-3 met goederentrein onderweg te Nymburk.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_8917 - SF)
Bijlagen
IMG_8917 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie