Pagina 1 van 2

5204

Geplaatst: 16 nov 2011, 14:12
door Robin
Op onderstaande foto's zie de reeks 52, nu de vreemde eend 5204 lijkt meer op 5404 dus je zou toch denken dat deze meer in de reeks 54 hoort?
zoals je kan zien lijken deze nog niet eens op elkaar :roll: . Of heeft zich iemand bezig gehouden met het herstickeren?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: 5204

Geplaatst: 16 nov 2011, 14:28
door Shrek
vroeger zagen alle 52'ers en 54'ers eruit zoals de 5204 op de bovenste foto :wink:

Re: 5204

Geplaatst: 16 nov 2011, 15:25
door Robin
waarom zijn deze dan verbouwd?

Re: 5204

Geplaatst: 16 nov 2011, 16:26
door 40.005
De lokomotieven van de reeksen 52, 53, en 54 werden midden jaren 50 in dienst gesteld naar een ontwerp van NohaB Zweden voor export GM loks. Ze bezaten allemaal een kabine zoals op de eerste foto aan beide uiteinden van de lokomotief. De kabine was zo ingericht dat de besturing rechts gebeurde ipv.links( in België rijden de treinen links).
Eind 70 -er jaren voldeden deze machines technisch nog volop, alleen was het comfort voor de bestuurder niet meer optimaal , omwille van de besturing rechts en het feit dat de lok zeer lawaaierig was. Daarop werd besloten om alle lokomotieven type 52 en 53 te voorzien van nieuwe "vlottende" bestuurderscabines. Vlottend omdat deze op grote rubberen abden werden gemonteerd voor een betere isolatie. Aanvankelijk zou het type 54 niet omgebouwd worden daar men dacht deze reeks buiten dienst te stellen. Deze beslissing werd echter begin jaren 90 herzien en de overblijvende exemplaren type 54 werden ook omgebouwd ,op 5404 na die als museumlok in de oorspronkelijke staat behouden bleef.

Re: 5204

Geplaatst: 16 nov 2011, 18:25
door Robin
Leuk om te weten.
bedankt! :)

Re: 5204

Geplaatst: 17 nov 2011, 16:20
door 40.005
Wat ik vergeten was te vermelden: een bijkomende reden om de bestuurderskabines te vervangen was dat de oorspronkelijke bolle neuzen van deze lokomotieven ontzettend veel last hadden van verroesting. :|

Re: 5204

Geplaatst: 17 nov 2011, 18:34
door TrainzDr3ver
Ik wist niet dat ze zoveel veranderingen konden aanbrengen aan een cabine :o
Ik maar denken dat dat 2 verschillende types waren :lol:

Re: 5204

Geplaatst: 17 nov 2011, 19:41
door trainfreak
TrainzDr3ver schreef:Ik wist niet dat ze zoveel veranderingen konden aanbrengen aan een cabine :o
Ik maar denken dat dat 2 verschillende types waren :lol:
Ze hebben gewoon de cabines met de snijbrander eraf gesneden.
De nieuwe cabine is dan gewoon erop gezet.

Re: 5204

Geplaatst: 17 nov 2011, 22:08
door b-loc
Waarom heeft de 5204 ook nog een oude cabine?
Was deze al buiten dienst voor de "modernisering"?

Re: 5204

Geplaatst: 18 nov 2011, 21:27
door 1608
Welke 55'ers staan daarbij?

Re: 5204

Geplaatst: 18 nov 2011, 21:34
door Paul
b-loc schreef:Waarom heeft de 5204 ook nog een oude cabine?
Was deze al buiten dienst voor de "modernisering"?
Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.

Re: 5204

Geplaatst: 19 nov 2011, 13:56
door Paul
Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?

Re: 5204

Geplaatst: 19 nov 2011, 14:21
door vasonline
Paul schreef:
Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?
Is men met deze machine nog iets van plan? (museum, onderdelendonor of sloop?)

Waar ik nog aan denk:
Gaat men ook één machine met vlottende cabine bewaren?

Groetjes

Re: 5204

Geplaatst: 19 nov 2011, 14:57
door Joris
Hallo,
Paul schreef:
Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?
Ik dacht dat de vlottende cabines pas begin de jaren '80 verschenen... Daarenboven is dat-net als bij de Klassiekjes-geen operatie geweest die in een maand tijd afgerond was. Het kan dus zijn denk ik dat de laatste loc effectief pas kort voor de 54'ers verbouwd werd. Tenslotte kan er ook een verschil zijn tussen "aan de kant zetten", en "officieel uit de geschriften schrappen"...
Groeten,
Joris De Mol

Re: 5204

Geplaatst: 19 nov 2011, 15:01
door Joris
Hallo,
vasonline schreef:
Paul schreef:
Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?
Is men met deze machine nog iets van plan? (museum, onderdelendonor of sloop?)

Waar ik nog aan denk:
Gaat men ook één machine met vlottende cabine bewaren?

Groetjes
Met de 5204? Ik dacht dat deze loc verkocht was... Maar als er zich geen reddingsteam aanbiedt-zoals bij de 6003-zie ik deze loc ook nog te verdwijnen in de stilte van de nacht :(
Groeten,
Joris De Mol