5204

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

5204

Bericht door Robin »

Op onderstaande foto's zie de reeks 52, nu de vreemde eend 5204 lijkt meer op 5404 dus je zou toch denken dat deze meer in de reeks 54 hoort?
zoals je kan zien lijken deze nog niet eens op elkaar :roll: . Of heeft zich iemand bezig gehouden met het herstickeren?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5204

Bericht door Shrek »

vroeger zagen alle 52'ers en 54'ers eruit zoals de 5204 op de bovenste foto :wink:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 5204

Bericht door Robin »

waarom zijn deze dan verbouwd?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
40.005

Re: 5204

Bericht door 40.005 »

De lokomotieven van de reeksen 52, 53, en 54 werden midden jaren 50 in dienst gesteld naar een ontwerp van NohaB Zweden voor export GM loks. Ze bezaten allemaal een kabine zoals op de eerste foto aan beide uiteinden van de lokomotief. De kabine was zo ingericht dat de besturing rechts gebeurde ipv.links( in België rijden de treinen links).
Eind 70 -er jaren voldeden deze machines technisch nog volop, alleen was het comfort voor de bestuurder niet meer optimaal , omwille van de besturing rechts en het feit dat de lok zeer lawaaierig was. Daarop werd besloten om alle lokomotieven type 52 en 53 te voorzien van nieuwe "vlottende" bestuurderscabines. Vlottend omdat deze op grote rubberen abden werden gemonteerd voor een betere isolatie. Aanvankelijk zou het type 54 niet omgebouwd worden daar men dacht deze reeks buiten dienst te stellen. Deze beslissing werd echter begin jaren 90 herzien en de overblijvende exemplaren type 54 werden ook omgebouwd ,op 5404 na die als museumlok in de oorspronkelijke staat behouden bleef.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 5204

Bericht door Robin »

Leuk om te weten.
bedankt! :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
40.005

Re: 5204

Bericht door 40.005 »

Wat ik vergeten was te vermelden: een bijkomende reden om de bestuurderskabines te vervangen was dat de oorspronkelijke bolle neuzen van deze lokomotieven ontzettend veel last hadden van verroesting. :|
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: 5204

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik wist niet dat ze zoveel veranderingen konden aanbrengen aan een cabine :o
Ik maar denken dat dat 2 verschillende types waren :lol:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 5204

Bericht door trainfreak »

TrainzDr3ver schreef:Ik wist niet dat ze zoveel veranderingen konden aanbrengen aan een cabine :o
Ik maar denken dat dat 2 verschillende types waren :lol:
Ze hebben gewoon de cabines met de snijbrander eraf gesneden.
De nieuwe cabine is dan gewoon erop gezet.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: 5204

Bericht door b-loc »

Waarom heeft de 5204 ook nog een oude cabine?
Was deze al buiten dienst voor de "modernisering"?
1608

Re: 5204

Bericht door 1608 »

Welke 55'ers staan daarbij?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 5204

Bericht door Paul »

b-loc schreef:Waarom heeft de 5204 ook nog een oude cabine?
Was deze al buiten dienst voor de "modernisering"?
Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 5204

Bericht door Paul »

Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: 5204

Bericht door vasonline »

Paul schreef:
Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?
Is men met deze machine nog iets van plan? (museum, onderdelendonor of sloop?)

Waar ik nog aan denk:
Gaat men ook één machine met vlottende cabine bewaren?

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: 5204

Bericht door Joris »

Hallo,
Paul schreef:
Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?
Ik dacht dat de vlottende cabines pas begin de jaren '80 verschenen... Daarenboven is dat-net als bij de Klassiekjes-geen operatie geweest die in een maand tijd afgerond was. Het kan dus zijn denk ik dat de laatste loc effectief pas kort voor de 54'ers verbouwd werd. Tenslotte kan er ook een verschil zijn tussen "aan de kant zetten", en "officieel uit de geschriften schrappen"...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: 5204

Bericht door Joris »

Hallo,
vasonline schreef:
Paul schreef:
Paul schreef:Inderdaad. Alle andere 52's hebben eind jaren '70 'vlottende cabines' gekregen, behalve de 5204 die toen al buiten dienst was.
Ik weet niet of het klopt wat ik gisteren geschreven heb. Ik haalde die info van de website http://www.belrail.be/F/fiches/diesel/i ... type=hld52 maar andere bronnen vermelden dat de 5204 pas in 1989 geschrapt werd. Wie weet er meer van?
Is men met deze machine nog iets van plan? (museum, onderdelendonor of sloop?)

Waar ik nog aan denk:
Gaat men ook één machine met vlottende cabine bewaren?

Groetjes
Met de 5204? Ik dacht dat deze loc verkocht was... Maar als er zich geen reddingsteam aanbiedt-zoals bij de 6003-zie ik deze loc ook nog te verdwijnen in de stilte van de nacht :(
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie