TSP 6003

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
The_gold

TSP 6003

Bericht door The_gold »

We hebben al kunnen lezen in ' op de baan ' dat loc 6003 onder de sloophamer gaat, hij is ook reeds ontdaan van zijn draaistellen.
Momenteel staat hij nog te Ronet. Ergens wisten we wel dat er nooit plannen mee waren om deze terug rijvaardig te maken, de loc was ' rot ' en er gingen stukken van de 5001 op geplaatst worden, maar dat plan is ook verloren gegaan blijkbaar. Toch vinden velen anderen waaronder mezelf het ook enorm jammer dat de laatste loc uit een toch unieke reeks hierbij verdwijnt. Was er dan echt geen buitenkansje? geen manier om deze loc op te knappen en hem als statische loc aan de ingang van het TSP te plaatsen?

Ik wil hierbij zeker geen slechte comentaar afvuren naar het TSP, al vind ik het wel jammer dat deze loc in weer en wind buiten aan zijn lot is over gelaten de laatste jaren, en zie het resultaat....en wetende dat hij een uniek stuk zou geweest zijn.
Afbeelding Afbeelding Foto's: Schoubben Maarten
Dietrich

Re: TSP 6003

Bericht door Dietrich »

Er zijn er die deze loc willen redden :!:

Er zijn daarvoor contacten geweest met TSP, maar vlot verloopt het niet. Op http://www.modelspoormagazine.be/newfor ... ichpage=55 is er info te vinden.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP 6003

Bericht door Joris »

Hallo,
Het is inderdaad bijzonder jammer dat men dit uniek stuk wil slopen. Vergeet al die stuurstandplannen, als men die loc simpel als statisch monument in Saint-Ghislain wil zetten heeft die enkel een kastrevisie nodig, en dat kan niet onmogelijk zijn. Zoals op het msm forum werd aangestipt koopt men wel half luxemburg op... Laten we misschien eerst eens beginnen met onze Belgische locs te bewaren?
Vergeet niet dat er nog locs zijn die belange niet meer rijvaardig zijn (zie de 6406), dus waarom zou het voor deze niet kunnen?
Tenslotte stoor ik me vooral aan de communicatie die het TSP rond deze loc gevoerd heeft... In plaats van te melden in Op De Baan dat men deze loc zal verschroten met de boodschap 'allen daarheen', zegt men blijkbaar liever dat deze loc al gesloopt is, terwijl hij er maanden later nog staat.
Dat men bij het TSP, net als bij alle andere verenigingen trouwens, helpende handen te kort heeft, geloof ik best. Daarom wil ik wel nog een warme oproep plaatsen aan allen om zoveel als mogelijk toch je steentje te proberen bijdragen, en wat te gaan helpen bij een vereniging. Misschien worden situaties als deze dan wel vermeden?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP 6003

Bericht door Joris »

Hallo,
Daarnet kreeg ik volgende mail:
Beste spoorwegliefhebbers,



Onlangs konden wij in “Op de baan”(het tijdschrift van het TSP) allemaal vernemen dat de 6003 (eigendom van het TSP) gesloopt werd.

De waarheid werd hier verdraaid! De 6003 staat momenteel nog op betonblokken in de bundel van Ronet, ontdaan van draaistellen). Wachtend op het doodvonnis.

De draaistellen werden naar Saint Ghislain gebracht om daar gebruikt te worden als reserve voor de 6077.

Graag herinner ik jullie eraan dat het TSP ook over de 6010 beschikt als orgaandonor voor de 6077.



Een aantal liefhebbers hebben daarom getracht het TSP te contacteren om een andere oplossing te zoeken voor deze unieke locomotief!

Op onze eerste mail kregen we een kort overzicht van de geschiedenis van de 6003 binnen het TSP. Echter op onze vraag om naar een geïnteresseerde te kunnen zoeken die de machine als monument wil opstellen, werd niet geantwoord

Op onze laatste mail, waarin de vraag werd herhaald, hebben wij tot op heden nog geen antwoord mogen ontvangen.



Daarom deze mail.

Als wij allen laten weten wat we van de situatie vinden, kunnen we de 6003 hopelijk nog redden en een toekomst als statisch monument bezorgen.



Daarom deze oproep

Als we allen ons ongenoegen bundelen en aan het TSP laten weten, zien zij misschien hun fout in.

Mag ik jullie daarom oproepen om met z’n allen een mail te sturen naar het TSP (PFTTSP[AT]gmail.com). Waarin we deze beslissing in vraag stellen en hun voor te leggen of er geen andere oplossingen voor deze unieke machine zijn.



Deze oproep is niet bedoeld om de activiteiten of het doel (Haar doelstelling is het verwerven, bewaren en restaureren van oud, in onbruik geraakte, materieel van de Belgische Spoorwegen.) van het TSP in twijfel te trekken, wij zien allemaal de noodzaak van het TSP.



Vriendelijke groeten



Tobin
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
The_gold

Re: TSP 6003

Bericht door The_gold »

Ik heb dat eergisteren al verzonden, zonder reactie.
Als ze iedereen negeren, en geen actie ondernemen dan moeten ze ook geen vrijwilligerswerk van me verwachten in de toekomst.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: TSP 6003

Bericht door dekooiker »

Zelfde probleem als vakbonden: machtsgeilheid en machtsgevoel.
Kan zuur opbreken!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TSP 6003

Bericht door Shrek »

Deze 6003 is helemaal niet zo speciaal. Als hij niet eens kan rijden is het helemaal een gewone 60. Dit wrak nog een dure revisie geven lijkt mij verspilling van middelen. Vergeet niet dat TSP er niet zo warmpjes bijzit en elke € 2x moet omdraaien.
Mijn mening is dus dat ze beter geld steken in het rijdend houden van rollend materiaal of het opknappen van hun spoorlijn in Ciney. Of iets echt uniek kopen (een 15? :wink: )
Dietrich

Re: TSP 6003

Bericht door Dietrich »

Ik hoor nochtans andere dingen... en dat men het geld wél heeft om Luxemburgs materieel op te kopen, terwijl de 6003 staat te verkrotten in open lucht.

En trouwens, hoe praat je het dan goed dat men weigert van mee te werken met mensen die hun tijd in renovatie willen steken? :roll:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP 6003

Bericht door trainfreak »

Shrek schreef:Deze 6003 is helemaal niet zo speciaal. Als hij niet eens kan rijden is het helemaal een gewone 60. Dit wrak nog een dure revisie geven lijkt mij verspilling van middelen. Vergeet niet dat TSP er niet zo warmpjes bijzit en elke € 2x moet omdraaien.
Mijn mening is dus dat ze beter geld steken in het rijdend houden van rollend materiaal of het opknappen van hun spoorlijn in Ciney. Of iets echt uniek kopen (een 15? :wink: )
En waarom is het dan een prototype met een andere neus???

Het kan ook zijn dat die 806 door prive personen is gekocht en bij het TSP mag staan.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze daardoor de 6003 moeten verwaarlozen...
The_gold

Re: TSP 6003

Bericht door The_gold »

Wat bedoel je met een 15?
Volgens mij is de 6003 ook een uniek stuk, deels moet ik je gelijk geven dat een opknapping duur zou zijn, maar het resultaat zou zeker mooi zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TSP 6003

Bericht door Shrek »

The_gold schreef:Wat bedoel je met een 15?
Een echt legendarische locomotief die ooit de TEE's naar Parijs trok :wink: Geen mislukt experimentje met een slechtwerkende motor :roll:
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: TSP 6003

Bericht door Locomotief 5175 »

en de reeks 16 ?????
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
The_gold

Re: TSP 6003

Bericht door The_gold »

Een eloc 15 is er al toch een van bewaard? of mis ik iets?
Ja alle 16'en staan nog aan de kant, hopelijk word er eentje bewaard.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: TSP 6003

Bericht door Locomotief 5175 »

1504 is al bij de TSP bewaard ! hopelijk ook van reeks 16.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TSP 6003

Bericht door Shrek »

Locomotief 5175 schreef:1504 is al bij de TSP bewaard ! hopelijk ook van reeks 16.
Welja, zo'n 16 is dan toch een veel beter investering dan dit wrak van een 6003 :wink:

Als je deftig een spoorpatrimonium wilt beheren moet je ook keuzes durven maken. Alles bijhouden gaat toch niet :roll:
Gesloten