Hallo
Nu het weer zich alles behalve leent tot buitenactiviteiten, ben ik weer aan het scannen geslagen. Deze keer is map 7 aan de beurt, met hoofdzakelijk foto's van locs van de reeks 62. Geniet ervan.
1. 6254 - 19/02/1980 - lijn 78 ter hoogte van Maubray - de halte heeft 1984 overleefd, maar uiteraard ziet het er na de elektrificatie en de aanleg van de aansluiting met lijn 1 nu helemaal anders uit. Zoals je kunt zien, heeft men de mechanische seinen al verwijderd.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb701.jpg)
2. 6313 met Z3181 Tournai - Mons, lijn 78 kp 83.1 - dat is net voor Antoing. De lijn wordt vernieuwd, in het kader van de nakende elektrificatie. Ik begon die dag een safari in Vaulx en eindigde mijn tocht langs lijn 78 in Maubray. Voor alle duidelijkheid: ik volgde de wegen, niet de spoorweg, en koos hier en daar een standpunt uit.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb702.jpg)
3. 6217 met Z1884 Kortrijk - Oostende, op lijn 50A in Varsenare. Datum: 18/03/1980.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb703.jpg)
4. 6214 met Z9362 Antwerpen-Noorderdokken - Dendermonde. Merk de L-rijtuigen. We schrijven 14/05/1980, lijn 52 kp 23.0.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb704.jpg)
5. 6228 met Z9366 Antwerpen-Noorderdokken - Dendermonde, zelfde dag, zelfde locatie. Ook hier maken L-rijtuigen de dienst uit. Het zijn ongetwijfeld de elegantste rijtuigen die we ooit gehad hebben.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb705.jpg)
6. 6328 met Z9367 Antwerpen-Centraal - Dendermonde. Lijn 52 kp 23.0. Ook hier weer een mooie sleep L-rijtuigen.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb706.jpg)
7. 6223 met Z5228 Aalst - Zottegem op 14/08/1980, lijn 82 kp 6.1. Dit keer gaat het om M1-rijtuigen. Ze waren verre van comfortabel, en eigenlijk snakte zelfs ik naar hun terugtrekking.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb707.jpg)
8. 6301 met Z5227 Aalst - Burst. Ik heb een en ander geretoucheerd, want een of andere idioot (niet de TB) vond het nodig om languit uit de loc te hangen, om mijn foto te verknoeien. Lijn 82 kp 6.1. Op de achtergrond lijn 50A.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb708.jpg)
9. 6215 met Z5225 Aalst - Zottegem. Ik vind het nog altijd een van mijn beste foto's ooit, omdat hij zo perfect de sfeer van een secundaire lijn in de jaren 80 weergeeft. 14/08/1981 - lijn 82 kp 5.9, net voor de brug van lijn 50A.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb709.jpg)
10. 6242 met Z7726 Halle - Ath, op 3/9/1980, lijn 94 kp 18.5, dat is net voor Beert-Bellingen, komende van Halle. Rechts lag trouwens vroeger de goederenkoer, maar die was in 1980 al verleden tijd.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb710.jpg)
11. 6312 met Z2797 Brussel-Noord - Geraardsbergen, ter hoogte van… overweg 13 van lijn 94. Ook deze foto werd genomen op 3/9/1980, een zonnige en warme septemberdag.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb711.jpg)
12. 6270 met Z7737 Halle - Ath, Beert-Bellingen, 3/9/1980. De rijtuigen zijn M1-rijtuigen. Rechts zie je een café dat er nog altijd is (Café de la Bascule, waar de boeren hun bieten konden laten wegen voor ze op de trein geladen werden); ook links is er nog een café op dat ogenblik: de rode weerschijn op de loc is daarvan afkomstig. Tegenwoordig is dat een bakkerij.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb712.jpg)
13. 6241 met Z2797 Brussel-Noord - Geraardsbergen, lijn 94 ter hoogte van de ondertussen verdwenen OW 9. Datum: 23/9/1980: op dat ogenblik reden er voor het eerst dubbeldekkers op het Belgische net, gehuurd van de SNCF. Deze trein deed het voorlopig nog met oerdegelijk Belgisch materieel: K2-rijtuigen, die later, lang voor ze versleten waren, in Marokko terechtkwamen.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb713.jpg)
14. 6264 duwt Z3013 Antwerpen-Centraal - Neerpelt op 18/01/1981 in Boechout. Ik fotografeerde de trein van op een bijna volledig overgroeide voetweg, die ondertussen in ere hersteld werd.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb714.jpg)
15. 6283 trekt Z3062 Neerpelt - Antwerpen-Centraal. Boechout, 18/01/1981. Reizigers van deze trein moesten het met M1-rijtuigen doen.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb715.jpg)
16. 6299 in Halle. De trein werd hier gefotografeerd net voor de oude kanaalbrug in Halle. De elegante locs van reeks 62 hadden een nadeel: in bepaalde omstandigheden had je vervelende reflecties van de zon op de kast, en dat is ook hier het geval. Trein Z1814 Schaarbeek - Binche, op 25/02/1981.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb716.jpg)
17. 6274 met 31842 Schaarbeek - Clabecq in Halle, op de oude kanaalbrug. Op de achtergrond is de kanaal-brug van lijn 94 trouwens ook nog te zien. 25/02/1981.
18. 6392 in Sint-Niklaas in augustus 1978.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb718.jpg)
19. En dit zijn ze dan: de SNCF-rijtuigen die hier de experimentele voorlopers waren van wat de M5-rijtuigen zouden worden. Lijn 94 tussen Halle en Beert-Bellingen. Betrokken trein was een trein Schaarbeek - Tournai: Z2700, getrokken door 5105.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb719.jpg)
20. En als toemaatje dit winters zicht van lijn 162 (2/1/1980) - als je goed kijkt zie je een reeks wagons staan op een wijkspoor van Poix-Saint-Hubert. Onnodig te zeggen dat dit type activiteit daar al lang tot het verleden behoort.
![Afbeelding](http://i62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/ttb%20map%207/ttb720.jpg)