Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Beste,
Kent iemand het logo dat zichtbaar is op de bache en op de zijkant van de spoorwegwagon.
De foto werd getrokken op het terrrein van de militaire bakkerij van Tournai, voor 1935.
... m vr gr, Jean
Kent iemand het logo dat zichtbaar is op de bache en op de zijkant van de spoorwegwagon.
De foto werd getrokken op het terrrein van de militaire bakkerij van Tournai, voor 1935.
... m vr gr, Jean
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Het is blijkbaar smalspoor.
Een wagon van de buurtspoorwegen?
Zou het logo SNCV kunnen zijn?
Het is heel wazig op de foto...
Een wagon van de buurtspoorwegen?
Zou het logo SNCV kunnen zijn?
Het is heel wazig op de foto...
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Ik moet echter erkennen dat ik geen kennis heb van spoorwegen.
Wat is het verschil tussen Buurtspoorwegen en de gewone spoorweg?
Zaten die buurtspoorwegen op smalspoor?
Van wat is SNCV de afkorting?
m vr gr, Jean
Wat is het verschil tussen Buurtspoorwegen en de gewone spoorweg?
Zaten die buurtspoorwegen op smalspoor?
Van wat is SNCV de afkorting?
m vr gr, Jean
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
de buurtspoorwegen = de voorganger van "De Lijn" en Tec. De meeste van die lijnen zijn echter vervangen door bussen. De grootste overgebleven lijn is die van de kusttram zover ik weet.
S.N.C.V. = Societé National de Chemin Vicinaux (zover mijn frans juist is )
in het nederlands is dat dus de Nationale maatschappij van de buurtspoorwegen.
Deze reden zover ik weet allemaal op meterspoor.
S.N.C.V. = Societé National de Chemin Vicinaux (zover mijn frans juist is )
in het nederlands is dat dus de Nationale maatschappij van de buurtspoorwegen.
Deze reden zover ik weet allemaal op meterspoor.
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
't ja, bedankt voor de link naar die website,
maar daar zal ik het ook niet op vinden, ik ben namelijk de auteur van die site
en ik weet het ook niet.
m vr gr, Jean
maar daar zal ik het ook niet op vinden, ik ben namelijk de auteur van die site
en ik weet het ook niet.
m vr gr, Jean
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Société Nationale des Chemins de fer Vicinaux.piot1940 schreef:Van wat is SNCV de afkorting?
In het Nederlands NMVB, Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen.
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Ik zie in dat logo eerder de vorm van een korenbloem of zoiets, wat in de context (militaire bakkerij) wel logisch lijkt. In die tijd rolden er trouwens ook wagonnetjes over de buurtspoorwegen die privaat bezit waren van hun gebruiker.
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Ik weet nog dat er in Leopoldsburg door gans het garnizoen sporen lagen.
Dus Defensie zal wel zelf wagons gehad hebben.
Dus Defensie zal wel zelf wagons gehad hebben.
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Het idee van eigen vervoer door de militaire spoorwegen lijkt inderdaad wel mogelijk te zijn. Maar gebeurde dat dan nog over smalspoor.
De militaire bloemmolens stonden in Antwerpen. Maar hoe zat de verbinding tussen de regio's Tournai en Antwerpen dan ineen. Was dat smalspoor netwerk van de Buurtspoorwegen dan zou uitgebreid?
Of is dit toch geen smalspoor maar een gewone breedte?
m vr gr, Jean
De militaire bloemmolens stonden in Antwerpen. Maar hoe zat de verbinding tussen de regio's Tournai en Antwerpen dan ineen. Was dat smalspoor netwerk van de Buurtspoorwegen dan zou uitgebreid?
Of is dit toch geen smalspoor maar een gewone breedte?
m vr gr, Jean
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
In Leopoldsburg was er een gewoon spoor maar er lagen ook nog smalsporen.
Het gewone spoor vertrok aan de bundel aan de laadkade en kwam langs de kerk en het huidige cultureel centrum (je ziet dat één van de hoeken gemaakt is met 2 45 hoeken met een stuk muur van enkele meters er tussen om de trein de bocht te laten volgen. Dan liep dat tussen het dorp en het kamp door richting het noorden en verder liep dat een beetje voorbij het gemeente huis naar recht (oosten) achter de bakkerij. Waar het spoor daar naar toe liep weet ik niet.
Het smalspoor lag achter het cultureel centrum en als ik me niet vergis ligt daar nog een bocht in de weg.
Het gewone spoor vertrok aan de bundel aan de laadkade en kwam langs de kerk en het huidige cultureel centrum (je ziet dat één van de hoeken gemaakt is met 2 45 hoeken met een stuk muur van enkele meters er tussen om de trein de bocht te laten volgen. Dan liep dat tussen het dorp en het kamp door richting het noorden en verder liep dat een beetje voorbij het gemeente huis naar recht (oosten) achter de bakkerij. Waar het spoor daar naar toe liep weet ik niet.
Het smalspoor lag achter het cultureel centrum en als ik me niet vergis ligt daar nog een bocht in de weg.
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Dank u, dat smalspoor is nu wel duidelijk.
Ik kreeg ondertussen nog via een andere bron de bevestiging dat het hier inderdaad smalspoor betreft.
Er zitten nog wel een paar hiaten in het verhaal maar die zullen ingevuld worden
m vr gr, Jean
Ik kreeg ondertussen nog via een andere bron de bevestiging dat het hier inderdaad smalspoor betreft.
Er zitten nog wel een paar hiaten in het verhaal maar die zullen ingevuld worden
m vr gr, Jean
Re: Militair spoorwegmateriaal _ interbellum
Ha! Wat een voltreffer...piot1940 schreef:'t ja, bedankt voor de link naar die website,
maar daar zal ik het ook niet op vinden, ik ben namelijk de auteur van die site
en ik weet het ook niet.
m vr gr, Jean
Dan hebt ge het documentatiecentrum van het Koninklijk Legermuseum ook al wel geprobeerd neem ik aan?
Het gaat hier om smalspoor - zal wel 60cm Decauville spoor zijn. Rechts op de foto een wissel, en twee sporen links onderaan.