welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
STOOMLOK

welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door STOOMLOK »

oude speelfilm opname waar in deze scene een stoomlokomotief over de scheldebrug naar het station Temse stoomt.
hoogst waarschijnlijk werden de originele opnamen gemaakt met een manuele zwengelfilmkamera met vermoedelijk tussen de 13 à 18 Beelden per Sekonde.

http://hexjumper.be/dickens-stamps.be/s ... reinbt.htm

de stoomlokomotief behoorde tot het Mechelen-Terneuzen (MT) arsenaal !

:D
de digitale omzetting gebeurde naar "best vermogen" want de originaliteit van de beelden primeert boven de kwaliteit van deze beelden uiteraard gezien de zeldzaamheid.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door Paul »

Ik gok op MT-locomotief nr. 4, gebouwd door Beyer Peacock in 1872 (fabrieksnummer 1120), afgevoerd in 1932.
Met Belpaire-vuurhaard, één loopas en twee drijfassen met wielen van 1830 mm diameter - is dat type 1B ?
Bron: H.G. Hesselink, Geschiedenis der spoorwegen Gent-Terneuzen en Mechelen-Terneuzen, Kloosterzande, 1982, blz. 135 en 145
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
STOOMLOK

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door STOOMLOK »

een klein ezelsbruggetje of hulpje ter identifikatie van de stoomlok in kwestie:

1)stop de film op het beeld waar u de stoomlok het beste ziet.
2)maak een screenshot (schermafdruk) van uw pcmonitor beeld.
3)save as (opslaan als) een .BMP file.

zo kan men rustig de details bestuderen en hoeft men niet telkens het filmpje te laten afspelen ! :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door Shrek »

STOOMLOK schreef:een klein ezelsbruggetje of hulpje ter identifikatie van de stoomlok in kwestie:

1)stop de film op het beeld waar u de stoomlok het beste ziet.
2)maak een screenshot (schermafdruk) van uw pcmonitor beeld.
3)save as (opslaan als) een .BMP file.

zo kan men rustig de details bestuderen en hoeft men niet telkens het filmpje te laten afspelen ! :wink:
Alleen blokkeren de windows-pc's de meeste screenshots. Een filmpje wordt immers "rechtstreeks" op de grafische processor gezet, windows weet helemaal niet wat er eigelijk in dat filmpje zit. Je screenshot zal gewoon een paars vlak tonen :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door Bibke »

Om de filmpjes van STOOMLOC te kunnen bekijken (ik werk met IE8) heb ik een andere browsers moeten installeren. Eerst heb ik “Google Chrome” geïnstalleerd en daarmee lukte het nog niet. Daarna heb ik “Mozilla Firefox” geïnstalleerd en nu kan ik de filmpjes met de drie browsers bekijken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
STOOMLOK

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door STOOMLOK »

soorten "filmpjes":

-de videofiles die op een andere server (123VIDEO.NL) staan zijn shock wave formaat .FLV.
de shock wave plug in is gratis te downloaden !

-de videofiles die op mijn server staan zijn .MPEG & .SWF files die met elke browser gewoon
te bekijken zijn via de mediaplayer (.MPEG) en via door shock wave verstrekte plug in die telkens opgeroepen word via de bronkode. (.SWF)

in windows xp kan men simpelweg een screenshot maken van elk filmbeeldje dat men via de windows mediaplayer ziet zonder enig probleem !
(ik doe dit nu al jaren lang voor beelden waar ik bijna alle informatie uit wil halen behalve de vorming van de pixels voor het beeld.)

het is mij een raadsel waarom iemand chrome moet install doen ?! :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door Steven »

Het feit dat het net mediaplayer bestanden zijn maakt dat ze niet met elke player te bezien zijn, een eigenaardigheidje van microsoft. Is een soort boycot tegen concurrentie vanuit microsoft zelf. Ze passen die trucjes geregeld toe op verschillende software.
STOOMLOK

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door STOOMLOK »

Shrek schreef:
STOOMLOK schreef:een klein ezelsbruggetje of hulpje ter identifikatie van de stoomlok in kwestie:

1)stop de film op het beeld waar u de stoomlok het beste ziet.
2)maak een screenshot (schermafdruk) van uw pcmonitor beeld.
3)save as (opslaan als) een .BMP file.

zo kan men rustig de details bestuderen en hoeft men niet telkens het filmpje te laten afspelen ! :wink:
Alleen blokkeren de windows-pc's de meeste screenshots. Een filmpje wordt immers "rechtstreeks" op de grafische processor gezet, windows weet helemaal niet wat er eigelijk in dat filmpje zit. Je screenshot zal gewoon een paars vlak tonen :wink:

beste
uw informatie klopt niet !

8)
hieronder als bewijs screenshots van videofiles in windows mediaplayer in IE8 van een .MPEG, .SWF en .FLV videofile:


http://hexjumper.be/test/screenshot01.jpg

http://hexjumper.be/test/screenshot02.jpg

http://hexjumper.be/test/screenshot03.jpg

:lol: gelooft u mij nu ?
Laatst gewijzigd door STOOMLOK op 06 mei 2010, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
STOOMLOK

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door STOOMLOK »

Steven schreef:Het feit dat het net mediaplayer bestanden zijn maakt dat ze niet met elke player te bezien zijn, een eigenaardigheidje van microsoft. Is een soort boycot tegen concurrentie vanuit microsoft zelf. Ze passen die trucjes geregeld toe op verschillende software.
mediaplayer heeft zelf slechts een eigen vertrouwde videofile formaat :.WMV
alle andere videofile formaten hebben niks te maken met microsoft of windows !
windows mediaplayer kan deze "vreemde" videofiles wel afspelen als in uw systeem de juiste CODEC beschikbaar is.
op uw originele windows xp staan al een ganse voorraad codecs welke tijdens de set-up van uw LEGALE (!!) windows versie gewoon opgenomen worden in de windows versie op uw harde schijf zonder dat u daar extra moeite voor moet doen. (tenzij meer dan 30 minuten wachten tot dat de set up gedaan is en uw pc een aantal malen achter mekaar terug opgestart is tijdens dit proces!)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door Steven »

beste Stoomloc ik werk met apple en heb dus totaal geen windows meer zitten. Die rommel heb ik twee jaar geleden de deur gewezen.
Ik werk met quicktime, realplayer en VLC om filmbeelden te bezien. Daarmee kan ik alles bezien.
STOOMLOK

Re: welk TYPE stoomlokomtief is dit ?

Bericht door STOOMLOK »

inderdaad !
u hebt de Apple Quicktime plug in al op uw Apple systeem staan.

de Firefox gebruikers moeten deze Apple Quicktime plug in wel manueel downloaden
als de videofiles niet zichtbaar zijn.

ik begrijp uw frustratie over windows O.S. maar...

-als men een legale windows versie gebruikt is het enigste waar men voor moet zorgen
dat U ,de windows gebruiker, DE BAAS bent over uw operatie systeem en niet omgekeerd dat windows de baas over U ,de gebruiker, speelt.
:roll:
ik word misselijk als ik sommige hoor spreken over windows als een levende persoon
WINDOWS zal dat wel doen...WINDOWS doet het niet...WINDOWS wil niet...enz.

de software WINDOWS kan niks uit zich zelve doen ! het is U ,de gebruiker, die WINDOWS
opdrachten moet geven in detail zoals men een klein kind iets aanleert !

:wink:
Plaats reactie