Goed geraden, Hogersluys. De volgende keer zet ik er de kwoot wel bij.Hogersluys schreef:^^Ik denk dat groentje eerder verwees naar de zin waar dit topic mee begon "Vermoedelijk zal deze map minder enthousiaste reacties opleveren dan de vorige" wat dus niet zo is, integendeel.
ttb map 3 (stations en halten)
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Mwoa, niet echt Deze is van 22 aug 2009overweg13 schreef: 13. Landelies: ik weet niet eens of hier zo veel veranderd is
Verder aardig "veldwerk" voor mij natuurlijk
Re: ttb map 3 (stations en halten)
ik vind het altijd leuk stationsgebouwen zoals dat van Basècles-Carrières te zien omdat het exact dezelfde zijn als dat van Ekeren (waar ik op 100m vandaan woonde).
zeer mooie foto's!
zeer mooie foto's!
-
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Sint Amands
Hoe zeker zijt ge hier van?17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
1) Verdwenen? De perrons moeten er zeker nog zijn, ze dienen - bv. vandaag! - voor de museumstoomdienst uit Baasrode. Lichtpalen en borden zijn misschien wel verwijderd, ja.
2) Nooit meer terug? Af en toe hoort men nog een politieker pleiten voor het heractiveren van lijn 52 van Puurs tot Dendermonde. Mij lijkt dat best een zinnig idee trouwens, de stations/stopplaatsen Baasrode, Sint-Amands en Oppuurs hebben best een potentieel van pendelaars naar Antwerpen (direct) en Brussel - met overstap in Dendermonde. En de kosten zouden minimaal zijn want het spoor ligt er nog. Het zou wel onder draad moeten gebracht worden, verder is enkel de aansluiting in Puurs te herstellen, dat zou wel een extra slagboom vereisen en daar wilen we nu juist vanaf.
Overigens nu we het toch over de stoomdienst hebben: die reed vandaag tussen Baasrode en Sint-Amands, volgens het radionieuws, waarom niet tot Puurs zoals vroeger?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Sint Amands
Ik denk dat zelfs bij een eventuele heropening van de lijn Sint-Amands geen enkele kans meer heeft. Dat type halten is op termijn ten dode opgeschreven. Zelf vind ik dat gezien mijn plattelandsactiviteiten spijtig, maar begrijpelijk.jan_olieslagers schreef:Hoe zeker zijt ge hier van?17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
1) Verdwenen? De perrons moeten er zeker nog zijn, ze dienen - bv. vandaag! - voor de museumstoomdienst uit Baasrode. Lichtpalen en borden zijn misschien wel verwijderd, ja.
2) Nooit meer terug? Af en toe hoort men nog een politieker pleiten voor het heractiveren van lijn 52 van Puurs tot Dendermonde. Mij lijkt dat best een zinnig idee trouwens, de stations/stopplaatsen Baasrode, Sint-Amands en Oppuurs hebben best een potentieel van pendelaars naar Antwerpen (direct) en Brussel - met overstap in Dendermonde. En de kosten zouden minimaal zijn want het spoor ligt er nog. Het zou wel onder draad moeten gebracht worden, verder is enkel de aansluiting in Puurs te herstellen, dat zou wel een extra slagboom vereisen en daar wilen we nu juist vanaf.
Overigens nu we het toch over de stoomdienst hebben: die reed vandaag tussen Baasrode en Sint-Amands, volgens het radionieuws, waarom niet tot Puurs zoals vroeger?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ttb map 3 (stations en halten)
MODS, is het niet beter de drie laatste bijdragen over te brengen naar het draadje dat ik opende specifiek over een eventuele heropening van Puurs-Dendermonde?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
- trainfreak
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Bij dezejan_olieslagers schreef:MODS, is het niet beter de drie laatste bijdragen over te brengen naar het draadje dat ik opende specifiek over een eventuele heropening van Puurs-Dendermonde?
Hier verder over de foto's van overweg13.
Discussiëren over de (eventuele) heropening van L52 kan in dit topic http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=7389
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Knap dat je ook aandacht had voor de architektuur van de gebouwen e.d. Oude stationsgebouwen zijn,of waren,veel mooier dan de huidige moderne Zelfs de afsluitingen waren toen kleine kunstwerkjes
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Hallo Overweg13.
Mooie foto's van de stations. spijtig genoeg is de werkelijkheid maar al te
echt.
Neem nu het station van Herent, in Brabant. Ik zou graag een modelspoorbaan
starten, naar voorbeeld van Leuven en omgeving.
Mijn modelbaan zal pre het jaar 2000
gesitueerd worden en toen was het station van Herent er nog steeds.
Spijtig genoeg is het station van Leuven gemoderniseert
en het station van Herent gesloopt voor 2 extra sporen voor de Thalys.
Bij toeval zou u misschien een foto hebben van het station van Herent?
En misschien van Leuven station voordat het gemoderniseert was?
Ik woon in de USA, zodoende is het moeilijk informatie lokaal te gaan opzoeken.
Het internet heeft me reeds geholpen maar de enige foto dat ik vond van het station
van Herent is een oude post kaart van in de jaren 30 als ik me niet vergis.
Als iemand foto's heeft en dat zij het hun niet storen deze te sharen dan ben ik hun
heel dankbaar.
Groeten aan allen vanuit de USA.
Louis.
Mooie foto's van de stations. spijtig genoeg is de werkelijkheid maar al te
echt.
Neem nu het station van Herent, in Brabant. Ik zou graag een modelspoorbaan
starten, naar voorbeeld van Leuven en omgeving.
Mijn modelbaan zal pre het jaar 2000
gesitueerd worden en toen was het station van Herent er nog steeds.
Spijtig genoeg is het station van Leuven gemoderniseert
en het station van Herent gesloopt voor 2 extra sporen voor de Thalys.
Bij toeval zou u misschien een foto hebben van het station van Herent?
En misschien van Leuven station voordat het gemoderniseert was?
Ik woon in de USA, zodoende is het moeilijk informatie lokaal te gaan opzoeken.
Het internet heeft me reeds geholpen maar de enige foto dat ik vond van het station
van Herent is een oude post kaart van in de jaren 30 als ik me niet vergis.
Als iemand foto's heeft en dat zij het hun niet storen deze te sharen dan ben ik hun
heel dankbaar.
Groeten aan allen vanuit de USA.
Louis.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Dag Louis
Ik heb spijtig genoeg geen foto's van Herent of Leuven, maar kijk eens op deze site: http://users.skynet.be/fa058639/index.html#D . Ik ben ervan overtuigd dat je daar voor een stukje je gading zult vinden.
Ik heb spijtig genoeg geen foto's van Herent of Leuven, maar kijk eens op deze site: http://users.skynet.be/fa058639/index.html#D . Ik ben ervan overtuigd dat je daar voor een stukje je gading zult vinden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- Dieselfreak
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Poix-Saint-Hubert in 2011: Dat houten wachthokje was er omstreeks 1980 kennelijk nog niet. De boom ontbreekt eveneens op de eerste foto. De contrarails - of wat het ook zijn mogen - tussen de sporen zijn verdwenen anno 2011. Verder kan ik weinig verschillen vinden.overweg13 schreef:15. Poix-Saint-Hubert: winters tafereel - we zouden naar Mirwart stappen, door een flinke sneeuwlaag
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Het zijn geen contrails, maar nieuwe (of oude) sporen die wachten op montage of demontage.
Verder zie je ook dat de houten dwarsliggers vervangen zijn door betonnen biblocs. En zou het niet kunnen dat het kerstboompje vanop de eerste foto die grote spar geworden is?
Verder zie je ook dat de houten dwarsliggers vervangen zijn door betonnen biblocs. En zou het niet kunnen dat het kerstboompje vanop de eerste foto die grote spar geworden is?
- Dieselfreak
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Aan de kant van het stationsgebouw liggen er wel nog houten dwarsliggers, als ik het juist zie?Shrek schreef:Verder zie je ook dat de houten dwarsliggers vervangen zijn door betonnen biblocs.
Daar dacht ik ook al aan, maar ze lijken toch niet geheel op dezelfde plaats te staan. Dat kerstboompje staat precies véél dichter bij het gebouw.Shrek schreef:En zou het niet kunnen dat het kerstboompje vanop de eerste foto die grote spar geworden is?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Ik denk dat Wezemaal op dat moment een van de zeer zeldzame stations was waat de oude armatuur nog aanwezig was. In het algemeen is ze zo rond 1970 vervangen door een nieuwe soort....maar de oude is veel mooier en nostalgischer !Hogersluys schreef: ↑19 apr 2010, 00:15 Als frequent fotograaf van stationsgebouwen heb ik genoten van uw foto's. Inderdaad is er wat stations betreft de voorbije decennia relatief veel veranderd. Vaak in negatieve zin (afbraak van gebouwen en dergelijke). Ik ben er overigens stellig van overtuigt dan we ons momenteel opnieuw aan de vooravond van een nieuwe 'revolutie' (tenminste wat stationszaken betreft) bevinden: de onvermijdelijke privatisering van de NMBS en de daarbij horende sluiting van 90% van de momenteel aanwezige loketten zal alles opnieuw ingrijpend veranderen.
PS: Wat je zegt over de betonnen abri's klopt volledig: in tegenstelling tot de plastieken exemplaren van vandaag waren die dingen niet kapot te krijgen. Het is dan ook niet toevallig dat ze nog relatief vaak te zien zijn (al zijn ze ook aan het uitsterven). Ik vraag me af hoe lang die gele exemplaren mee zullen gaan, ik wed niet zolang als eerstgenoemden.
PS2: Die stationsverlichting van station Wezemaal: weet iemand of iets dergelijks nog voorkomt in België (ik denk aan afgelegen plaatsen in Wallonië)?
Re: Sint Amands
Denk ook dat we deze halte nimmer meer terugzien....te oneconomisch. Maar wel zo sfeervol. Was net de laat om deze prachtige periode zelf te proeven) En inderdaad was het reizen zo een 30 jaar terug veel interessanter en veel meer tw zien ook !overweg13 schreef: ↑25 apr 2010, 14:09Ik denk dat zelfs bij een eventuele heropening van de lijn Sint-Amands geen enkele kans meer heeft. Dat type halten is op termijn ten dode opgeschreven. Zelf vind ik dat gezien mijn plattelandsactiviteiten spijtig, maar begrijpelijk.jan_olieslagers schreef:Hoe zeker zijt ge hier van?17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
1) Verdwenen? De perrons moeten er zeker nog zijn, ze dienen - bv. vandaag! - voor de museumstoomdienst uit Baasrode. Lichtpalen en borden zijn misschien wel verwijderd, ja.
2) Nooit meer terug? Af en toe hoort men nog een politieker pleiten voor het heractiveren van lijn 52 van Puurs tot Dendermonde. Mij lijkt dat best een zinnig idee trouwens, de stations/stopplaatsen Baasrode, Sint-Amands en Oppuurs hebben best een potentieel van pendelaars naar Antwerpen (direct) en Brussel - met overstap in Dendermonde. En de kosten zouden minimaal zijn want het spoor ligt er nog. Het zou wel onder draad moeten gebracht worden, verder is enkel de aansluiting in Puurs te herstellen, dat zou wel een extra slagboom vereisen en daar wilen we nu juist vanaf.
Overigens nu we het toch over de stoomdienst hebben: die reed vandaag tussen Baasrode en Sint-Amands, volgens het radionieuws, waarom niet tot Puurs zoals vroeger?