STOOM te RONSE

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
etoile du nord
Berichten: 553
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

STOOM te RONSE

Bericht door etoile du nord »

Afgelopen zaterdag 12/9 was de 29.013 eindelijk nog eens in station Ronse : het was denk ik meer dan 25 jaar geleden !
Na WO II trok zij regelmatig goederen- en reizigerstreinen op enkele belangrijke lijnen die Ronse aandeden :
L 86 De Pinte-Blaton , L 83 Kortrijk-Ronse , L82 Aalst-Ronse , L 87 Bassily-Tournai
Enkel L 86 rest ons nog , met Ronse als terminus
Afbeelding Afbeelding Filmpjes :
http://www.youtube.com/watch?v=MKpbaj59 ... r_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=qshFhGMB ... r_embedded
Afbeelding
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: STOOM te RONSE

Bericht door LML »

Eindelijk 'ns een S-loc zonder draad erboven... Knappe foto's trouwens...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: STOOM te RONSE

Bericht door Joris »

Hallo,
Mooie platen!
De dienstregeling stond blijkbaar op het hele internet, en ik heb erover gekeken :(
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: STOOM te RONSE

Bericht door gysev »

Dienstregeling stond ook op dit forum maar is door "bepaalde krachten" gecensureerd :cry:
Dietrich

Re: STOOM te RONSE

Bericht door Dietrich »

Dienstregeling moest geheim blijven tenzij er 335 euro is betaald... Heb nog altijd mijn eigen gedacht over deze rit. Men wou het niet algemeen bekend maken, omdat "toch niemand die prijs zou willen betalen". Vraag mij dus af hoe TSP zoiets wel kan voor nog geen 50 euro. (Hint: denk dat het iets te maken heeft met het verdelen van de kosten over meer mensen.)

Ik vind dat er rond deze rit een serieus gebrek aan respect hing voor de meeste hobbyisten van het spoor.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: STOOM te RONSE

Bericht door gysev »

Het verschil:

TSP is voor en door liefhebbers en de winst gaat integraal naar de vzw.

Deze stoomrit werd echter georganiseerd door een buitenlandse privépersoon die leeft van zulke organisaties en die dus zelf de winst incasseert. Belgische liefhebbers mochten van niets weten en er werd zelfs een Belg ingehuurd om eventuele "lekken" op internet af te blokken. Dié mocht natuurlijk wel aanwezig zijn. Zeer fijne mensen dus...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: STOOM te RONSE

Bericht door Steven »

Meningen over dit soort zaken zullen altijd verschillen. Maar er zijn wel meer buitenlanders die in België iets organiseren waar de lokale bevolking niet van kan genieten. In dit geval betreft het een privé uitstap per trein. Ik kan ergens verstaan dat je dan niet graag hebt dat andere komen meegenieten waar je zelf een vrij dure deelname hebt voor betaald.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: STOOM te RONSE

Bericht door gysev »

Akkoord Steven, maar dat geldt bv ook voor Mercia en ik heb nooit geweten dat aankondigingen voor die ritten op het forum geweerd worden. Er verschijnen trouwens ook genoeg foto's van. Toch heb ik nooit gelezen dat Mercia fora liet censureren en 'toevallige' fotografen zelfs bedreigde zoals in dit geval wel gebeurde.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: STOOM te RONSE

Bericht door Steven »

Niet alle deelnemers zijn opgezet met foto's, de kans bestaat dat ze altijd in beeld komen en dan zit je met de wet op privacy. Is een beetje de tol die we heden betalen in onze maatschappij. Ook aan de wereld van alles kan en mag is een grens. Iedereen denkt tegenwoordig in al dat soort zaken het gelijk aan zijn kant te hebben want echter niet zo is. Het is leuk als spotters om zoiets te kunnen vastleggen maar kan best begrijpen dat de groep die de trein gebruikte liever niet te veel aandacht wilde van buitenaf. Elke medaille heeft twee kanten. Is dus een kwestie van de twee kanten dan ook te bezien. persoonlijk had ik die trein ook graag op foto gezet maar heb de wil van de organisatie gerespecteerd. Het is nu ook geen drama aangezien het zeker niet het laatste optreden van deze trein is. Het is in de wereld altijd een beetje geven en nemen. Misschien naar de toekomst toe dat de organisator toch inziet da hij zich wat meer open moet stellen en dat kan enkel als er respect is van twee kanten.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: STOOM te RONSE

Bericht door gysev »

Dat van de wet op de privacy is onzin, dan moet je ineens alle spoorwegfotografie verbieden en bij uitbreiding alle fotografie op de openbare weg en op toeristische plaatsen. Voor zover ik weet zat er trouwens niemand in de trein en achtervolgden de deelnemers met de auto. Waarom tolereer je dan wel foto's van andere ritten? Daarop staan soms toch ook deelnemers? Als je principieel wil zijn moet je foto's van TSP- en Merciaritten ook weren van het forum. Er is tot nu toe niemand die me het verschil kan uitleggen tussen deze rit en andere, tenzij dan de betrokkenheid van iemand die ook buiten het werk graag de schoolmeester uithangt en die zijn stage waarschijnlijk in Noord-Korea heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: STOOM te RONSE

Bericht door Steve »

Steven schreef:Niet alle deelnemers zijn opgezet met foto's, de kans bestaat dat ze altijd in beeld komen en dan zit je met de wet op privacy. Is een beetje de tol die we heden betalen in onze maatschappij. Ook aan de wereld van alles kan en mag is een grens. Iedereen denkt tegenwoordig in al dat soort zaken het gelijk aan zijn kant te hebben want echter niet zo is. Het is leuk als spotters om zoiets te kunnen vastleggen maar kan best begrijpen dat de groep die de trein gebruikte liever niet te veel aandacht wilde van buitenaf. Elke medaille heeft twee kanten. Is dus een kwestie van de twee kanten dan ook te bezien. persoonlijk had ik die trein ook graag op foto gezet maar heb de wil van de organisatie gerespecteerd. Het is nu ook geen drama aangezien het zeker niet het laatste optreden van deze trein is. Het is in de wereld altijd een beetje geven en nemen. Misschien naar de toekomst toe dat de organisator toch inziet da hij zich wat meer open moet stellen en dat kan enkel als er respect is van twee kanten.
Onzin: niets of niemand verbiedt je een foto te nemen waar mensen zichtbaar op staan (voorzover de foto uiteraard op een legale plaats genomen is, bijvoorbeeld de openbare weg). Enkel het eventueel publiceren van die foto's mét duidelijk herkenbare gezichten mag niet zomaar zonder toestemming van de personen in kwestie (portretrecht). En zelfs dan nog moet de persoon in kwestie een redelijk belang kunnen aantonen om de foto niet te publiceren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: STOOM te RONSE

Bericht door Steven »

Ik haal de privacy aan omdat ik het vermoeden heb da de organisatie dit ook zo zou aanbrengen niet omdat ik er daarom zelf achter sta.
TSP tracht trouwens achtervolgingen (zie menig ander onderwerp hier op het forum) ook te voorkomen en te boycotten, foto's van TSP ritten die door NIET deelnemers gemaakt zijn hebben hier al meermaals onder vuur gelegen met de nodige ruzies. Van Mercia Charters ben ik niet op de hoogte in welke mate zij bepaalde dingen aanvaarden of niet. Dat is een Engelse organisatie en de Engelsen in het algemeen kennende hebben ze er allicht nog een andere visie op na :-).
Trouwens heb ik hier nog niet snel iets verboden, het enige waar ik op aanstuurde is van uw gezond verstand te gebruiken.

Kortweg gezegd ik stel vast dat als organisatie a of b iets doet dat er door niet deelnemers meestal veel argumenten aangehaald worden om toch half om half mee te doen om toch maar dezelfde foto's te kunnen/mogen maken. Dat er nadien steeds met scherp geschoten is op die mensen die dan de foto's ook nog eens online zetten indien ze zo een rit gevolgd hebben en op foto geplaatst. Een verhaaltje dat zich dus nog meermaals zal herhalen. Dat een organisatie het wil beperken tot enkel die deelnemers die effectief betalen kan ik begrijpen, "anders valt er in de toekomst niets te organiseren omdat niemand er voor wil betalen" (een al meermaals gehoord argument dat ik hier citeer).
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: STOOM te RONSE

Bericht door gysev »

Best moeilijk met een organisatie die in België niets aankondigt Steven. Zelfs wie wou kon niet inschrijven. Dat is bij TSP wel anders.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: STOOM te RONSE

Bericht door Steven »

Dan is de eerste vraag: wat was het doelpubliek van die organisatie en haar opzet? We kennen ze niet, weten amper iets maar ik lees hier niets anders dan veroordelingen.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: STOOM te RONSE

Bericht door tt44ta46 »

De organisatie was een select Eurpees publiek dat in alle rust foto's wil nemen (dus geen massafotostops) en bereid is daar geld voor neer te tellen.

Zijn het rijke stinkers, zijn ze elitair? Waarschijnlijk wel ja! Maar herinner jullie 1 ding: het onderhoud van het historisch materiaal kost handenvol geld. Dergelijke inkomsten zijn dus welgekomen.

We leven in een tijd waar ook het historische ondergeschikt wordt aan economische wetmatigheden. We kunnen dit jammer vinden (ikzelf ook), maar het is nu eenmaal een beslissing die de overheden hebben moeten nemen in een tijd waarin de vroegere openbare diensten (met Cargo voorop) het steeds moeilijker hebben te overleven in de concurrentie-context.

De mate waarin de 29.013, diesels, enzovoort zullen blijven rijden voor het grote publiek (= jullie) op events zoals het voorbije weekend de CFV3V, hangt onder andere af van 'elitaire' ritten die geld in het laatje brengen.

Een dooddoener die ik onlangs ook hoorde was "die locomotief rijdt wel met MIJN belastingsgeld". Ik kan aan de auteur van deze pure toogpraat het volgende vertellen:

1. het materieel wordt deels onderhouden met uw belastingsgeld, maar het aan het historisch patrimonium toegekende budget is niet voldoende
2. er zijn genoeg publieksritten per jaar, zoals het voorbije weekend CFV3V waarbij sommige rekenkundige geesten terecht hebben becijferd dat de totale ticketprijs MINUS de entree van CFV3V op ... 5 EURO uitkomt
3. als de 'elitaire' charterbedrijven gaan afhaken omdat er vanuit het grote publiek geen respect is voor hun klanten, dan zouden treinen zoals met de 29.013 rond Gent een tijdje terug gewoon NIET hebben gereden, dus dan kan je er zeker geen foto's van nemen, klinkt logisch ... toch? (trouwens TSP heeft vorig jaar voor dezelfde selecte groep een even geslaagde rit georganiseerd op de Bocq met de mooie P8, niemand was daarvan op de hoogte, maar ik heb nadien geen enkele commotie gehoord toen enkele geslaagde foto's in Op de Baan verschenen).

Greetz

Sven
Plaats reactie