TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Bibke »

Beste treinliefhebber,
Op onderstaande link vindt u de TSP-nieuwigheden van de maand januari.
http://www.pfttsp.be/images/Documents/N ... I_2021.pdf
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Bibke »

Beste treinliefhebber,
Op onderstaande link vindt u de TSP-nieuwigheden van de maand februari.
http://www.pfttsp.be/images/Documents/N ... I_2021.pdf
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Bibke »

Beste treinliefhebber,
Op onderstaande link vindt u de TSP-nieuwigheden van de maand maart.
http://www.pfttsp.be/images/Documents/N ... T_2021.pdf
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Paul »

Gisteren is bij mij het nieuwste nummer van Op de baan in de bus gevallen. Het tijdschrift verschijnt in een nieuw kleedje, onder verantwoordelijkheid van een totaal nieuw redactiecomité. Heeft er een paleisrevolutie plaatsgevonden?

Op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit: een overzichtelijke lay out, een groter lettertype, mooie foto's en interessante info. Wel veel minder tekst dan vroeger. En sommige van die teksten zijn wel in een heel bijzonder 'Nederlands' opgesteld. Enkele pareltjes:

- Tijdens het Spoorfeest van de CFB zijn "Transport en inlijsten inbegrepen" (p. 11). Je wordt dus 'ingelijst' als je meedoet :? (Vermoedelijk is 'omkadering' bedoeld, encadrement).
- Op p. 12 "loopt" een trein in plaats van te rijden.
- Op p. 33 gaat het over de "workshop" van Kinkempois (atelier? werkplaats?)
- In de VSOE die in april naar ons land kwam, reden naast rijtuigen ook auto's mee! De trein "bestond uit 15 wagons", waaronder "één veel modernere auto ... omdat één auto momenteel nog wordt gereviseerd" (p. 34). (auto = voiture = rijtuig...)
- Op de pagina's 38 en 40 is er tweemaal sprake van de "spoorwijdte van het viaduct over het Albertkanaal" die vergroot wordt (vermoedelijk is de vrije ruimte tussen het water en de brug bedoeld, le gabarit, weet je wel).
Enz. enz.
Om de Nederlandstalige versie van het tijdschrift goed te verstaan moet je dus wel een beetje Frans kennen :wink:

Maar toegegeven, alle (nieuw) begin is moeilijk. Het kan alleen maar beter gaan. En hopelijk komt de rubriek 'Geschiedenis' ook terug.

Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door LML »

Ik vind het persoonlijk de 'Joepie' van de spoorwegwereld. Enkele artikels, nieuwtjes, wetenswaardigheden, e.d. is telkens met een grote korrel zout te nemen. Geef mij maar dat andere spoorwegtijdschrift, meer bepaald met de initialen van de Zweedse spoorwegen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door overweg13 »

Paul schreef: 01 jul 2022, 13:40 Gisteren is bij mij het nieuwste nummer van Op de baan in de bus gevallen. Het tijdschrift verschijnt in een nieuw kleedje, onder verantwoordelijkheid van een totaal nieuw redactiecomité. Heeft er een paleisrevolutie plaatsgevonden?

Op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit: een overzichtelijke lay out, een groter lettertype, mooie foto's en interessante info. Wel veel minder tekst dan vroeger. En sommige van die teksten zijn wel in een heel bijzonder 'Nederlands' opgesteld. Enkele pareltjes:

- Tijdens het Spoorfeest van de CFB zijn "Transport en inlijsten inbegrepen" (p. 11). Je wordt dus 'ingelijst' als je meedoet :? (Vermoedelijk is 'omkadering' bedoeld, encadrement).
- Op p. 12 "loopt" een trein in plaats van te rijden.
- Op p. 33 gaat het over de "workshop" van Kinkempois (atelier? werkplaats?)
- In de VSOE die in april naar ons land kwam, reden naast rijtuigen ook auto's mee! De trein "bestond uit 15 wagons", waaronder "één veel modernere auto ... omdat één auto momenteel nog wordt gereviseerd" (p. 34). (auto = voiture = rijtuig...)
- Op de pagina's 38 en 40 is er tweemaal sprake van de "spoorwijdte van het viaduct over het Albertkanaal" die vergroot wordt (vermoedelijk is de vrije ruimte tussen het water en de brug bedoeld, le gabarit, weet je wel).
Enz. enz.
Om de Nederlandstalige versie van het tijdschrift goed te verstaan moet je dus wel een beetje Frans kennen :wink:

Maar toegegeven, alle (nieuw) begin is moeilijk. Het kan alleen maar beter gaan. En hopelijk komt de rubriek 'Geschiedenis' ook terug.

Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
In de vorige nummers was er inderdaad een veel betere vertaler aan het werk. Nu moet je al wat Frans kennen om de Nederlandse vertaling te begrijpen en dat is altijd een veeg teken.
Het is ook duidelijk dat een aantal bronnen bij NMBS of Infrabel (voorlopig?) drooggevallen zijn.
Maar laat ons het nieuwe team nog wat tijd gunnen... Maar nu ook weer niet te lang.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Paul »

LML schreef: 01 jul 2022, 18:39 Ik vind het persoonlijk de 'Joepie' van de spoorwegwereld. Enkele artikels, nieuwtjes, wetenswaardigheden, e.d. is telkens met een grote korrel zout te nemen. Geef mij maar dat andere spoorwegtijdschrift, meer bepaald met de initialen van de Zweedse spoorwegen...
In de vorige nummers zijn enkele heel grondige historische studies over rollend materieel verschenen. Die waardeerde ik zeer.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Klassiekje »

Die vertalingen komen wel héél amateuristisch over. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om alles eens na te laten lezen?

Maar bon, ik geef ze nog een kans.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door DR-fan »

Paul schreef: 01 jul 2022, 13:40 Het tijdschrift verschijnt in een nieuw kleedje, onder verantwoordelijkheid van een totaal nieuw redactiecomité. Heeft er een paleisrevolutie plaatsgevonden?
Zoiets.

Sinds TSP ruim twee jaar geleden een nieuwe voorzitter kreeg, liepen de spanningen tussen het bestuur en de ploeg van de publicaties op. Er kwam niet alleen geen enkele steun meer, maar we werden voortdurend bekritiseerd en tegengewerkt. Daarbij werden zelfs persoonlijke aanvallen aan het adres van de hoofdredacteur niet geschuwd. Voorstellen tot overleg en vragen naar ideeën werden dan weer nooit beantwoord. Begin dit jaar is dan alles in een stroomversnelling gekomen. De vorige ploeg is volledig aan de kant geschoven omdat we het waagden de hoofdredacteur te steunen en weigerden hem te laten vallen. Het is immers niet onze gewoonte iemand waar je (in mijn geval) al 30 jaar nauw mee samenwerkt zomaar een mes in rug te steken.

In die zin is het huidige editoriaal dan ook een staaltje van schaamteloze schijnheiligheid.

Tot een goed begrip: NIEMAND van de vorige ploeg is vrijwillig gestopt, we werden van de ene op de andere dag geschrapt waardoor we geen toegang meer hadden tot bv. de interne server en het account van de drukkerij. Daarover werd door het bestuur (tot de dag van vandaag) nooit gecommuniceerd. Zelfs dat respect kunnen ze niet opbrengen.

Laat jullie dus niets wijsmaken. De vertraging bij het verschijnen van nr. 169, het verdwijnen van alle vertrouwde namen uit de colofon, het afschuwelijke Nederlands en de amateuristische opmaak zijn toch wel een duidelijke aanwijzing dat er geen geordende overdracht is geweest.

Wat het nr. 169 betreft: de oude ploeg was daar zo goed als volledig klaar mee. Er ontbraken nog twee blz. actualiteit en de pagina met de inhoudsopgave. Het hoofdartikel ging over de reeks 55 TVM. Helaas zal dat nummer dus nooit verschijnen. Weken werk voor niets en alweer zonder de minste communicatie vanwege het bestuur. Ik verontschuldig me dan ook bij diegenen die informatie en foto's hebben doorgespeeld maar die nooit gepubliceerd zullen zien.

Wat het Nederlands betreft, dat is duidelijk Google Translate. Nogal logisch: wij hadden een vertaalploeg van 7 personen waarvan de meesten een spoorwegachtergrond hebben. Ook die zijn allemaal bij het oud vuil gezet... Bij de nieuwe ploeg zit niemand die meer dan 10 woorden Nederlands kent. Dat klinkt hard, maar het is zo.

De ploeg publicaties bestond uit zowat 15 personen (NL + F samen). Daarvan blijft er geen enkele over. TSP moet zich in een wel zeer luxueuze positie bevinden - hoeveel vzw's kunnen in één klap zoveel vrijwilligers missen?
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Marcad »

1000% eens met deze laatste bericht. Ik heb informatie voor tientallen vroegere en toekomstige nummers doorgegeven aan de hoofdredacteur van de eerste 168 nummers (Jean-Luc) en wetende dat dit alles op zo'n hypocriete manier voorbij is (zie het hoofdartikel van 169) kan alleen maar hartzeer brengen.
Een echt fiasco deze editie. Geen diepgaande artikelen alleen foto's met hun bijschrift.
Geen reden om dit te veranderen aangezien de auteurs van de uitstekende artikelen uit het verleden er niet meer zijn.

Ik ben ook Franstalig maar ik hoop dat mijn Nederlands begrijpelijk is :)

Gr
M
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door thejay »

Iemand hier die zicht heeft op het lidmaatschap/abonnement Op de Baan voor 2023?
Normaal deed ik mijn overschrijving altijd eind november.
Op de website vind ik geen nieuws over 2023 (https://www.pfttsp.be/index.php/nl-nl/p ... ent-cat-nl)
en het laatste nummer heb ik nog niet mogen ontvangen.

De Facebookgroep genoemd op de website schijnt ook niet meer te bestaan...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Paul »

Ik neem sowieso geen abonnement meer op dat blad, dat sinds de clash binnen de redactie armer aan inhoud is geworden en opnieuw een loopje neemt met zijn Nederlandstalige lezers. Zo was er in het laatste nummer bv. sprake van de ' koninklijke bestelwagen', terwijl 'bagagerijtuig' bedoeld was (Google translate voor 'fourgon' nietwaar), aan 'humor' geen gebrek.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Klassiekje »

Ook ik verleng niet meer. Makkelijke besparing.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Hobbes »

Ik ben al 15+ jaar geabonneerd op ODB, maar ik vind het een echte schande voor een vereniging als TSP zoals dit circus zich ontvouwd heeft.

Wat er zich achter de schermen afspeelt daar hebben we het raden naar en ik ben er zeker van dat elke partij valabele argumenten heeft, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het hier een "clash tussen ego's" betreft...

Het eerste nummer met de nieuwe ploeg was een schande, maar men vroeg geduld, het zou beteren... Het volgende nummer was iets beter, maar niet veel. Het nummer van december kunnen we met wat geluk op het einde van de maand verwachten?

Ook zie ik dat er geen korting meer voorzien wordt voor spoorwegmedewerkers, de prijs stijgt zo plots tot 49 euro... Voor een tijdschrift dat veel van zijn pluimen verloren heeft...?

Ik vrees dat ik zoals velen mijn abonnement niet ga verlengen, jammer voor de vele vrijwilligers bij het TSP die het wel goed menen.

Echt jammer...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door groentje »

Die korting voor spoorwegmedewerkers was dit jaar al verdwenen, ik heb het zelfs nog expliciet gevraagd, en het verschil bijgestort.
Plaats reactie