Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
peter74

Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door peter74 »

Hallo,
Ben op zoek naar foto's en gegevens over de juiste lokatie of plaats waar het voormalig seinhuis tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Schijnpoort ergens stond.
Eventueel mag u me ook zeggen war dergelijke infotmatie te vinden is.
De plannen van dit seinhuis heb ik een tijd geleden van een zeer vriendelijke persoon gekregen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door Steven »

dat stond ter hoogte van de uitrit schijnpoort, inrit antwerpen dam. Je hebt daar nog een deel van de wisselstraten liggen normaal gezien. Het stond aan de kant van de L27A
peter74

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door peter74 »

Opdat we allemaal aan hetzelfde seinhuis denken, hierbij een vooraanzicht (plan)
van het bewuste gebouw.
Afbeelding
OMC

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door OMC »

Kan zijn dat ik daar nog foto's van heb, vlak voor dit seinhuis is jaren geleden een treinongeluk gebeurt met een duikbril. Ik kan misschien op een foto van de huidige toestand aanwijzen waar het seinhuis stond, dit is nog steeds zichtbaar dankzij sommige elementen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door dentheo »

OMC schreef:Kan zijn dat ik daar nog foto's van heb, vlak voor dit seinhuis is jaren geleden een treinongeluk gebeurt met een duikbril. Ik kan misschien op een foto van de huidige toestand aanwijzen waar het seinhuis stond, dit is nog steeds zichtbaar dankzij sommige elementen.
Volgens mij is daarnaast ook eens een 59 naar beneden gereden....
Theo
Groeten vanop de Heide
OMC

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door OMC »

dentheo schreef:
OMC schreef:Kan zijn dat ik daar nog foto's van heb, vlak voor dit seinhuis is jaren geleden een treinongeluk gebeurt met een duikbril. Ik kan misschien op een foto van de huidige toestand aanwijzen waar het seinhuis stond, dit is nog steeds zichtbaar dankzij sommige elementen.
Volgens mij is daarnaast ook eens een 59 naar beneden gereden....
Ja dat kan kloppen, niet zolang nadat daar brugdelen zijn weggehaald verderop is dat gebeurt dacht ik?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door stefanic »

Nog niet zolang geleden (enkele jaren terug?) is Blok 3 afgebroken. Dat stond precies waar de Buurtspoorweglei op de Noordersingel uitkomt, aan de uitrit van Schijnpoort richting Antwerpen-Oost. Dit stond op een lange smalle voet die in de mosaiektegelhelling zat (mosaiek is nu volledig teruggelegd). Op Google-Earth is de trap nog te zien die tegen deze helling zat. Aan 't volgende kruispunt (afrit autostrade) zaten vroeger extra spoorbrugdekken.
Ik kan me niet voorstellen dat er tussen dit seinhuis en het voormalige seinhuis van Antwerpen-Oost nog een seinhuis stond. Maar het plan dat Peter toont (en foto van de versie Hemiksem op modelspoorforum: http://www.modelspoormagazine.be/newfor ... hichpage=4 onderaan) kan ik dan ook weer niet rijmen met de stijl van het seinhuis van Schijnpoort dat er tot een paar jaar geleden stond. En als ik vorige berichten mag geloven moet dit seinhuis er toch nog lang hebben gestaan daar er een duikbril ter hoogte van dergelijk seinhuis een ongeval had?

Volgens Steven zou dit seinhuis aan 27A gestaan hebben bij de andere uitrit van Schijnpoort. Dan kan dit volgens mij enkel gestaan hebben op de nu lege ruimte vlak naast de brug van de Schijnpoortweg.
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:Nog niet zolang geleden (enkele jaren terug?) is Blok 3 afgebroken. Dat stond precies waar de Buurtspoorweglei op de Noordersingel uitkomt, aan de uitrit van Schijnpoort richting Antwerpen-Oost.

SNIP
Volgens Steven zou dit seinhuis aan 27A gestaan hebben bij de andere uitrit van Schijnpoort. Dan kan dit volgens mij enkel gestaan hebben op de nu lege ruimte vlak naast de brug van de Schijnpoortweg.
Dit "modernere stijl seinhuis" stond tussen het langere gebouw (machinisten ?) en de brug zelf, maar wel iets verder van de lijn dan dat lange gebouw.

Volgens mij heeft er "ooit" aan weerszijde van schijnpoort een seinhuis gestaan (type smalle voet).
Ik meen dat het seinhuis aan Damzijde (noord) vervangen is door dit modernere... aan de zuidzijde (blok 3?) heeft het langer gestaan ...
Theo
Groeten vanop de Heide
peter74

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door peter74 »

Over het seinhuis op de foto is Modelspoor is geen enkele twijfel. Waarom ook? het is duidelijk te zien op de foto. Dit seinhuis stond aan de overweg op de grens Hoboken - Hemiksem, en de halte (stopplaats) Hemiksem-Werkplaatsen.
Wat betreft het eerder geplaatste plan. Ik heb dit gekregen van iemand op een forum. Van deze persoon ben ik HELAAS de naam van vergeten ben.Als deze persoon dit zou lezen, wil hij me dan aub kontakteren.
Als ik mij goed herinner stond in de begeleidende mail dat dit , vergelijkbare, seinhuis stond op het gedeelte tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Schijnpoort.
Op een van de plannetjes staat een pijltje met aanduiding "Stuivenberg". Dus op het plannetje gezien naar links. Naar rechts staat er een pijltje met de vermoedelijke aanduiding Zurenborg, maar van dit laatste ben ik niet zeker omdat dat stukje op het plan erg onduidelijk is. Indien ik die informatie juist interpreteer, zou dat seinhuis dus langs de kant "Halenstraat" of "Viséstraat" moeten gestaan hebben. Of ben ik nu helemaal verkeerd?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door dentheo »

peter74 schreef: Als ik mij goed herinner stond in de begeleidende mail dat dit , vergelijkbare, seinhuis stond op het gedeelte tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Schijnpoort.
Op een van de plannetjes staat een pijltje met aanduiding "Stuivenberg". Dus op het plannetje gezien naar links. Naar rechts staat er een pijltje met de vermoedelijke aanduiding Zurenborg, maar van dit laatste ben ik niet zeker omdat dat stukje op het plan erg onduidelijk is. Indien ik die informatie juist interpreteer, zou dat seinhuis dus langs de kant "Halenstraat" of "Viséstraat" moeten gestaan hebben. Of ben ik nu helemaal verkeerd?
Volgens mij stond het oostelijk van de spoorweg.
Op schijnpoortweg was er een weg met helling (ongeveer recht over eendrachtstraat (?) die "achter dit gebouw" uitkwam ?
Ben tijdens mijn studentenjaren dagelijks daar voorbij gereden, maar ja, dat is al jaren geleden.
Zal volgende keer als ik mijn keycard nog eens gebruik eens kijken.
Theo
Groeten vanop de Heide
OMC

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door OMC »

Blok 3 bevond zich weldegelijk aan de kant van de huidige Binnensingel (of Noordersingel). Zal proberen dit weekend eens tot daar te geraken en wat foto's te nemen die ons eventueel wijzer kunnen maken.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
peter74 schreef: Als ik mij goed herinner stond in de begeleidende mail dat dit , vergelijkbare, seinhuis stond op het gedeelte tussen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Schijnpoort.
Op een van de plannetjes staat een pijltje met aanduiding "Stuivenberg". Dus op het plannetje gezien naar links. Naar rechts staat er een pijltje met de vermoedelijke aanduiding Zurenborg, maar van dit laatste ben ik niet zeker omdat dat stukje op het plan erg onduidelijk is. Indien ik die informatie juist interpreteer, zou dat seinhuis dus langs de kant "Halenstraat" of "Viséstraat" moeten gestaan hebben. Of ben ik nu helemaal verkeerd?
Volgens mij stond het oostelijk van de spoorweg.
Op schijnpoortweg was er een weg met helling (ongeveer recht over eendrachtstraat (?) die "achter dit gebouw" uitkwam ?
Ben tijdens mijn studentenjaren dagelijks daar voorbij gereden, maar ja, dat is al jaren geleden.
Zal volgende keer als ik mijn keycard nog eens gebruik eens kijken.
Als mijn memorie me niet in de steek lat stonden er vroeger 2 seinhuizen op het schijnpoort.
1 langs de kant van de Dam met ernaast(ervoor) de bestuurdersdepot "ET schijnpoort". toegang via de Brug waar er nog een 59 afgedonderd is. voor de Antwerpkenners ,ik stapte af van tram 10(melkmarkt) om mijn vroege op het schijnpoort te beginnen,om niet te voet van de Centraal te moeten komen.
2de seinhuis stond uitrit Antwerpen Oost waar de Huckepack vertrok en geladen werdt en aan complex met gasbollen!
En als je loodrecht de sporen van L 12 en 27A overstak kwam je aan Stuyvenberg dacht ik..aan een kolen of hout handelaar.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door stefanic »

OP je plannetje stond 'Zurenborg' naar rechts? Dan is het duidelijk, want 'Zurenborg' was wat nu schijnpoort is. Tussen de doorgaande sporen stond er een lang bakstenen gebouw met het opschrift Zurenborg. Jou seinhuis stond dan weldegelijk aan de brug Schijnpoortweg. Welk nummer die 'blok' had weet ik niet, maar het seinhuis aan het andere uiteinde van Schijnpoort (dus aan de singel) was blok 3, en is dus een ander seinhuis dan wat jij zoekt.

Stefan
spoorwegrealist
spoorfreak

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door spoorfreak »

Peter

Indien U vragen heeft over Antwerpen-schijnpoort, kunt U zich tot mij wenden, ik heb er namelijk 30 jaar gewerkt. In bijlage zend ik U een plan waarop betrokken Seinhuis I staat vermeld. Dit stond ongeveer een 300 tal meter binnen het terrein, voorbij de garage.
Bijlagen
FNZG-SSP2.jpg
spoorfreak

Re: Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Bericht door spoorfreak »

In bijlage foto waar Seinhuis I gesitueerd was.
Bijlagen
2710.jpg
Plaats reactie