Hondekop 766 bespoten met graffiti

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Sander14

Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Sander14 »

Stond in De Telegraaf van gisteren (21 maart)
Afbeelding Ik kan me nog herinneren dat Plan U 113 toen ook beklad is met graffiti, toen deze in Haarlem stond. Fijn dat mensen zo met historisch materieel omgaan.
Groetjes Sander
Stijn014

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Stijn014 »

De stoomtrein van TSp hebben ze de dag voor hun Valentrein weekend ook te pakken gehad. Niks respect hebben die mannen.
Taurus

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Taurus »

Het wordt nu echt tijd voor een keiharde aanpak van dit soort vandalen. Gisteren stond ik ook een paar uur langs het spoor te spotten. Minstens de helft van alle treinen was wel in meer of mindere mate beklad :!: Zo gaat de aardigheid van de fotografeerhobby er ook wel vanaf :evil:

We zijn hier in Nederland veel te slap tegen dat soort vandalen. Zorg dat je ze maar eens in de kraag vat. Zet ze maar aan het werk om alle graffitischade te verwijderen. Laat een beveilingsfirma de grote opstelterreinen maar bewaken, zorg voor goede hekken zodat ongewenste gasten buiten de deur worden gehouden. En wat verder belangrijk is dat treinen, als ze dan toch ondergespoten worden zo snel mogelijk gereinigd worden zodat die spuitgasten weinig lol hebben van hun 'werk'. Hopelijk gaat dan de 'kick' er wel vanaf. Het is jammer dat het zo moet, maar wel nodig.

Verder wordt het ook eens nodig tijd dat de overheid gaat ingrijpen. Maak de straffen maar flink zwaarder voor dit soort vandalen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Accelerat »

Ik heb er vanmiddag even goed naar gekeken toen ik er per trein langskwam, op die 3 verschillende stukken zijn er kindertekeningen gezet! :evil:
OMC

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door OMC »

Als ik sta te spotten zie ik ook vrij veel treinstellen, voornamelijk Breaks, die wel al eens beklad zijn maar daarvoor laat ik de foto's zeker niet van mijn website af :)
Dit neemt natuurlijk niet weg dat de "heren" die zich hiermee bezighouden wel ferm gestraft moeten worden, dit is immers eigendom van iemand anders en de wet zegt hierop simpelweg: AFBLIJVEN. Langs het spoor vind je veel hoogspanningskasten, muurtjes, paaltjes, ... die beklad zijn ... Spuit je bussen leeg op je kamermuur of bespaar je gewoon het geld zou ik tegen dit soort zeggen :shock:
5183

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door 5183 »

in de panne worden er vaak breaks bespoten, ze hebben enkele jaren de bundel volledig omheind, uitgezonderd de achterkant die is open... Dan ben je terug even ver :x


Maarten
TSP

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door TSP »

Dit soort mensen zijn echt eikels. Als ze ze pakken mogen we wat mij betreft alle treinen in NL schoonmaken. Ik zat vandaag ook in een grondig bekladde sprinter
Taurus

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Taurus »

Er wordt gewoon veel te weinig aan gedaan. Als er dan toch zo nodig overal hekken worden geplaatst, zorg dan dat de opstelterreinen zo moeilijk mogelijk te bereiken zijn voor mensen die er niks te zoeken hebben. Verder is een betere bewaking met camera's en eventueel een beveiligingsfirma blijkbaar hoognodig om dit soort vandalisme tegen te gaan. En de personen die gepakt worden met een spuitbus mogen mooi naar de treinenwerkplaats om bekladde treinen schoon te maken. Zou een mooi projectje van de reclassering kunnen worden. Graffitivandalen als werkstraf treinen laten schoonmaken in de werkplaats als ze daar toch staan voor onderhoud. Er is wel wat aan te doen maar daarvoor zijn de straffen in NL veel te mild.
Spiketrain
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 feb 2006, 10:12

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Spiketrain »

En wederom hebben de vandalen weer de publiciteit waar ze op 'kicken' en waar ze het voor doen! Op de meeste forums is het verboden om over graffiti te schrijven, lijkt me voor dit forum ook wel een goed idee.
Groeten,
Spiketrain
Taurus

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Taurus »

Dat lost het probleem ook niet op, dat is mij inmiddels wel duidelijk. Wordt er uberhaupt nog wel iets aan de bestrijding van deze rotzooi gedaan vraag ik me af?
Spiketrain
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 feb 2006, 10:12

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Spiketrain »

Ik denk ook niet dat het de oplossing is, het kan wel een bijdrage leveren aan (aanzienlijke) vermindering!
Groeten,
Spiketrain
edje

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door edje »

Taurus schreef:Er wordt gewoon veel te weinig aan gedaan. Als er dan toch zo nodig overal hekken worden geplaatst, zorg dan dat de opstelterreinen zo moeilijk mogelijk te bereiken zijn voor mensen die er niks te zoeken hebben. Verder is een betere bewaking met camera's en eventueel een beveiligingsfirma blijkbaar hoognodig om dit soort vandalisme tegen te gaan. En de personen die gepakt worden met een spuitbus mogen mooi naar de treinenwerkplaats om bekladde treinen schoon te maken. Zou een mooi projectje van de reclassering kunnen worden. Graffitivandalen als werkstraf treinen laten schoonmaken in de werkplaats als ze daar toch staan voor onderhoud. Er is wel wat aan te doen maar daarvoor zijn de straffen in NL veel te mild.
Blijkbaar heb je geen idee, hoe het werkt.
In Hengelo staan de treinstellen onder bewaking van video's, maar denk je dat je elk hoekje van een trein op de film kan zetten.
Ze gaan natuurlijk nooit precies voor de lens staan, maar tussen de treinen in.
En ze zijn echt brutaal, soms worden de treinstellen s'nachts op het perron volgespoten, terwijl het verblijf van het nachtpersoneel, een tiental meter verderop is.
Je hoort die gasten niet, het is donker, hun hebben donkere kleding aan, je ziet ze dus ook niet, en ze zijn snel heel snel.
Laatst hebben ze in Enschede er nog een te pakken gekregen, had in totaal aan 50m2 aan graffiti gespoten.

Schoonmaken van een stel gebeurt vaak binnen 48 uur.
Voordat een treinstel wordt gereinigd, wordt er van elke afbeelding een foto gemaakt, inclusief de "handtekening"
Dit komt allemaal in een database terecht.
Als ze iemand op heterdaad betrappen, kunnen ze zo zien, wat hij/zij nog meer heeft gedaan, en kan dit worden meegenomen in een strafproces.
Schoonmaakkosten zijn 1000 euro per vierkante meter.
Taurus

Re: Hondekop 766 bespoten met graffiti

Bericht door Taurus »

Bedankt voor je uitleg edje, dit maakt het wel een stuk duidelijker zo. Blijkbaar is het dweilen met de kraan open. Ik kreeg de laatste tijd steeds meer de indruk dat er niet of nauwelijks wat aan dit probleem gedaan werd gezien de toegenomen hoeveelheid graffiti. Onlangs stond ik een paar uur te fotograferen en meer dan de helft van de treinen zat er in meer of minder mate onder. Toen begon ik er wel heel erg van te balen, vandaar ook die toon in mijn bericht.

Een goede zaak dat ze die gast in Enschede te pakken hebben gekregen, ik hoop dat ze er nog meer te pakken krijgen. Daarmee kan wat mij betreft deze discussie over graffiti beeindigd worden.
Plaats reactie