Verplicht ATB op klassiek materieel NL

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
FlyingDutchman

Verplicht ATB op klassiek materieel NL

Bericht door FlyingDutchman »

Het bericht dat klassieke treinen voortaan verplicht uitgerust moeten worden met ATB doet in Nederland al een aantal dagen de rondte. Dit bericht kom van de Telegraaf: (Ja ik weet het, de Televaag, maar dit bericht is redelijk objectief)

Kamer op de bres voor stoomtreinen
door Edwin Timmer
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil oude, antieke stoomtreinen redden door een eenmalige financiële bijdrage te leveren.

Het CDA-Kamerlid Ger Koopmans roept het kabinet daartoe op zodat de nieuwe verplichte veiligheidssystemen op het historische erfgoed kunnen worden betaald. VVD, PvdA en SP steunen de reddingspoging voor de rijdende spoormusea.

,,Het gaat om industrieel erfgoed, waar talloze burgers en toeristen wat van opsteken", zegt CDA'er Koopmans. ,,Zoiets mag niet ineens stil komen te staan."

Gisteren blies de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek de noodfluit, omdat zij de peperdure ATB-systemen onmogelijk uit eigen zak kan betalen. Het gaat onder meer om een nieuwe dodemansknop. De eis van de Inspectie Verkeer & Waterstaat kost voor twaalf antieke stoom- en diesellocomotieven zo'n 1,2 miljoen euro.

,,Die vrijwilligers leveren fantastisch werk. De VVD steunt de oproep voor een bijdrage van ministers Eurlings (Verkeer) en Plasterk (Cultuur)", zegt Kamerlid Paul de Krom. Lia Roefs (PvdA) wil niet dat ,,regeltjes" het bijzondere treinplezier bederven. En SP-Kamerlid Emile Roemer vindt dat het Rijk best mag bijdragen aan de historische locs.

Vorig jaar lapten vrijwilligers al duizenden euro's per trein voor nieuwe communicatieapparatuur met de treindienstleiding. ,,Daarnaast betalen we al het onderhoud zelf", zegt machinist Remco Hijink van HSA. ,,Maar het houdt een keer op."

De regel zou in moeten gaan op 1 april, ik geloof er zelf niet veel van. Wie denkt wel dat het echt zo zal zijn?
Sander14

Re: Verplicht ATB op klassiek materieel NL

Bericht door Sander14 »

Dit bericht wat je nu hebt gepost gaat over dat de Tweede Kamer een bijdrage wil gaan leveren voor het inbouwen e.d. Een museumorganistatie kan dat natuurlijk nooit betalen uit eigen zak. Ik hoop dat, als het doorgaat dat er op elke trein ATB moet zitten, de tweede kamer die bijdrage gewoon levert.
FlyingDutchman

Re: Verplicht ATB op klassiek materieel NL

Bericht door FlyingDutchman »

Ik geloof niet eens dat het echt zo is. Er gebeuren bijna nooit ongelukken met treinen die met ontheffing rijden. (Niet zover ik me kan herinneren). Ik vraag me af of het geen 1 april grap is, dit is echt ongeloofelijk. Dat wilde ik ermee zeggen. ;)
Andreas

Re: Verplicht ATB op klassiek materieel NL

Bericht door Andreas »

Hallo iedereen,

de ZLSM krijgt de onkosten voor het plaatsen van de ATB vergoed.
Gelukkig maar, want het zou toch zonde zijn als dit materieel alleen nog maar op het Miljoene-lijntje zou tuffen.

Hoe is dit eigenlijk in Belgie geregeld?

Groeten Andreas
Bartjedj

Re: Verplicht ATB op klassiek materieel NL

Bericht door Bartjedj »

Materiaal dat op het Infrabel wilt rijden, moet uitgerust zijn met Memor.
Er zijn echter slechts 2 stoomlocs die hieraan voldoen: de P8 64.169 van TSP en 29.013 van de B-Holding.

BDJ
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Verplicht ATB op klassiek materieel NL

Bericht door Joris »

Hallo,
Heeft de 26.101 dan geen memor? Die mocht toch nog tot voor z'n revisie op het Belgische net rondtuffen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Andreas

Re: Verplicht ATB op klassiek materieel NL

Bericht door Andreas »

Bartjedj schreef:Materiaal dat op het Infrabel wilt rijden, moet uitgerust zijn met Memor.
Er zijn echter slechts 2 stoomlocs die hieraan voldoen: de P8 64.169 van TSP en 29.013 van de B-Holding.

BDJ
Bedankt voor je uitleg.

Groeten Andreas
Plaats reactie