Exact 4 jaar geleden...

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Exact 4 jaar geleden...

Bericht door Joris »

Hallo,
Vandaag, precies 4 jaar geleden, op 28/09/2003 kwam rond 11u de TAC Azur Express aan in Denderleeuw uit Fréjus-St-Raphaël. Daarmee werd een tijdperk afgesloten, want, dit was de allerlaatste Autotrein van de NMBS. Vier jaar later is het nog steeds stil in Denderleeuw, ooit de poort naar het zuiden...
Enkele beelden:
De laatste Freccia del Sole:
Afbeelding
De laatste autotrein, komende van Bologna, te Denderleeuw . Normaal zou deze trein gesleept worden door 2x 26, maar door problemen met de bestuurder werd het de 2130 die de laatste Freccia Del Solle sleepte.
De Azur Express:
Afbeelding
De allerlaatste Belgische autotrein, gesleept door de 2149. Denderleeuw.
Afbeelding
De laatste auto rijdt van de laatste autotrein.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

De mobiele oprijhellingen staan er nog steeds vandaag de dag. Ik heb een vermoeden dat er wel het een en ander zal veranderen op die plaats aangezien men bezig is aan het nieuwe seinhuis 100m verder.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Dietrich schreef:De mobiele oprijhellingen staan er nog steeds vandaag de dag. Ik heb een vermoeden dat er wel het een en ander zal veranderen op die plaats aangezien men bezig is aan het nieuwe seinhuis 100m verder.
Staat dat seinhuis op de plaats van vrogere autotrein instalaties? Sporen, parking,...?
Staan daar nog DDm wagens aan de kant?
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

En ik ga eindelijk, na een onderbreking van 4 jaar, nog eens met een nachttrein rijden:
Eind oktober/begin november trek ik met familie naar Berlijn. Het transport gebeurt met DB Nachtzug.
Is er een beter slaapliedje dan het 'kedeng kedeng' van de sporen :mrgreen:

Greetz
BDJ

P.S.: Knappe foto's
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Joris schreef:Hallo,
Dietrich schreef:De mobiele oprijhellingen staan er nog steeds vandaag de dag. Ik heb een vermoeden dat er wel het een en ander zal veranderen op die plaats aangezien men bezig is aan het nieuwe seinhuis 100m verder.
Staat dat seinhuis op de plaats van vrogere autotrein instalaties? Sporen, parking,...?
Staan daar nog DDm wagens aan de kant?
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Het seinhuis staat aan dezelfde kant naar Welle toe, in feite aan die bomen die je op de laatste foto ziet. Ondertussen zijn er al enkele bouwlagen van het eerste gebouw klaar, men is al bezig met de voorgevel. Daarnaast gaan ze blijkbaar nog een gebouw optrekken (ik meen toch dat ze daar ook funderingen aan het leggen waren).

En ja, daar staat nog vaak een ram M5 te overnachten, maar die staat niet op die sporen van de autotreinen. Al het andere verloren rollend materieel dat daar stond is weg.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Dietrich schreef:En ja, daar staat nog vaak een ram M5 te overnachten, maar die staat niet op die sporen van de autotreinen. Al het andere verloren rollend materieel dat daar stond is weg.
Dat is minder goed nieuws... blijkbaar zijn alle resterende DDm rijtuigen meegezonden met de autotrein Denderleeuw - Gent-Zeehaven... Een autotrein met enkele richting...
Bedankt voor de info en het compliment van de foto's!
Veel plezier in de nachttrein!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Hopelijk heeft TTC de plannen om opnieuw autotreinen in te leggen vanaf Denderleeuw nog niet in de koelkast gestoken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Trainspotterke schreef:Hopelijk heeft TTC de plannen om opnieuw autotreinen in te leggen vanaf Denderleeuw nog niet in de koelkast gestoken.
Zee liggen nog niet in de koelkast, TTC wil in 2008 autotreinen van Denderleeuw en Calais naar Allesandria laten rijden. helaas vrees ik dat dit het zoveelste plan is dat zal gedwarsboomd worden door de SNCF en de FS...Maar, laat ons hopen dat het deze keer wle lukt.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Joris schreef:helaas vrees ik dat dit het zoveelste plan is dat zal gedwarsboomd worden door de SNCF en de FS...
Het is te zeggen: zoals Tobias Köhler op wagonslits houdt de FS/Trenitalia er voor een groot deel mee op om eigen nachttreinen in te leggen, enkel de meest belangrijke blijven bestaan.Dus waarom zou de FS daar tegen moeten zijn dat iemand anders die (voor de FS) onrendabele nachttreinen overneemt !?

Denken ze bij Artesia (joint-venture van de SNCF en de FS voor int. verbindingen tussen Frankrijk en Italië, incl. TGV en nachttreinen Frankrijk-Italië) nu echt dat hun nachttrein dan zodanig beconcurreert wordt !?

Artesia rijdt immers de route Paris Bercy-Dijon Ville-Basel SBB-Domodossola-Milano Lambrate-Parma-Bologna-Firenze Campo di Marte-Roma Termini, of Paris Bercy-Dijon Ville-Basel SBB-Domodossola-Milano Centrale-Verona PN-Vicenza-Padova-Venezia St.Lucia.Verder ook nog Paris Bercy-Lyon PD-Chambery-St Jean de M.-Modane-Oulx-Torino PN-Milano C.

Dus Parijs-Rome, Parijs-Venetië en Parijs-Turijn-Milaan om het kort te stellen.

Als ik dan kijk naar TTC dan krijgen we (ongeveer) de volgende route:
Calais Ville-Hazebrouck-Lens-Arras-Creil (samenvoeging met rijtuigen van Denderleeuw)-Grande Ceinture rond Parijs-Dijon Ville-Lyon PD-Chambery-St Jean de M.-Modane-Oulx-Alessandria.

Natuurlijk kan men ook een variant hier op maken door Zwitserland om zo weinig mogelijk het (dure) SNCF-net te gebruiken, maar die is wel een stuk langer en ook feitelijk onintressant..

Buiten het stuk Dijon-Alessandria is er dus weinig concurrentie, of feitelijk geen, gezien Artesia vooral gericht is op de Parijzenaars en losse reizigers, terwijl TTC het totaalpakket wil aanbieden voor autotreinen..

Dus de reden die Artesia aanhaalt is wel héél erg flauw en een sterk staaltje van zwakheid..
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Maar blijkbaar weren FS en SNCF (en SNCB ook) toch de nachttreinen...
Want, TTC probeert nu al bijna 3 jaar enkel autotreinen in te leggen, en het wil maar niet lukken blijkbaar...
Door problemen met de SNCF kunnen wij hier in 2007 niet naartoe rijden.
En voor Italië 'beperken' zowel DB Autozug als SBB als ÖBB hun nachttreinen naar Italië...
Van de NMBS hebben we voorbeelden genoeg (Exit CNL 242/243).
Enkel de NS staat blijkbaar toe dat anderen hun nachttreinen overnemen. (zie TTC, EETC en CNL).
Concurentie zou TTC zowiso niet zijn, daar Parijs en Dijon 's nachts voorbijgereden worden.
(Btw: Artesia rijdt via Vallorbe,niet via Basel klik.)
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie