D295 Brussel - Rimini in zomer 1985

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
verst107

D295 Brussel - Rimini in zomer 1985

Bericht door verst107 »

Hi, ik heb een vraag over de treinsamenstelling van de D295 (Freccia del Sole) waarmee ik in de zomer van 1985 (7/7/85) van Brussel naar Rimini ben geweest. Met name ben ik geinteresseerd in de tweedeklas zitrijtuigen die in deze trein meereden. Ik kan mij herinneren dat ik in een couperijtuig heb gezeten met 6 stoelen die uitschuifbaar waren tot een soort van slaapbank-achtig iets. De kleur van het rijtuig kan ik mij niet goed herinneren, maar ik meen dat het een donkere kleur was.

Wie o wie kan mij iets meer vertellen over dit rijtuig en andere rijtuigen in deze trein. Ook het loctype is mij onbekend.

Groeten,
Cornelis
Bert

Bericht door Bert »

Dat kan vanalles zijn, tot buitenlandse rijtuigen toe. Deze treinen hadden in de loop der jaren een bonte samenstelling aan rijtuigen en schilderingen van rijtuigen.
Misschien dat je een rijtuig herkent op deze website: http://icfb.belrail.be/
De I5 heeft er allesinds in mee gereden, maar toen had hij nog een blauwe kleur met lichtblauwe sierstrepen.
Op één rit werden er verschillende locs gebruikt om deze trein ter bestemming te brengen omdat niet iedere loc onder iedere spanning en op ieder net mag of kan rijden.
De 1601 en 1602 hebben nog tot in Zwitserland (Spiez als ik mij niet vergis) met de freccia del sole gereden, maar dat was geloof ik nog voor 1985 en maar enkele ritten. De reeks 18 en 15 tot in Thionville was ook al geen uitzondering.

Als ik eens wat meer tijd heb zal ik eens opzoeken wat er rond deze periode zoal mee reed met deze trein.
:wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Als ik me niet vergis was dat in die tijd nog een Railtour-trein, dus dat zal dan een I4 rijtuig geweest zijn.
Er waren 2 rijtuigen voor Railtour, beide groen, en met rgenboog (al weet ik niet sinds wanneer die regenboog daarop stond). Het een was een gewone I4, die I4 b gewordne is, de andere was een oude I4 proto.
Straks volgt een foto van de laatste dagen van die I4 proto.
Railtour treinen zijn volgens mij altijd grotendeels/volledig met NMBS rijtuigen gereden, met Railtour opschrift. (Op de Italiaanse gehuurde T2s'sen na dan, maar ook zij droegen een Railtour vermelding).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Pfff klinkt als ICK. De voormalig oceaanblauw-creme rijtuigen die lang dienst gedaan hebben op o.a. Den Haag - Keulen. Daarmee ben ik nogeens van Salzburg naar Athene gereisd.. Die hadden coupe's van 6 zitplaatsen waar je 3 bedden van kon maken ja...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

als je op een i6 de zetels onderuit schuift heb je ook zo goed als een bed hoor, denk dat het een eigenschap is die alle eurofima rijtuigen gekregen hebben :-)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik heb het nog eens nagekeken, en in die tijd werd weldegelijk enkel materieel in de regenboog livrij ingezet, en dus enkel de I4 rijtuigen.
In de bijlage: Een van die 2 rijtuigen staat op deze foto in Gent, te wachten bij de sloper...
Groeten,
Joris De Mol
Bijlagen
FDSC05396.jpg
FDSC05396.jpg (43.94 KiB) 4454 keer bekeken
Afbeelding
Bert

Bericht door Bert »

Joris schreef:Hallo,
Ik heb het nog eens nagekeken, en in die tijd werd weldegelijk enkel materieel in de regenboog livrij ingezet, en dus enkel de I4 rijtuigen.
Het waren niet enkel I4 rijtuigen in Railtourlivrei. De I5'en kon je evengoed aantreffen in die kleuren (blauwe kast met regenboog). De rijtuigen Mu en T2 kregen enkel een regenboogband.
De railtourrijtuigen werden hoofdzakelijk ingezet in de Freccia del sole en de Camino Azul.
Ondertussen heb ik al een foto uit het jaar 1986 gevonden van een Freccia del Sole gesleept door een groene 20.
verst107

Bericht door verst107 »

Joris schreef:Hallo,
Ik heb het nog eens nagekeken, en in die tijd werd weldegelijk enkel materieel in de regenboog livrij ingezet, en dus enkel de I4 rijtuigen.
In de bijlage: Een van die 2 rijtuigen staat op deze foto in Gent, te wachten bij de sloper...
Groeten,
Joris De Mol
Thanks voor de snelle reacties. Ik ga voor de I4. Als iemand nog een foto zou kunnen posten van deze trein uit deze periode, zou ik dat zeer op prijs stellen. Wordt de I4 in regenbooglivrei nog in model H0 aangeboden?

Groeten,
Cornelis
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Bert schreef:
Joris schreef:Hallo,
Ik heb het nog eens nagekeken, en in die tijd werd weldegelijk enkel materieel in de regenboog livrij ingezet, en dus enkel de I4 rijtuigen.
Het waren niet enkel I4 rijtuigen in Railtourlivrei. De I5'en kon je evengoed aantreffen in die kleuren (blauwe kast met regenboog). De rijtuigen Mu en T2 kregen enkel een regenboogband.
De railtourrijtuigen werden hoofdzakelijk ingezet in de Freccia del sole en de Camino Azul.
Klopt. Om aan te vullen: Bar Disco SR1 en SR2: Bruin met regenboog, en I2 AR 11911 heeft ook nog een Railtour schildering gedragen, maar of die ooit de regenboog kleuren gehad heeft wete ik niet.
Maar als je over zitplaatsen, en dus ook zitrijtuigen spreekt blijven enkel de I4 rijtuigen over, vandaar dat ik zei: enkel de I4 rijtuigen.
Als je ze foto's van zo een hele regenboogtrein ziet, was dat best nog wel zeer mooi!
In model zijn, denk ik, enkel de I5 rijtuigen in regenboog livrij gemaakt. Maar daarvoor zal je al eens moeten zoeken vrees ik. Meer info: http://www.lsmodels.com
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie