Onkruidverdelgingstrein 1960

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Roderik

Onkruidverdelgingstrein 1960

Bericht door Roderik »

Hallo iedereen,

Ik ben even overgewaaid van het Modelspoormagazine Forum met de volgende vraag:
Ik zoek naar allerlei info over de onkruidverdelgingstrein die de NMBS zelf heeft gebouwd tussen 1959 en 1960. Deze bestond uit 5 badkuiptenders en 2 aangepaste rijtuigen. Het is mijn plan om deze in model na te bouwen maar daar heb ik info voor nodig.

Wie kan me een foto toe mailen? Of gelijk welke andere info hieromtrent?
Mijn e-mailadres is roderik@skynet.be

Alvast van harte bedankt. :D

Roderik

http://www.b-diesel.net
TSP

Bericht door TSP »

Check deze link:

http://www.treinfoto2000.be/EeSiOn/Spro ... nkruid.htm

Ik weet niet of je deze bedoeld, maar hier staat info+pic's.
Roderik

Bericht door Roderik »

Het gaat inderdaad ook om een verdelgingstrein maar dit is de Engelse die al een paar jaar wordt gehuurd door de NMBS dus zeg maar de moderne opvolger van diegene die ik zoek.
Bert

Bericht door Bert »

Voordat ze de Engelse naar hier haalden was het een Franse, is het deze dat je bedoelt?
Slos

Bericht door Slos »

Er staat een foto in het boek Diesel van Max Delie, foto is in kleur, uit 64'. De tenders zijn afgedankte exemplaren van de serie 25 & 26. Als je de foto wil hebben kan ik hem eventueel eens inscannen (ooit, eerste priorieit zijn examens :wink: )
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Slos schreef:Er staat een foto in het boek Diesel van Max Delie, foto is in kleur, uit 64'. De tenders zijn afgedankte exemplaren van de serie 25 & 26. Als je de foto wil hebben kan ik hem eventueel eens inscannen (ooit, eerste priorieit zijn examens :wink: )
Anders wil ik het ook wel inscannen...
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Hoi, Roderik!

Ik heb de foto net gezien in het boek (p161). Heb je al een copie intussen?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Gerolf schreef:Hoi, Roderik!

Ik heb de foto net gezien in het boek (p161). Heb je al een copie intussen?
Ik heb hem in ieder geval niet gescand.
Op pagina 161 zie ik tabellen van locs, maar dat zal zijn omdat ik de nieuwe uitgave heb en jij nog de oude?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Ik heb hem ondertussen wel al gevonden en doorgemaild.
Gerolf

Bericht door Gerolf »

trainfreak schreef:Op pagina 161 zie ik tabellen van locs, maar dat zal zijn omdat ik de nieuwe uitgave heb en jij nog de oude?
Mijn boek dateert van 1987, ik vermoed dat het de oude versie is :wink:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Gerolf schreef:Mijn boek dateert van 1987, ik vermoed dat het de oude versie is :wink:
Het mijne is de vernieuwde versie: die is gekomen in 1994.

De teksten zijn aangepast aan de evolutie, er zijn meer fotokes en tabellen met data van opname, stationeringen in de onderhoudsplaatsen, ...
5941

Bericht door 5941 »

Hallo Roderick

ik heb deze foto naar jou adres gezonden
Afbeelding

Hopelijk heb jij iets aan deze foto

groetjes Hans

PS het boek is van mijn Vader
Roderik

Re: Onkruidverdelgingstrein 1960

Bericht door Roderik »

Even iets wat ik opnieuw wil oppikken.
Bedankt iedereen voor de foto's. Ik sta al een beetje verder met mijn project, maar zit nog met de vraag welke rijtuigen er achter deze trein hangen? Deze zijn destijds omgebouwd tot sproeiwagen, maar ik weet niet welk model aan de basis lag.
Alvast bedankt.
Slos

Re: Onkruidverdelgingstrein 1960

Bericht door Slos »

Op deze link http://www.tassignon.be/trains/Rixke/sp ... oei_nl.htm, heb je wat algemene info en detailfoto's van de sproeitrein uit 1960. Jammergenoeg geen foto's van de trein of de wagons in z'n geheel.

Gans deze site staat vol met interessante dingen over van alles en nog wat. http://www.tassignon.be/
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Onkruidverdelgingstrein 1960

Bericht door msts.be »

Aan de onderkant en een stukje van de zijkant te zien zijn het blijkbaar ex-Duitse "Donnerbüchsen", "Donderbussen" dus. Elke grote Duitse modeltreinfabrikant heeft wel deze rijtuigen in zijn collectie, maar naar het schijnt heeft alleen Märklin of Fleischmann een versie met Belgische belettering gemaakt..
Plaats reactie