100 jaar NMBS

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

100 jaar NMBS

Bericht door Steven »

Spoorwegjournaal trapt even op een balletje waar ik mezelf toch heel wat vragen bij stel bij de haalbaarheid.
In 2026 is het zover, 100 jaar NMBS. Heel wat historisch materieel is niet rijvaardig om verschillende redenen.
1)De tractie installatie is defect
2) niet voorzien van TBL1+/ETCS

Om de twee belangrijkste redenen te noemen.

Men wil blijkbaar tussen vandaag en 2025 wel zo snel mogelijk historische ritten doen met materieel waar het wel mee kan. Ondermeer de HLE11 omdat deze toch al is voorzien van TBL1+ en zelfs ATB waarmee je dus perfect historische ritten over de grenzen heen kan houden.
Maar ook ander materieel wil men rijvaardig maken/houden. Men wil onder meer een cityrail stel bewaren net ook omdat deze voorzien is van TBL1+
Ook de 29.013 wil men zo snel als mogelijk rijvaardig krijgen met TBL1+ maar die moet dan bij DVIS nog een volledige homologatie ondergaan.

Allemaal mooi dus, maar na 2025 is het dan weer even Game Over want niets van ETCS in die historische treinen met uitzondering van een HLD62 die bij Infrabel zal zitten en Salzinnes zal verlaten MET ETCS, die blijkbaar in originele kleuren zal rijden en die men dus zal huren om die ritten te verzekeren.

Kortweg nog heel wat stof om over te praten de komende jaren. Men beseft blijkbaar wel dat er heel wat vraag is om historische ritten uit te voeren bij het publiek.
Nicovlie
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2018, 15:08

Re: 100 jaar NMBS

Bericht door Nicovlie »

Stel je voor dat ze de 1602 kunnen opknappen...maar ik hoop er niet op.
Ze is wel rijdend weg gezet maar zoveel jaar stilstand kan niet goed zijn denk ik.
Als ze 1 rijdende e-loc nemen dan is het inderdaad logischerwijs de 11, al heeft ze historisch gezien weinig te zien dan enkel als benelux en p-trein loc.

De hle 16 werd gebouwd in 1966 en zou dus in 2026 60 jaar oud zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 100 jaar NMBS

Bericht door Steven »

Je moet ook rekening houden met wat technische aspecten. Van de reeks 11 hebben ze nog reserveonderdelen daar waar ze deze van de reeks 16 niet hebben. Verder heeft de reeks 11 al TBL1+ en de reeks 16 heeft die niet. Dus puur op kosten scheelt dat een heel pak geld. Geld dat je dan kan gebruiken om meerdere locs misschien een visuele opknapbeurt te geven waardoor ze toch minimaal toonbaar zijn voor het publiek.
Nicovlie
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2018, 15:08

Re: 100 jaar NMBS

Bericht door Nicovlie »

De 6219 is onlangs overgebracht van Ronet naar Antwerpen-Noord. Ze staat binnen in de TW voor revisie.
De bedoeling is om ze toe te voegen aan het rijdend patrimonium. Dat is zeer goed nieuws...
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: 100 jaar NMBS

Bericht door wilrijkenaar2610 »

.
Laatst gewijzigd door wilrijkenaar2610 op 26 nov 2022, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicovlie
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2018, 15:08

Re: 100 jaar NMBS

Bericht door Nicovlie »

Zeker? Betreft het niet de 5540?
Plaats reactie