ICR Bs met HLE 12/27

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

ICR Bs met HLE 12/27

Bericht door Steve »

Deze mag wel in "historisch materieel", want het materieel in kwestie is intussen al meer dan 10 jaar uit dienst... :wink:

Weet iemand of de stuurstandrijtuigen die vroeger voor de Benelux gebruikt werden (ICR Bs), in combinatie met een HLE 11 dus, ook met een HLE 21 of 27 (of bij uitbreiding zelfs 12) konden samenwerken? Is dat ooit getest, bestaan er misschien foto's van?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ICR Bs met HLE 12/27

Bericht door JHS2013 »

Omgekeerd kan/kon een HLE11 wel met M4/M5 rijden. De afstandsbesturing van een HLE11 ging via D/E-kabels, zoals ook op een 21 (en voor de invoering van de MUX ook op de 27). Ik neem aan dat er dus op de ICR-rijtuigen ook dergelijke kabels zaten en dat besturing van een 21 misschien wel mogelijk is. Ik vraag me dan alleen af hoe dat met de spanningskeuze zou werken. Op de M4’en die met een HLE12 naar Frankrijk konden zit een extra schakelaar om het lichten van de tweede stroomafnemer te bevelen op niet-HLE12’en.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ICR Bs met HLE 12/27

Bericht door JHS2013 »

Ik heb hier https://www.v250.nl/intercity-rijtuige ... enelux/101 een foto van de stuurcabine gevonden. Het is niet heel duidelijk te zien maar de bedieningselementen lijken nagenoeg identiek aan die van M4/M5, dus ik gok dat het technisch gezien wel mogelijk was. Ik denk niet dat ze het ooit gedaan hebben, aangezien de rijtuigen van NS waren en voor de beneluxdienst waren voorzien
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICR Bs met HLE 12/27

Bericht door Steven »

Dat was zeker mogelijk, zonder zorgen zelfs, bediening is identiek met dat verschil dat het stuurrijtuig voorzien is van ATB uiteraard en dat op de Schakeldoos een knop ATB staat links bovenaan. Verder is op de onderste rij de bediening van de koplichten ook afzonderlijk aangezien elke koplamp een eigen schakelaar heeft om rood/wit te selecteren, dit in verband met het gevaarsein in Nederland dat verschillend is T.O.V. België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICR Bs met HLE 12/27

Bericht door Steven »

Nog even vermelden dat een HLE11 niet in treinschakeling kon rijden met andere soortgenoten. Daar hij maar 2 van 3 kabels had. Dus enkel geschikt om met stuurrijtuig te spreken maar niet om met andere locs te spreken.
Plaats reactie