Welke kleuren hadden deze rijtuigen?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
korneel1
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2022, 08:47

Welke kleuren hadden deze rijtuigen?

Bericht door korneel1 »

Hallo,

Ik ben korneel en kleur oude foto's van Gent in op https://www.instagram.com/ghent.colored/

Ik vroeg mij af of iemand weet welk soort rijtuig dit is en ook weet welke kleuren deze hadden.
De foto is genomen in Gent tijdens WO2 (zoals je ziet aan de nazi-groet...), maar waarschijnlijk is dit rijtuig een stuk ouder?
Afbeelding
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Welke kleuren hadden deze rijtuigen?

Bericht door TKR »

Voor zover ik weet heeft Duitsland alle passagiers rijtuigen een 'militair groene' kleur gegeven tijdens WOII.
Afbeelding


De 2 rijtuigen in de verte gaan volgens mij om 'Pruisische Express rijtuigen'
Afbeelding


Het eerste rijtuig is denk ik een DR 29 Schnellzugwagen
Afbeelding
Opgelet, het rijtuig op jouw foto is 3rde klasse en heeft die gele band bovenaan dus niet. :)



De kleuren van deze modellen verschillen. Ik vermoed dat ze beide hetzelfde militair groen hadden. Met een zwarte band onder de ramen en beige of witte opschriften. Het dak zal wel grijs geweest zijn.
korneel1
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2022, 08:47

Re: Welke kleuren hadden deze rijtuigen?

Bericht door korneel1 »

Bedankt TKR, straf dat je dit allemaal weet :)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Welke kleuren hadden deze rijtuigen?

Bericht door jan_olieslagers »

Vragen van deze aard kan men ook goed stellen op de diverse modeltreinfora, daar zit veel historische kennis bij elkaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
korneel1
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2022, 08:47

Re: Welke kleuren hadden deze rijtuigen?

Bericht door korneel1 »

Goed om te weten!

@tkr, ik vermeld normaal altijd gezien de naam van mensen die me geholpen hebben met (kleur-)informatie, dus laat maar weten als ik je naam moet vermelden bij de post.
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Welke kleuren hadden deze rijtuigen?

Bericht door TKR »

Het is inderdaad zo slecht nog niet om het nog eens na te vragen op een modeltrein forum.

Ik zie dat de tint van de zwarte band niet zoveel scheelt van het groene rijtuig. Misschien was deze ook overschilderd. (al ben ik geen expert in het uiteenzetten van zwart-wit fotos ;) )
Hetzelfde geld voor het dak, het zou best wel kunnen dat ze enkele daken groen gemaakt hebben om niet zo'n herkenbaar doelwit te zijn.

Ik ben zelf bezig met het oplijsten van alle kleurstellingen die de rijtuigen in ons land en buurlanden ooit gehad hebben. Zou dus zeker ook willen weten wat de kenners erover te zeggen hebben. :D


Qua naam vermelding, dat hoeft niet per se voor mij. Maar als je het graag wil mag je er gerust Simon B. bij zetten.
korneel1
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2022, 08:47

Re: Welke kleuren hadden deze rijtuigen?

Bericht door korneel1 »

Dan zet ik het zo: 'bedankt aan Simon B. voor de (kleur-)informatie van de (Duitse) treinen'
Plaats reactie