Torpedowagen opgehaald in Chertal

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door Jan-Mark »

Volgens mij was hier nog niet bericht dat op vrijdag 28 januari 2022 nog een bijzondere transfert heeft plaatsgevonden. Op donderdag was de 5512 al vanuit Schaarbeek naar Monceau gereden, waar de trein is samengesteld. De 5512 is onlangs aangewezen als machine voor NMBS Patrimonium. De 7751 op kop en de 5512 achterop omkaderden de DMS 17406. Dit rijtuig is onlangs in Monceau herschilderd in het donkergroen, passend bij historische rijtuigen zoals de L-rijtuigen. Als Z14971 vertrok de trein vanuit de CHW van Monceau richting Chertal en kwam daar rond twaalf uur aan. Een week ervoor was er al een 77 naar Chertal gegaan om remproeven te nemen bij de zware 18-assige torpedowagen type Za. In verband met de verlenging van lijn 214 naar Trilogiport was de spoorlijn afgesloten van de rest van de sporen op Chertal, dus een stuk hek is verwijderd om bij de torpedowagen te kunnen komen. Er stonden 21 torpedowagens op Chertal, de voorste is opgehaald en de andere 20 zullen voorlopig nog blijven staan, hoewel de afbraak van Chertal deze maand is begonnen. Nadat de torpedowagen is opgenomen in de trein vertrok de transfert als Z63401 om één uur vanaf Chertal, de 5512 reed nu op kop naar Monceau toe. De torpedowagen zal in de CHW van Monceau gerestaureerd worden door Trainworld en zal daarna een plekje krijgen in het Maison de la Métallurgie et de l'Industrie de Liège, een museum in Luik dat over het industriële verleden gaat.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt hoor, maar, euh, waar is nu die DMS 17406 naartoe? Wat is dat trouwens voor een beest :) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door desirootje »

Van wat ik gevonden heb via google wss een pakwagen, I10 met garagepoorten? Afbeelding
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door TKR »

Een DMS is inderdaad een pakwagen, maar is niet gebaseerd op de I10. :wink:

Ik dacht dat de vraag eerder om de torpedowagen ging? Dat is voor transport van gesmolten ijzer:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Torpedowagon
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door Bibke »

Hier zie je het transport van beide voertuigen: ingesloten door een HLD55 en een HLD77: https://www.flickr.com/photos/maartensc ... 2yj-P4chk6
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door stijn »

Mmmm... volgens mij hebben die DMSen nooit in een groen livrei rondgereden... maar wel in een oranje livrei...

Beetje... fake???
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door Klassiekje »

stijn schreef: 09 feb 2022, 09:39 Mmmm... volgens mij hebben die DMSen nooit in een groen livrei rondgereden... maar wel in een oranje livrei...

Beetje... fake???
Die is net herschilderd. Je ziet ook het logo van Train World op de zijkant.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door jknockaert »

Het was historisch wellicht correcter geweest om de 55 te herschilderen in het groen. Nu steekt vooral die herschilderde DMS af. Waarom moest die DMS zonodig mee naar Chertal?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Torpedowagen opgehaald in Chertal

Bericht door Joris »

Die groene Dms is inderdaad niet zo geslaagd. Een oranje Dms past waarschijnlijk nog minder achter de 29.013 en de diesels zeker?
Waarom die Dms mee moest: dat zal voor het remgewicht geweest zijn vermoed ik?
Maarbon, tof dat er toch zo een torpedo bewaard is, ookal is het waarschijnlijk om hem ergens als monument te dumpen.
Afbeelding
Plaats reactie