Vragen over livrei Railtour rijtuigen DMS en I6(/I5)

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Vragen over livrei Railtour rijtuigen DMS en I6(/I5)

Bericht door TKR »

Ik vind redelijk wat afbeeldingen van DMS 17401 met 3 witte strepen (2de livrei van Railtour dus), vooral van LS Models dan. Maar ik kan nergens een foto vinden van het echte rijtuig in deze kleurstelling. Kan iemand bevestigen dat dit echt heeft bestaan, of heeft iemand hem zelfs in z'n collectie fotos?
Ik vermoed dat LS Models deze niet zomaar gaat maken.
Afbeelding https://www.etoiledunord.com/shop/nl/oe ... al-ho.html

---

De andere vraag gaat over het I6 rijtuig in Fuchsia kleurstelling. Ik kwam laatst deze foto tegen: Afbeelding https://rail.lu/events/vauban.html

Ik vroeg me af of de kleurstelling ooit een update heeft gekregen met hevigere kleuren, of is het dichtstbijzijnde rijtuig gewoon afgebleekt?
Als het echt om een nieuwe kleurstelling gaat, heeft iemand enig idee wanneer deze zijn intrede heeft gemaakt, en of deze misschien ook op de I5 rijtuigen is ingevoerd?


Alvast bedankt!
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Vragen over livrei Railtour rijtuigen DMS en I6(/I5)

Bericht door stijn »

TKR schreef: 09 dec 2021, 00:12
... en of deze misschien ook op de I5 rijtuigen is ingevoerd?
Ja, deze livrei is ook op de I5 toegepast toen die volledig gerenoveerd zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen over livrei Railtour rijtuigen DMS en I6(/I5)

Bericht door Steven »

Het laatste rijtuig heeft gewoon een afgebleekte versie van de kleuren en die band over de rijtuigen was dus heel gevoelig aan zonlicht.
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vragen over livrei Railtour rijtuigen DMS en I6(/I5)

Bericht door TKR »

Bedankt voor de antwoorden!

Het lijkt me uiteindelijk ook het meest logische dat het afgebleekt is. Aangezien de livrei letterlijk Fuchsia heet, de kleur die je terugvindt op het linkse rijtuig.

Nu nog de eerste vraag, heeft die DMS echt bestaan of niet? :D
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vragen over livrei Railtour rijtuigen DMS en I6(/I5)

Bericht door TKR »

Helaas ben ik terug aan het twijfelen geslaan over de Fuchsia livrei, en heb dus nog wat onderzoek gedaan. Ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk toch 2 verschillende tinten roos zijn.

Het zalm kleurtje in de foto hierboven zou inderdaad afgebleekt zijn door de zon, maar de originele kleur was volgens mij toch niet zo hevig als het vernieuwde rijtuig. Wat me opvalt: elk rijtuig met het donkere roos heeft een blauw dak gekregen in plaats van het originele grijs. (op de I6'en op zijn minst, de I5 had al een aantal rijtuigen met blauw dak)

Het oudste beeldmateriaal dat ik kan vinden van de rijtuigen met het donkere roos dateert van ~2000 voor de I5 en 2006 voor de I6. Toen kwam het nog maar zeer sporadisch voor, rond 2011-2013 zie je het steeds vaker opduiken. Ik vermoed dat het hier enkel gaat om rijtuigen waar men een laag graffiti moest afhalen.

Hier een foto van een lichtroze I5 Fuchsia variant begin jaren '90 toen de livrei nog gloednieuw was. (het SR-2 rijtuig rijdt namelijk nog in Arc en Ciel livrei)
Afbeelding https://youtu.be/zA0rCKjxvhg?t=213
Plaats reactie