Zoeken informatie over BeNeLux 220 902

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Burst
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2020, 11:30

Zoeken informatie over BeNeLux 220 902

Bericht door Burst »

Hallo. Ik ben een van de vrijwilligers die in Roosendaal bezig is met de restauratie van de BeNeLux Hondekop 220 902. Deze machine is bezit geweest van NMBS en is voorzien van een "Belgische" besturing. Compleet met JH wals. We zijn op dit moment bezig de status van dit gedeelte van de trein te in ventariseren en wat hier aan te doen. Ben op zoek naar informatie/documenten welke ons hier bij kunnen helpen. Bijvoorbeeld onderhoud aanwijzingen van de JH wals. Ook over het stroombegrenzingsrelais (G relais) zouden we graag wat meer weten.

Zijn er mensen in dit forum die ons daarbij kunnen helpen?

Groet,
Piet Lauwen
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Zoeken informatie over BeNeLux 220 902

Bericht door Paul »

Ik denk dat alle Benelux 'hondekoppen', zowel die eigendom waren van NS als die van NMBS, dezelfde technische uitrusting hadden.
Ik vermoed dat de Jeumont-Heidmann-nokkenwals dezelfde was als op de oude 'klassiekjes' van de NMBS.
Er moet toch nog wel informatie over het onderhoud daarvan te vinden zijn in de Werkplaatsen Elektrische Tractie van de NMBS waar de klassiekjes onderhouden werden.
Misschien is er iemand anders op dit forum die verder op weg kan helpen?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Burst
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2020, 11:30

Re: Zoeken informatie over BeNeLux 220 902

Bericht door Burst »

Nee de BeNeLux hondekoppen hebben een afwijkende besturing! Dit door het verschil in spanning op de bovenleiding in Belgie (3000V) en Nederland (1500V).
De 12 BeNeLux hondekoppen waren voorzien van de JH wals, en bijbehorende ACEC besturing. De NL hondekoppen niet daar kwam de besturing van HEEMAF begrijp ik.

Wie kan helpen?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zoeken informatie over BeNeLux 220 902

Bericht door dentheo »

Piet, ergens zeg jij hetzelfde als Paul....
Alle Benelux hondekoppen (eigendom van NS+B) hadden JH nokkensystemen.
Ik meen één wals of nokkenas meer juist voor die spanningsomschakeling.
Theo
Groeten vanop de Heide
Burst
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2020, 11:30

Re: Zoeken informatie over BeNeLux 220 902

Bericht door Burst »

Theo,
Inderdaad. Wat ik zeg kan verwarrend overkomen. Met de NL Hondekop bedoel ik de ca. 150 groene hondekoppen welke destijds gebouwd zijn. Daarvan is er inmiddels 1 gerestaureerd. Deze heeft, zoals alle andere groene, een HEEMAF besturing.
Wij werken in Roosendaal aan de 220-902, een van de vier welke ooit formeel eigendom was van de NMBS. Dit uit een totale serie van 12 welke ooit gebouwd is. De overige 8 waren eigendom NS.
Alle 12 hebben een ACEC SEM besturing kompleet met JH wals.

Ik denk ook zeker dat er in Belgie meer kennis is omdat dit daar veel breder toegepast is. Daarom deze oproep hier!

Wie kan ons helpen?

Piet Lauwen
Roosendaal
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Zoeken informatie over BeNeLux 220 902

Bericht door Bibke »

Burst, stuur eens een mailtje naar pfttsp@gmail.be

Krijg je geen afdoend antwoord, stuur me dan een berichtje en ga ik bij ons bij het TSP op zoek tot je de gevraagde informatie het.

Grtz, Freddy.

Burst schreef: 11 dec 2020, 20:35 Theo,
Inderdaad. Wat ik zeg kan verwarrend overkomen. Met de NL Hondekop bedoel ik de ca. 150 groene hondekoppen welke destijds gebouwd zijn. Daarvan is er inmiddels 1 gerestaureerd. Deze heeft, zoals alle andere groene, een HEEMAF besturing.
Wij werken in Roosendaal aan de 220-902, een van de vier welke ooit formeel eigendom was van de NMBS. Dit uit een totale serie van 12 welke ooit gebouwd is. De overige 8 waren eigendom NS.
Alle 12 hebben een ACEC SEM besturing kompleet met JH wals.

Ik denk ook zeker dat er in Belgie meer kennis is omdat dit daar veel breder toegepast is. Daarom deze oproep hier!

Wie kan ons helpen?

Piet Lauwen
Roosendaal
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Burst
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2020, 11:30

Re: Zoeken informatie over BeNeLux 220 902

Bericht door Burst »

Beste,

Bedankt voor de tip! Ben inmiddels hierdoor in contact met www.pfttsp.be . Hopen een samenwerking op te zetten op een aantal gebieden wat restaurantie van historisch materieel betreft.

Groet,
Piet Lauwen
Vrijwilliger Stichting Hondekop
Plaats reactie