Foto's van een Britse spotter uit 1950

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Foto's van een Britse spotter uit 1950

Bericht door msts.be »

@iedereen,

Voor wie nog iets verder in de tijd wil terugkeren dan de foto's van Vic uit de jaren '70/80 en 90, heb ik op de Spoorse zolder van Patrick Tassignon (hier lid als dgrr57) wat interessants teruggevonden.
Het betreft beelden van een Britse spotter (Eric Russell) die in het jaar 1950 een ronde Oostende-Oostende via Luxemburg maakte en daarbij verschillende foto's heeft gemaakt in Oostende, Brussel-Zuid/Leopoldswijk (aka Brussel-Luxemburg) en andere stations.

Vooral onze stoomliefhebbers zullen aan hun trekken komen aangezien toen enkel Antwerpen-Brussel Noord en Brussel Zuid-Charleroi geëlektrificeerd waren, en de dieseltractie nog niet op gang gekomen was (de eerste bolle neuzen en de HLD59 lieten nog op zich wachten tot 1954).
Of ja, enkele diesel-treinstellen/motorwagens waren er al wel, zoals de reeks 620/652 of Brossels. Maar die waren op 1 hand te tellen.

De reportage bevindt zich hier:
https://www.tassignon.be/trains/documen ... ussell.php

(tip: de foto's worden groter als je ze in een nieuwe tab opent. als je er gewoon op klikt blijft het in de "Lightbox" zitten met dat bijschrift "From the collection of the French Railways Society")
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Foto's van een Britse spotter uit 1950

Bericht door msts.be »

En al direct een vraagje voor onze Nederlandse experts (@martijnhaman ?):
De foto van het Nederlandse bolkoprijtuig AB 7410 genomen in Namen en een koersbord met bestemming Basel SBB doet mij vragen oproepen ?

Reden de verbindingen tussen NL en Basel niet allemaal via Duitsland (Venlo-Ruhrgebiet-Rheinstrecke en zo naar beneden) ? De Rheingold (eerst als F-Zug, dan als TEE vanaf 1962) was pas terug in 1951 met gerenoveerde "Schürzenwagen".
Misschien namen de "gewone" expressverbindingen die weg wel. Of was Venlo-Mönchengladbach in die tijd niet hersteld door oorlogsschade ? En was dit dus een omgeleide trein via België-Luxemburg-Frankrijk ?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Foto's van een Britse spotter uit 1950

Bericht door Paul »

msts.be schreef: 06 apr 2020, 21:08 En al direct een vraagje voor onze Nederlandse experts (@martijnhaman ?):
De foto van het Nederlandse bolkoprijtuig AB 7410 genomen in Namen en een koersbord met bestemming Basel SBB doet mij vragen oproepen ?
Ik ben geen 'Nederlandse expert', maar hier toch een mogelijk antwoord.
In het winterspoorboekje 1949-1950 vind ik trein nr. 135 Den Haag - Antwerpen-Oost - Schaarbeek - Namen - Luxemburg en zo verder naar Basel. Deze trein stopte van 12:05 tot 12:08 in Namen. Tegentrein nr. 134 stopte in Namen van 15:55 tot 15:57.

Overigens is dit een bijzonder interessante fotoreeks, helemaal nieuw voor mij, ouder dan de bekende foto's van de Franse spoorwegliefhebber en -fotograaf Jacques Bazin (1927-2011), die in de jaren 1955-1956 veel foto's in België heeft gemaakt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Foto's van een Britse spotter uit 1950

Bericht door Paul »

Nog ter aanvulling: trein 135 had ook rijtuigen Schaarbeek - Basel mee, dat verklaart het Belgische rijtuig dat voor het NS bolkoprijtuig hangt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Foto's van een Britse spotter uit 1950

Bericht door msts.be »

Dank je Paul voor de interessante info !
Het loont om af en toe de site opnieuw te bezoeken, want er worden nog foto's toegevoegd (die hebben een rode tekst met de datum en een melding "NEW". Bijvoorbeeld bij de foto's die nog op 31/03/2020 ll. zijn toegevoegd).
Plaats reactie