De stand van het Kolenspoor bij As in 2017 & Stoomlocs, rangeerdiesels en trams op een verlaten sloopterrein

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
opfq
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016, 00:51

De stand van het Kolenspoor bij As in 2017 & Stoomlocs, rangeerdiesels en trams op een verlaten sloopterrein

Bericht door opfq »

Al enige jaren ken ik een voorliefde voor roestige spoortjes en oude treinen die langzaam vergaan. Nu weet ik dat het heel zonde is wat er gebeurd is bij het Kolenspoor in As, maar daar wil ik het in dit topic niet over hebben. Wat ik wel graag wil weten is het volgende:

Ik was recentelijk op weg naar het Kolenspoor om eens te kijken wat de stand van zaken aldaar was. Ik wist dat het geheel was stilgelegd, maar misschien stonden er nog wat rijtuigen. Onderweg er naar toe kwam ik bij toeval langs een verlaten terrein waar een tweetal Nederlandse locomotoren stonden. Toen ik een foto gemaakt had en wegliep, viel mijn oog op een Cockerill-stoomtramloc. Toen ik nog eens naar links keek, zag ik in de verte nog een rangeerlocomotief. Uiteindelijk kwam ik steeds maar weer nieuwe diesellocomotieven tegen, waaronder enkele van de DSM, en ook een stoomlocje dat ooit nog bij de Toeristische Trein Zolder heeft gereden.

Ook zag ik nog een tweetal oude elektrische tweeassige stadstrams uit ik denk Antwerpen in verregaande staat.

Voor mijn archivering ben ik heel erg op zoek naar de correcte voormalige nummers zoals de trekvoertuigen en rijtuigen hieronder hebben gereden. Sommige zijn wel duidelijk maar zet ik er ter vergroting van de informatie over Belgische (museum)treinen op het internet bij.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
opfq
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016, 00:51

Re: De stand van het Kolenspoor bij As in 2017 & Stoomlocs, rangeerdiesels en trams op een verlaten sloopterrein

Bericht door opfq »

Afbeelding Een artikel uit het Nederlandse tijdschrift Op de Rails, editie november 1992, geeft aan dat deze locomotieven sedert 1980 (!) al op dezelfde plek staan.

"
Van de negentien Werkspoor-locs gingen er
vijf in 1978 naar Udine in Italië. (Wie heeft
deze SM 173, 176, 177, 180 en 183 in Italië gezien?)
Vier andere Werkspoor-locs gingen naar
de opkoper Armand Lowie, die net over de Belgische
grens aan de weg tussen Maasmechelen
en As is gevestigd. De dienst werd voortgezet
met negen Werkspoor-machines. Het oude SMlogo
met drie koeltorens maakte plaats voor de
afkortingen SBB en UKF. Het SBB in Geleen
was toentertijd namelijk onderdeel van de Unie
van Kunstmestfabrieken UKF.
In 1967 vond met een Deutz-drieasser van
SM de eerste proef in West-Europa met afstandsbediening
(AB) plaats. Bij AB kan de
machinist/rangeerder de loc met een draagbare
zender draadloos besturen. Vanwege de reorga
nisaties ten gevolge van de mijnsluitingen
kreeg deze proef echter geen direct gevolg. In
1975 werd de AB-studie hervat met het huren
van een AB-loc van Hoogovens. Het voor AB
verbouwen van de Werkspoor-locomotieven
bleek weinig goedkoper dan het aanschaffen
van nieuwe, speciaal voor AB ontworpen locomotieven.
Bovendien zouden nieuwe locs minder
onderhoud vergen. Hierdoor zouden niet al
leen de onderhoudskosten dalen, maar door de
grotere inzetbaarheid zouden ook minder locs
nodig zijn. Daarom werden de negen overgebleven
Werkspoor-drieassers in de jaren 1978-
'80 vervangen door zes Orenstein & Koppeldiesellocs.
De tweedehands markt in Nederland
was echter oververzadigd. Door de sluiting van
de gasfabrieken en de Limburgse mijnen en het
omschakelen van veel bedrijven van per spoor
aangevoerde steenkool op aardgas waren meer
dan zestig diesellocs - en ook nog tientallen
stoomlocs - werkloos geworden. Zodoende
gingen de Werkspoor-locs - u raadt het al -
naar Armand Lowie. Hij bezit anno 1992 behalve
een aantal Belgische industrielocs een
SM-verzameling van veertien drieassers. De
dertien Werkspoorders zijn meer dan dertig jaar
oud; ze staan al minstens twaalf jaar in de open
lucht.
"


en
http://www.industriespoor.nl/WerkspoorL ... mijnen.htm

en
https://www.flickr.com/photos/kevinevers/10243365904
opfq
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016, 00:51

Re: De stand van het Kolenspoor bij As in 2017 & Stoomlocs, rangeerdiesels en trams op een verlaten sloopterrein

Bericht door opfq »

Beide trams zijn afkomstig van de Vervierse tram zo weet ik inmiddels.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: De stand van het Kolenspoor bij As in 2017 & Stoomlocs, rangeerdiesels en trams op een verlaten sloopterrein

Bericht door etoile du nord »

Jammer , troosteloze beelden
Maar vooral het vandalisme is hallucinant .... waarom moet alles kapot gemaakt en afgebroken worden ? :(
Afbeelding
Plaats reactie