Hydromechanische overbrenging
- Dieselfreak
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Hydromechanische overbrenging
Volgens BFOTO hebben de motorwagens reeks 44, waarvan onder meer de 4403 bewaard is, en ingezet wordt op de museumlijn Maldegem - Eeklo, een hydromechanische overbrenging. Nu vind ik op Wikipedia niets over dit type transmissie, en ook Google maakt me maar weinig wijzer. Vandaar dat ik er hier informatie over vraag. Wat is het, waarop wordt het zoal toegepast (spoorweg- en ander materieel), wat zijn de voor- en nadelen, enz.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 2555
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hydromechanische overbrenging
Dit is een hydrodynamische overbrenging.ik denk daar nog documentation over te hebben.Dieselfreak schreef:Volgens BFOTO hebben de motorwagens reeks 44, waarvan onder meer de 4403 bewaard is, en ingezet wordt op de museumlijn Maldegem - Eeklo, een hydromechanische overbrenging. Nu vind ik op Wikipedia niets over dit type transmissie, en ook Google maakt me maar weinig wijzer. Vandaar dat ik er hier informatie over vraag. Wat is het, waarop wordt het zoal toegepast (spoorweg- en ander materieel), wat zijn de voor- en nadelen, enz.
Het meest bekende merk is Voith.
Dus m'en neemt een grote Bak met olie,daarin laat je een schoep draaien die aangedreven wordt. Door een dieselmotor.
Daarin plaats je nog 2 schoepen. De eerste schoep gaat de olie ´rondzwieren' en Die olie Die met een zekere kracht is weg gestuwd zal de andere schoepen doen draaien. 1 van Die andere ´satelietschoepen' doet dienst als différentieel.
Voordelen: er is geen mechanische vaste verbinding, heeft een geleidelijke aanzetkracht.
-
- Berichten: 2555
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hydromechanische overbrenging
Op de diesel rangeer locs, bussen ...Dieselfreak schreef:Volgens BFOTO hebben de motorwagens reeks 44, waarvan onder meer de 4403 bewaard is, en ingezet wordt op de museumlijn Maldegem - Eeklo, een hydromechanische overbrenging. Nu vind ik op Wikipedia niets over dit type transmissie, en ook Google maakt me maar weinig wijzer. Vandaar dat ik er hier informatie over vraag. Wat is het, waarop wordt het zoal toegepast (spoorweg- en ander materieel), wat zijn de voor- en nadelen, enz.
-
- Berichten: 2555
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hydromechanische overbrenging
Op de diesel rangeer locs, bussen ...Dieselfreak schreef:Volgens BFOTO hebben de motorwagens reeks 44, waarvan onder meer de 4403 bewaard is, en ingezet wordt op de museumlijn Maldegem - Eeklo, een hydromechanische overbrenging. Nu vind ik op Wikipedia niets over dit type transmissie, en ook Google maakt me maar weinig wijzer. Vandaar dat ik er hier informatie over vraag. Wat is het, waarop wordt het zoal toegepast (spoorweg- en ander materieel), wat zijn de voor- en nadelen, enz.
Re: Hydromechanische overbrenging
Kijk dit artikel maar eens. Zelfs als je geen Engels verstaat maakt dit (heel lang ) filmpje veel duidelijk
https://hackaday.com/tag/automatic-transmission/
https://hackaday.com/tag/automatic-transmission/
- Dieselfreak
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Hydromechanische overbrenging
Oké, ik begrijp het min of meer. Wordt deze vorm van overbrenging gerekend onder de dieselhydraulische of onder de dieselmechanische transmissie?nighttrain schreef:Dus m'en neemt een grote Bak met olie,daarin laat je een schoep draaien die aangedreven wordt. Door een dieselmotor.
Daarin plaats je nog 2 schoepen. De eerste schoep gaat de olie ´rondzwieren' en Die olie Die met een zekere kracht is weg gestuwd zal de andere schoepen doen draaien. 1 van Die andere ´satelietschoepen' doet dienst als différentieel.
Voordelen: er is geen mechanische vaste verbinding, heeft een geleidelijke aanzetkracht.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 2555
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hydromechanische overbrenging
Hydrostatische ,daar er tussen de dieselmotor en de aandrijfas geen mechanische of vaste koppeling is. Het is de wet van Pascal Die heerst.Dieselfreak schreef:Oké, ik begrijp het min of meer. Wordt deze vorm van overbrenging gerekend onder de dieselhydraulische of onder de dieselmechanische transmissie?nighttrain schreef:Dus m'en neemt een grote Bak met olie,daarin laat je een schoep draaien die aangedreven wordt. Door een dieselmotor.
Daarin plaats je nog 2 schoepen. De eerste schoep gaat de olie ´rondzwieren' en Die olie Die met een zekere kracht is weg gestuwd zal de andere schoepen doen draaien. 1 van Die andere ´satelietschoepen' doet dienst als différentieel.
Voordelen: er is geen mechanische vaste verbinding, heeft een geleidelijke aanzetkracht.
Re: Hydromechanische overbrenging
Het heeft niets met diesel te zien, het is gewoon een hydraulische koppeling.Dieselfreak schreef: Oké, ik begrijp het min of meer. Wordt deze vorm van overbrenging gerekend onder de dieselhydraulische of onder de dieselmechanische transmissie?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Hydromechanische overbrenging
Zoals de naam het zegt zorgt een vloeistofkoppeling voor een koppeling van 2 assen (motor en transmissie naar de wielassen).
De overbrenging van de kracht gebeurt door een vloeistof. Meestal olie, het kan evengoed met water maar dat is niet echt ideaal voor roestvorming.
Simpel gezien is het een centrifugaalpomp gekoppeld aan een turbine.
De kracht die de pomp aan de vloeistof geeft wordt aan de turbine terug omgezet in een moment dat de uitgaande as kan leveren.
Zo kan je de motor op een bepaald toerental laten draaien en de assen van de trein uit stilstaand laten vertrekken.
Hoe meer verschil er tussen het toerental van beide assen zit. Hoe meer kracht dat de vloeistof kan overbrengen.
Zo zal de uitgaande as altijd trager draaien dan de ingaande als je energie naar de wielen steekt.
En omgekeerd als je remt op de motor (als er zo ook bij een trein kan geremd worden, zo ver reikt mijn treinkennis niet)
De overbrenging van de kracht gebeurt door een vloeistof. Meestal olie, het kan evengoed met water maar dat is niet echt ideaal voor roestvorming.
Simpel gezien is het een centrifugaalpomp gekoppeld aan een turbine.
De kracht die de pomp aan de vloeistof geeft wordt aan de turbine terug omgezet in een moment dat de uitgaande as kan leveren.
Zo kan je de motor op een bepaald toerental laten draaien en de assen van de trein uit stilstaand laten vertrekken.
Hoe meer verschil er tussen het toerental van beide assen zit. Hoe meer kracht dat de vloeistof kan overbrengen.
Zo zal de uitgaande as altijd trager draaien dan de ingaande als je energie naar de wielen steekt.
En omgekeerd als je remt op de motor (als er zo ook bij een trein kan geremd worden, zo ver reikt mijn treinkennis niet)