HLD55 krijgt makeover
HLD55 krijgt makeover
Aanschouw de 5509 TVM in New Look liverij:
http://wallorail.be/index.php/materiel/ ... lle-livree
De modelfabrikanten zullen de NMBS dankbaar zijn voor een nieuwe kleurvariant, dat brengt weer geld in het laatje.
Voor mij moesten deze locs al lang aan de kant gestaan hebben en vervangen geweest zijn door nieuwe Euro4000 of gelijkwaardig. Met al de systemen van al de HSL's aan boord zou men met 5 locs toekomen: 1 per lijn (Ath voor L1, Leuven/Ans voor L2, Welkenraedt voor L3, Berchem voor L4) en 1 in Vorst als reserve.
http://wallorail.be/index.php/materiel/ ... lle-livree
De modelfabrikanten zullen de NMBS dankbaar zijn voor een nieuwe kleurvariant, dat brengt weer geld in het laatje.
Voor mij moesten deze locs al lang aan de kant gestaan hebben en vervangen geweest zijn door nieuwe Euro4000 of gelijkwaardig. Met al de systemen van al de HSL's aan boord zou men met 5 locs toekomen: 1 per lijn (Ath voor L1, Leuven/Ans voor L2, Welkenraedt voor L3, Berchem voor L4) en 1 in Vorst als reserve.
Re: HLD55 krijgt makeover
Nu ik die nieuwe livrei zie: staat er in Leuven nog altijd een HLE13 paraat voor evacuaties op L2?
Re: HLD55 krijgt makeover
Dat zou veel te duur uitkomen volgens mij.msts.be schreef:Aanschouw de 5509 TVM in New Look liverij:
http://wallorail.be/index.php/materiel/ ... lle-livree
De modelfabrikanten zullen de NMBS dankbaar zijn voor een nieuwe kleurvariant, dat brengt weer geld in het laatje.
Voor mij moesten deze locs al lang aan de kant gestaan hebben en vervangen geweest zijn door nieuwe Euro4000 of gelijkwaardig. Met al de systemen van al de HSL's aan boord zou men met 5 locs toekomen: 1 per lijn (Ath voor L1, Leuven/Ans voor L2, Welkenraedt voor L3, Berchem voor L4) en 1 in Vorst als reserve.
ETCS+TVM op een diesellocs is iets wat nog nergens verkrijgbaar is, dat laten ontwikkelen voor 5 stuks is peperduur. Vergeet niet dat zowel Thalys als Eurostar/DB serieuze problemen hebben om de combo ETCS+TVM gehomologeerd te krijgen. Dat is hen zakken geld aan het kosten op dit moment.
Dan kan je beter de bestaande TVM-locs renoveren en voor de andere 4 lijnen iets anders zoeken.
Re: HLD55 krijgt makeover
Neen, dat is een HLE18/19Jeroen schreef:Nu ik die nieuwe livrei zie: staat er in Leuven nog altijd een HLE13 paraat voor evacuaties op L2?
Re: HLD55 krijgt makeover
Dat is trouwens nooit een HLE13 geweest, voordien de HLD62 met TBL2, nadien voorvangen door een HLE18, normaal zou dat altijd dezelfde moeten zijn want deze heeft een noodkoppeling aan boord liggen (in de machinekamer) voor de thalys en ICE kunnen weg te slepen.
Re: HLD55 krijgt makeover
zou men daar niet beter een 77 voor nemen...der staan er nog enkele in park
Re: HLD55 krijgt makeover
Lijkt mij nogal raar als de EuroDuplex toch wel ETCS en TVM aan boord hebben ? De stellen voor Spanje hebben dan nog ASFA voor het laatste stuk naar Barcelona, de stellen voor D/CH bijkomend ZUB/Integra en PZB. En al die systemen zijn toch geïntegreerd geraakt, dus moet een combinatie ETCS & TVM op nieuwe diesellocs ook wel lukken. Met moet dan wel natuurlijk voor de meest ontwikkelde versie (Alstom !) kiezen, met Siemens, Bombardier & co kan je inderdaad nog een paar jaar in de ontwikkelingsfase zittenShrek schreef: Vergeet niet dat zowel Thalys als Eurostar/DB serieuze problemen hebben om de combo ETCS+TVM gehomologeerd te krijgen. Dat is hen zakken geld aan het kosten op dit moment.
Re: HLD55 krijgt makeover
De versie van de Euroduplex zou in België al niet kunnen rijden wegens te oud (2.3.0 Corridor). De wijze van implementatie via de bistandard maakt het blijkbaar heel moeilijk om 2.3.0d werkend te krijgen (terwijl die versie al sinds 2008 de standaard is).msts.be schreef:Lijkt mij nogal raar als de EuroDuplex toch wel ETCS en TVM aan boord hebben ? De stellen voor Spanje hebben dan nog ASFA voor het laatste stuk naar Barcelona, de stellen voor D/CH bijkomend ZUB/Integra en PZB. En al die systemen zijn toch geïntegreerd geraakt, dus moet een combinatie ETCS & TVM op nieuwe diesellocs ook wel lukken. Met moet dan wel natuurlijk voor de meest ontwikkelde versie (Alstom !) kiezen, met Siemens, Bombardier & co kan je inderdaad nog een paar jaar in de ontwikkelingsfase zitten
Er is ook een groot verschil tussen TVM en de andere systemen die je daar opnoemt: TVM is enkel beschikbaar in de Bi-standard, van PZB, ASFA, TBL en consoorten bestaan er ook STMs. Een systeem met STMs is veel eenvoudiger te implementeren.
Het is dus echt niet zo eenvoudig als jij het voorstelt, de keuze om de HLD55 nog even in dienst te laten is zeker de goede geweest.
Re: HLD55 krijgt makeover
Op Schijnpoort in Antwerpen staat er normaal wel een 77 die ze eventueel wel kunnen inzetten voor lijn 4. Er waren geruchten dat volgend jaar een 18 als planton gezet zou worden op Schijnpoort.Robin schreef:zou men daar niet beter een 77 voor nemen...der staan er nog enkele in park
Re: HLD55 krijgt makeover
dure takelwagen als die daar ganse dagen staat te nikseEimai schreef:Op Schijnpoort in Antwerpen staat er normaal wel een 77 die ze eventueel wel kunnen inzetten voor lijn 4. Er waren geruchten dat volgend jaar een 18 als planton gezet zou worden op Schijnpoort.Robin schreef:zou men daar niet beter een 77 voor nemen...der staan er nog enkele in park
Re: HLD55 krijgt makeover
Er staan er nu al dergelijke in Leuven en LuikRobin schreef: dure takelwagen als die daar ganse dagen staat te nikse
Re: HLD55 krijgt makeover
Die 77 staat er om stellen en locs in en uit de onderhoudspost de zetten (geen bovenleiding op die sporen, dus dieseltje is wel nodig). Maar bij problemen kan die dus wel eventueel gaan evacueren op de lijn.Robin schreef:dure takelwagen als die daar ganse dagen staat te nikse
Die 18 die planton gezet zou worden, dat valt nog allemaal af te wachten of dat doorgaat.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: HLD55 krijgt makeover
HLE 18 om treinen weg te slepen? En wat als er een probleem is met de stroomvoorziening?
Re: HLD55 krijgt makeover
Dieseltje opvorderen, maar dan is het wel met de lijn ambtshalve buiten dienst en aan rit op zicht... En het zal ook wat langer duren, natuurlijk. Gelukkig is het totnogtoe geen probleem geweest.