Pagina 2 van 2

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 19 nov 2013, 20:25
door Bibke
Bibke schreef:Vraagje, Uit welk stel is dit poststel 002 ontsproten?
Oei, ik had de link vergeten: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 19 nov 2013, 20:30
door Bibke
Trein30 schreef:De drieledige stellen MS 35s deden dienst tot de jaren '60; vanaf 1967 werden acht stellen omgebouwd tot tweeledige poststellen MS 35 Post. Deze deden op hun beurt dienst tot het eind van de jaren '80; één ervan (stel 002) werd terug gerestaureerd tot een volwaardig stel MS 35.
Paul schreef:
Bibke schreef:Vraagje, Uit welk stel is dit poststel 002 ontsproten?
Het is nogal ingewikkeld. Elk onderdeel van de vierdelige stellen uit 1935 droeg een apart nummer.
Poststel 002 is samengesteld uit onderdelen van twee verschillende stellen.
Namelijk het koprijtuig (Cx) van stel nr. 5: in 1935 nr. 7305, in 1948 hernummerd in 213.005
en het staartrijtuig (CDx) van stel nr. 4: in 1935 nr. 7716, in 1948 hernummerd in 217.004.
Dit poststel kreeg in 1967 het nr. 221.802, in 1974 het nr. 952 en ten slotte in 1986 het nr. 002...
Mijn vraag i.v.m. met poststel (http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155) kwam er ook omdat ik de uitleg van Train30 niet begreep.

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 19 nov 2013, 21:14
door Trein30
Ik zit zelf ergens grondig in de war, ik was immers onder de indruk dat het posttrein 002 was, die terug was omgebouwd in een vierledig* stel, maar dat klopt dus niet.

In ieder geval, wat wél klopt, is dat er uiteindelijk één stel terug is gerestaureerd naar oorspronkelijke staat, en in het bezit is van het Historisch Patrimonium van de NMBS: http://users.skynet.be/loc-foto/Foto/MS35/MS35-12a.html

* Het is weer zo'n dag vandaag, ik ben al de hele dag bezig met drieledige Desiro's en Breaks... :oops:

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 19 nov 2013, 21:51
door Paul
Motorstel nr. 12 uit 1935 is in 1985 gerestaureerd en behoort tot het historisch patrimonium van de NMBS.
Dit motorstel is voor zover ik weet nooit omgebouwd geweest tot poststel.

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 13 dec 2013, 06:58
door Dieselfreak
Volgens Wikipedia was in 1962 1000 kilometer spoor van draad voorzien. In de heruitzending van "traject" uit 1976, is te horen dat in 1976 1286 kilometer spoor geëlektrificeerd was. Dat betekent dus dat er tussen 1962 en 1976 nauwelijks aan elektrificatie gedaan is. Kloppen deze cijfers? Of zit er ergens een fout in?

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 13 dec 2013, 10:09
door Paul
Dieselfreak schreef:Volgens Wikipedia was in 1962 1000 kilometer spoor van draad voorzien. In de heruitzending van "traject" uit 1976, is te horen dat in 1976 1286 kilometer spoor geëlektrificeerd was. Dat betekent dus dat er tussen 1962 en 1976 nauwelijks aan elektrificatie gedaan is. Kloppen deze cijfers? Of zit er ergens een fout in?
Hier een lijstje van elektrificaties in die periode:
1963: L26 Linkebeek - Halle / L96 Brussel - Quévy grens / L97 Mons - St-Ghislain
1964: L106 Lembeek - Clabecq / L115 Clabecq - Tubize / L130A Charleroi - Erquelinnes grens
1966: L37 Liège - Hergenrath grens
1970: L59 Antwerpen - St-Niklaas / L125 Liège - Namur
1971: L36C Y Zaventem - Luchthaven / L44 Pepinster - Spa Géronstère
1973: L59 St-Niklaas - Gent
1975: L161D Ottignies - Louvain-la-Neuve-Université
1976: L31 Liers - Ans / L34 Liers - Liège Guillemins

Ik laat het aan jou over om het aantal km uit te rekenen :)

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 13 dec 2013, 11:40
door Dieselfreak
Paul schreef:Hier een lijstje van elektrificaties in die periode:
1963: L26 Linkebeek - Halle / L96 Brussel - Quévy grens / L97 Mons - St-Ghislain
1964: L106 Lembeek - Clabecq / L115 Clabecq - Tubize / L130A Charleroi - Erquelinnes grens
1966: L37 Liège - Hergenrath grens
1970: L59 Antwerpen - St-Niklaas / L125 Liège - Namur
1971: L36C Y Zaventem - Luchthaven / L44 Pepinster - Spa Géronstère
1973: L59 St-Niklaas - Gent
1975: L161D Ottignies - Louvain-la-Neuve-Université
1976: L31 Liers - Ans / L34 Liers - Liège Guillemins

Ik laat het aan jou over om het aantal km uit te rekenen :)
Ik weet niet exact hoe lang al die trajecten zijn, maar in totaal zal dat toch wel meer dan 286 km zijn?

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 13 dec 2013, 11:48
door Steve
Heel ver zit het er toch niet van hoor. Een zeer grove schatting doet me om ergens in de ruime buurt van de 300 km uitkomen, wat in een landje als het onze toch ook niet verwaarloosbaar is (wetende dat veel hoofdlijnen al geëlektrificeerd waren).

(ik maak bij de schatting wel geen onderscheid tussen enkel- en dubbelspoor, een km is een km)

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 13 dec 2013, 12:45
door Paul
Allez, ik heb het toch maar eens uitgerekend:

Linkebeek-Halle 9 km
Brussel-Mons 61 km
Mons-Quévy 15 km
Mons-St-Ghislain 10 km
Lembeek-Clabecq 5 km
Clabecq-Tubize 2 km
Charleroi-Erquelinnes 30 km
Liège-Hergenrath 47 km
Antwerpen-St-Niklaas 26 km
Zaventem-Luchthaven 4 km
Pepinster-Géronstère 13 km
St-Niklaas-Gent 39 km
Ottignies-LLN 5 km
Liers-Ans 6 km
Liers-Liège 13 km

Totaal 285 km, dat komt dus aardig uit.

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 13 dec 2013, 16:59
door overweg13
Je kunt inderdaad stellen dat bij de eerste elektrificatiegolf (onderbroken door WO II) alleen de echt belangrijke (veelal internationale lijnen) in aanmerking kwamen. Met lijn 59 begon een tweede elektrificatiegolf, van secundaire lijnen zoals lijn 94, om er maar één te noemen. Die tweede golf kwam er o.m. ook door de problemen met de oliebevoorrading (en de stevige stijging van de olieprijzen) in de jaren 1970. En toen leek het hek van de dam: plots werd zo ongeveer alles geëlektrificeerd. Het zou me niet verbazen mocht men geleidelijk ook inzien dat maar beter alle reizigerslijnen onder draad moeten.

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 30 jul 2014, 22:42
door peterbot
overweg13 schreef:Je kunt inderdaad stellen dat bij de eerste elektrificatiegolf (onderbroken door WO II) alleen de echt belangrijke (veelal internationale lijnen) in aanmerking kwamen. Met lijn 59 begon een tweede elektrificatiegolf, van secundaire lijnen zoals lijn 94, om er maar één te noemen. Die tweede golf kwam er o.m. ook door de problemen met de oliebevoorrading (en de stevige stijging van de olieprijzen) in de jaren 1970. En toen leek het hek van de dam: plots werd zo ongeveer alles geëlektrificeerd. Het zou me niet verbazen mocht men geleidelijk ook inzien dat maar beter alle reizigerslijnen onder draad moeten.
EN niet vergeten dat alles wat de moeite niet waard leek om onder de draad te komen in die tijd ook werd stilgelegd. Heel wat secundaire lijnen vooral in landelijk gebied verdwenen. Er waren ook nauwelijks dieselstellen zoals de Duitse "Schienenbus". Dit wat personenvervoer betreft.
Daarnaast begon ook de desindustrialisering te grijpen en wie dan nog iets te produceren en te vervoeren had (op beperkte schaal) deed het met de vrachtwagen

Re: Elektrificatie 1940

Geplaatst: 26 jul 2020, 08:35
door Leenaarts
Denk dat de electrificatiegolf na laten we zeggen 1979 ook deels ingegeven is door exploitatietechnische redenen. Dieseleilandjes zijn inefficient en door ontbrekende schakels onder de draad te brengen zijn omleidingen bij stremmingen ook beter op te vangen. Als je puur kijkt naar de bezettingsgraad als indicatie voor electrificatie dan zouden lijnen als Mol-Hasselt, Ath-Geraardsbergen en Bertrix-Libramont bv niet te verklaren zijn.