Elektrificatie 1940

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Elektrificatie 1940

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Hoe kan ik ergens uitvissen wat de precieze toestand van de elektrificatie van het spoornet was aan de vooravond van WO2?

Welke lijnen waren buiten Brussel-Mechelen-Antwerpen nog voorzien voor elektrische tractie?

Dank u,

Walter
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Shrek »

eaw458 schreef:Hallo,

Hoe kan ik ergens uitvissen wat de precieze toestand van de elektrificatie van het spoornet was aan de vooravond van WO2?

Welke lijnen waren buiten Brussel-Mechelen-Antwerpen nog voorzien voor elektrische tractie?

Dank u,

Walter
Er waren er geen andere.
Pas na de oorlog werd er verder geëlektrificeerd.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Paul »

Voor de volledigheid: ook lijn 160 (Brussel-Leopoldswijk - Tervuren) was geëlektrificeerd sinds 1931. Maar die lijn behoorde niet tot het NMBS-net, maar was in 1925 in concessie gegeven aan de Société Générale des Chemins de Fer Économiques, die de lijn exploiteerde onder de naam 'Brussel-Tervuren' (BT). Meer info op http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#160
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door eaw458 »

Dank u wel - dat is duidelijk.

Dan is dit fotootje van me, genomen door een Duitser op 5 juni 1940, zeker ergens langs de lijn Brussel-Antwerpen. Ik heb zo'n gevoel dat dit wel eens te Mechelen zou kunnen zijn:

Afbeelding

Walter
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Paul »

Dat is zo goed als zeker de Vierendeelbrug over de Leuvense vaart, ten zuiden van het station Mechelen.
Die brug werd op 17 mei 1940 door het Belgisch leger gedynamiteerd, en in juli van dat jaar door Duitse genietroepen hersteld.
Zie https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ict/215618 en http://users.telenet.be/karel.roose/vie ... /info.html
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Steven »

Precies wel een Leuvense vaart met heel droog water :D
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Paul »

Inderdaad, Steven, maar welke brug kan het anders zijn?
De brug over de Leuvense steenweg: maar dan zou je iets van lijn 53 eronder moeten zien, en die brug is voor zover ik weet niet vernield tijdens de oorlog. En er waren geen andere Vierendeelbruggen op lijn 25...
De vaart lag vol puin, neem ik aan? Of de sluizen waren ook vernield, en het rak was leeggelopen?
Als iemand een betere uitleg weet, laat maar komen!
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door eaw458 »

Dank je wel.

De sluizen op de Leuvense vaart waren niet vernield omdat het ook in het militaire belang was om het kanaal niet te laten leeg lopen. Wel was het zo dat we waterhuishouding van vele waterlopen door allerlei omstandigheden al snel in de knoop kwam te liggen en er overal te lande een lage waterstand gerapporteerd werd.

Zo zijn er op de Leuvense vaart vanaf 10 mei heel wat lichters versast geworden richting Zennegat om te beletten dat den Duits ze zou gebruiken als noodbrug en dat water werd niet voldoende aangevuld.

Voor wie graag een beetje meer leest over mei '40 kan altijd even op mijn site rondsnuffelen http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/

Om in de sfeer van het spoor te blijven, haal ik er even snel de volgende pagina's uit:

Regiment Spoorwegtroepen

Militaire Dienst der Spoorwegen

Speciaal Korps der Spoorwegen, Telegraaf en Telefoon

Geneeskundige Evacuatiedienst

Dienst der Dagelijkse Ravitailleringstreinen

het zware spoorweggeschut van de IIde Groep van het Vde Regiment Legerartillerie

Groetjes,

Walter
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Bibke »

Paul schreef:Inderdaad, Steven, maar welke brug kan het anders zijn?
De brug over de Leuvense steenweg: maar dan zou je iets van lijn 53 eronder moeten zien, en die brug is voor zover ik weet niet vernield tijdens de oorlog. En er waren geen andere Vierendeelbruggen op lijn 25...
De vaart lag vol puin, neem ik aan? Of de sluizen waren ook vernield, en het rak was leeggelopen?
Als iemand een betere uitleg weet, laat maar komen!
Maar op de foto is toch duidelijk een weg met kasseien (kinderkopjes) te zien.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door eaw458 »

Ik heb ook nog een andere foto van de zelfde site:

Afbeelding

Walter
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Paul »

Bibke schreef:Maar op de foto is toch duidelijk een weg met kasseien (kinderkopjes) te zien.
Dat is de straat die naast de vaart loopt. Verderop (juist boven de hoofden van de laatste mensen in de rij) zie je de bedding van de vaart. Je kunt goed zien dat het daar dieper is: het ingestorte deel van de brug rust op de beide oevers van de vaart, maar in het midden van de brug is er nog ruimte onder. In de vaart liggen puin en stenen en, als je goed kijkt, ook een beetje water me dunkt. En aan de overkant van de bedding een graskant, dat is de andere oever van de vaart. Met op die oever een huis.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Trein30 »

In België stonden we erg achter op andere landen met de elektrificatie van het net. Zo bijvoorbeeld was de electrificatie al erg vergevorderd in Nederland, de eerste geëlektrificeerde spoorlijn daar (Den Haag - Rotterdam) was immers al in 1908 geopend.

Voor zover ik kan vinden, is er slechts gestaag geëlektrificeerd hier in België. De éérste spoorlijn was dus lijn 25, (we houden lijn 160 even buiten beschouwing) die bij de uitbreidingswerken aan het begin van de jaren dertig haar bovenleiding kreeg. Opvallend hierbij was dat het parallelspoor 27 (Brussel-Noord - Schaarbeek - Mechelen - Kontich - Antwerpen-Centraal via Mortsel Liersesteenweg) nog géén bovenleiding kreeg, dit gebeurde pas in 1950.

Hieronder de lijst met alle electrificaties tot en met 1960:

1935:
- Lijn 25 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal

1949:
- Lijn 124 Brussel-Zuid - Charleroi-Zuid

1950:
- Lijn 26 baanvak Schaarbeek - Linkebeek
- Lijn 27 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal
- Lijn 27A baanvak Antwerpen-Centraal - Y Schijn
- Lijn 27B Y Weerde - Y St-Katelijne-Waver

1952:
- Lijn 0 Brussel-Noord - Brussel-Zuid

1954:
- Lijn 36 baanvak Brussel-Noord - Leuven
- Lijn 50 baanvak Aalst - Denderleeuw
- Lijn 50A Brussel-Zuid - Oostende
- Lijn 51 baanvak Brugge - Blankenberge

1955:
- Lijn 28 Schaarbeek - Brussel-Zuid
- Lijn 36 baanvak Leuven - Luik-Guillemins
- Lijn 51A Brugge - Zeebrugge

1956:
- Lijn 50 baanvak Gent-St-Pieters - Y Ledeberg
- Lijn 53 baanvak Mechelen - Leuven
- Lijn 130 baanvak Namen - Jemeppe-Sur-Sambre
- Lijn 139 baanvak Waver - Ottignies
- Lijn 144 Gembloux - Jemeppe-Sur-Sambre
- Lijn 161 Schaarbeek - Namen
- Lijn 162 Namen - Sterpenich (- Luxemburg)

1957:
- Lijn 12 Antwerpen-Centraal - Essen - Roosendaal
- Lijn 139 baanvak Leuven - Waver

1959
- Lijn 130 baanvak Jemeppe-Sur-Sambre - Charleroi-Zuid

1960:
- Lijn 21 Landen - Hasselt

Het duurde dus effectief tot het midden van de jaren 50 voordat de elektrificatie goed op gang was.

Dit reflecteert zich ook in het elektrisch materiaal dat beschikbaar was: vanaf 1935 reden op lijn 25 twaalf stellen MS 35 (type 213); in 1939 kwamen daar nog eens acht stellen MS 39 (type 228) bij, de éérste 'echte' klassiekjes.

De vierledige stellen MS 35s deden dienst tot de jaren '60; vanaf 1967 werden acht stellen omgebouwd tot tweeledige poststellen MS 35 Post. Deze deden op hun beurt dienst tot het eind van de jaren '80; één ervan (stel 002) werd terug gerestaureerd tot een volwaardig stel MS 35.

De tweeledige stellen MS 39 deden dienst tot 1978. Daarvan werd ook één stel (stel 002 volgens de nummering van 1971, ofwel stel 14 in 1939) bewaard door de NMBS.

Wat locomotieven betrof, was het wachten tot 1949 voordat de type 101 (latere serie 29-I) in dienst kwam.
Laatst gewijzigd door Trein30 op 19 nov 2013, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Bibke »

Vraagje, Uit welk stel is dit poststel 002 ontsproten?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Paul »

Trein30 schreef:De drieledige stellen MS 35s deden dienst tot de jaren '60
Het waren vierledige stellen. En in 1938 werden twee extra rijtuigen toegevoegd, zodat het zesdelige stellen werden. Vijf ervan bleven in dienst tot augustus 1962; de zeven andere werden in oktober 1959 uit dienst genomen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Elektrificatie 1940

Bericht door Paul »

Bibke schreef:Vraagje, Uit welk stel is dit poststel 002 ontsproten?
Het is nogal ingewikkeld. Elk onderdeel van de vierdelige stellen uit 1935 droeg een apart nummer.
Poststel 002 is samengesteld uit onderdelen van twee verschillende stellen.
Namelijk het koprijtuig (Cx) van stel nr. 5: in 1935 nr. 7305, in 1948 hernummerd in 213.005
en het staartrijtuig (CDx) van stel nr. 4: in 1935 nr. 7716, in 1948 hernummerd in 217.004.
Dit poststel kreeg in 1967 het nr. 221.802, in 1974 het nr. 952 en ten slotte in 1986 het nr. 002...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie