Pagina 1 van 1

Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Geplaatst: 16 nov 2012, 04:06
door etoile du nord
Het lijkt pas (eer)gisteren , en toch ...
Eind 1962 werd de EERSTE BELGISCHE MEERSPANNINGSLOK geleverd door "La Brugeoise et Nivelles" te Nivelles ( nu : Bombardier) .
Afbeelding Afbeelding Aanleiding tot het ontwerpen van dergelijke machine was de elektrificatie ( eindelijk) van het traject Brussel-Parijs . Tot dan werden de internationale diensten gereden met stoom- of dieselloks , vanaf 1957 eveneens met T.E.E. dieselstellen
Hierin kwam een heuse ommekeer door de elektrificatie en de Franse 2-spanningsloks BB30000 ( 25 kV AC - 3 kV DC), die tot Brussel reden
.Wie naar Amsterdam wilde moest toen overstappen op een 2-spannings Beneluxtreinstel ( 1,5 kV - 3 kV DC )
Afbeelding Heel vlug werden de nieuwe Belgische DRIESPANNINGSLOKS type 150 ingezet ( 1,5 kV - 3 kV DC - 25 kV AC ) , speciaal gebouwd voor het slepen van lichte express- reizigerstreinen en T.E.E. rijtuigen van Parijs tot Amsterdam zonder overstap of lokwissel aan de grens

Speciale kenmerken waren o.m. :

- voor het eerst gebruik van siliciumgelijkrichters in Graetzschakeling (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter) : dubbelzijdige bruggelijkrichter voor het afvlakken van de Franse wisselstroom tot pulserende gelijkstroom voor de motoren
- eerste belgische lok met Faiveley-pantografen Afbeelding 1 voor de Franse bovenleiding , 1 voor de Belgisch-Nederlandse bovenleiding

- eerste belgische lok met elektronische controle-apparatuur op bv. de gelijkrichters , de tractiemotoren

- een nieuwe tractiemotor en draaistel zorgden voor een groter vermogen Afbeelding (Het Spoor, november 1962 ,van http://rixke.tassignon.be)

De HLE 1503 werd bewaard door NMBS Patrimonium en de HLE 1504 door het TSP

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Geplaatst: 16 nov 2012, 10:04
door pirre
kleine correctie, 1503 wordt bewaard door de NMBS. 1502 is spijtig genoeg gesloopt.

Gr,
Peter

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Geplaatst: 16 nov 2012, 20:57
door jotie
Mooie machines! Vooral in de kleurstelling zoals de 1505 op de eerste foto; dat werkt heel mooi met die aluminium (?) plaat op het front.
De 1503 en 1504 zijn dus bewaard: in rijvaardige toestand of als statisch object?

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Geplaatst: 16 nov 2012, 21:12
door Bibke
De 1504 rijvaardig alleszins. De elektriciteitskast werd industrieel gereinigd.

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Geplaatst: 17 nov 2012, 00:54
door Steve
Bibke schreef:De 1504 rijvaardig alleszins. De elektriciteitskast werd industrieel gereinigd.
En kan er eigenlijk zonder al te veel poespas een ritje mee gedaan worden? Hetzelfde voor de 1608 en 1805 (die op de TSP-site als "rijvaardig" gemarkeerd staat)?

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Geplaatst: 17 nov 2012, 06:40
door Bibke
Inderdaad met eerst de nodige keuringen en testen. Voor de 1805 weet ik het zo niet.

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Geplaatst: 29 nov 2012, 21:26
door etoile du nord
Souvenirs , souvenirs .....

http://www.youtube.com/watch?v=MoG7tESnnK0

Re: Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150

Geplaatst: 18 dec 2012, 13:12
door Timtrein
jotie schreef:dat werkt heel mooi met die aluminium (?) plaat op het front.
RVS, zo te zien. Inderdaad fraai.