Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 6003 ?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Bericht door trainfreak »

Omdat je zei dat er andere stuurposten waren ging ik er van uit dat de besturing ook anders zou zijn...
V100

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Bericht door V100 »

De locs reden (uitgezonderd de 6005) vanuit Saint Ghislain, samen met een handvol gewone 60-ers. Ze hadden volgens mij wel een eigen omloop, maar er kon makkelijk uitgewisseld worden met een gewone 60. Uiteindelijk hebben de proto's het het langst uitgehouden van alle 60-ers.

De 61-ers hadden problemen met hun elektronische besturing. Sowieso waren er veel defecten, vooral toen ze steeds vaker in de zware goederendienst werden ingezet waar ze niet voor gebouwd zijn. Er was nu eenmaal een verschil tussen de GM's (dat loopt altijd) en de Cockerill's (die hadden meer liefde nodig :) ). Toch denk ik niet dat ze echt onbetrouwbaar waren. Ze hadden vond ik zelf heel wat meer karakter dan de rest.

Anyway, de protoreeks hefet dus, samen met de andere proto's (de 6 eerste 62-ers, de 64-ers en de 65-ers) aan de bakermat gestaan van de verdieseling door de middelzware lijndiesels in de jaren 60: uiteindelijk de serielevering 60 en 62. In die zin was de protoreeks niet alleen bijzonder en uniek qua uiterlijk, maar heel belangrijk als industrieel erfgoed omdat het een belangrijk deel van de ontwikkeling van de spoorbedrijf vertelt.
V100

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal an de 600

Bericht door V100 »

nighttrain schreef: Deze laatste was uitgerust met en ABC motor uit Gent en een electrische verwarming,die seinen "tillt" deed slaan.Als hij reed was het een wonder, alsook tot 90 geraken.
Amai, was het zo erg? :shock:
Ik heb eerlijk gezegd altijd begrepen dat men nogal trots op die loc was, maar jij zal het uit ervaring beter weten!
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal an de 600

Bericht door nighttrain »

V100 schreef:
nighttrain schreef: Deze laatste was uitgerust met en ABC motor uit Gent en een electrische verwarming,die seinen "tillt" deed slaan.Als hij reed was het een wonder, alsook tot 90 geraken.
Amai, was het zo erg? :shock:
Ik heb eerlijk gezegd altijd begrepen dat men nogal trots op die loc was, maar jij zal het uit ervaring beter weten!
Ja toe hij enkel goederen sleepte, en die verwarming was geen algemeen sucses.
In elk geval waren de 60 61 zeer panne vatbaar. Je moest een goede treinbestuurder zijn om daarmee weg te kunnen. technieker om te herstellen en besturen om niet stil te vallen ,of op tijd rijden met goederen treinen.
BV Merelbeke vorming naar Ath ,St-gislain, Quevy. met kolentreinen.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Bericht door trainfreak »

... Wat dan meteen verklaard waarom ze maar een goeie 25, max. 30 jaar in dienst zijn geweest
V100

Re: Voorzichtige vraag... ? Wat was er zo speciaal aan de 60

Bericht door V100 »

Sja, er viel in de jaren tachtig enorm veel werk weg, dan snap ik dat ze ervoor gekozen hebben de 60 eruit te doen...
Plaats reactie