TSP 6003

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: TSP 6003

Bericht door b-loc »

Locomotief 5175 schreef:1504 is al bij de TSP bewaard ! hopelijk ook van reeks 16.
En wordt deze ook onderhouden?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP 6003

Bericht door trainfreak »

Shrek schreef:
Locomotief 5175 schreef:1504 is al bij de TSP bewaard ! hopelijk ook van reeks 16.
Welja, zo'n 16 is dan toch een veel beter investering dan dit wrak van een 6003 :wink:

Als je deftig een spoorpatrimonium wilt beheren moet je ook keuzes durven maken. Alles bijhouden gaat toch niet :roll:
TSP heeft de 6003 jaren bijgehouden.
Maar die staat al heel lang in een desolate staat.

Hetzelfde met de 4001, die is ook niet om aan te zien...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TSP 6003

Bericht door groentje »

Je hebt gelijk dat het beter is dat het TSP dan verkoopt. Maar als ook reddingspogingen door anderen stokken in de wielen worden gestoken, daar klopt iets niet. Er zijn blijkbaar toch een heel aantal mensen die het wel de moeite vinden om te proberen deze machine te redden, en dan begrijp ik niet goed waarom TSP niet coöperatiever is.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP 6003

Bericht door Joris »

Hallo,
b-loc schreef:
Locomotief 5175 schreef:1504 is al bij de TSP bewaard ! hopelijk ook van reeks 16.
En wordt deze ook onderhouden?
Nee, die loc zal geen meter meer rijden op eigen kracht.
Er zijn trouwens 2!!! 15'ers bewaard, niet vergeten hé...
En als het TSP de 1504 nu laat verkommeren, is dat dan een reden om die ook snelsnel in alle stilte te slopen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP 6003

Bericht door Joris »

Hallo,
trainfreak schreef:Hetzelfde met de 4001, die is ook niet om aan te zien...
Inderdaad... vergeet de 4001 niet... net als de 5204 en de M1BDx... Hen staat waarschijnlijk hetzelfde lot te wachten... en het TSP kennende zullen ze het pas melden als deze locs netjes gesloopt zijn... allen daarheen zou ik zeggen! Of zijn deze al verdwenen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
tobin

Re: TSP 6003

Bericht door tobin »

Beste Liefhebbers,

De discussie over wat bewaard moet worden en wat niet is een eindig lange discussie, met veel persoonlijke voorkeuren.
Zelfs de discussie van wat in rijvaardig staat gehouden moet worden brengt ons te ver.

Wat ik wel weet is, dat de 6003 (als prototype) de inleiding was voor wat de doodsteek van de stoomtractie zou betekenen en daardoor als historisch waardevol mag worden beschouwd.



Verder zou ik graag onze actie voor het redden van de 6003 willen verduidelijken.

We vermoeden niet dat het TSP op haar beslissing zal terugkomen om de 6003 te slopen. We kunnen enkel hopen dat het TSP met ons wil onderhandelen, zodat wij de kans krijgen iemand te zoeken die de loc als monument wil stallen. Echter: op onze vragen naar de voorwaarden om de loc te kunnen overnemen wordt geen gehoor gegeven.

Waarom kan iemand daar iets op tegen hebben?

Graag wil ik toch ook aanhalen dat de toestand van de 6003 niet zo slecht is als door het TSP doet uitschijnen in haar motivatie om de locomotief te laten slopen. Aan het dak is natuurlijk veel werk, maar verder is de kast nog in een redelijke staat, als je je niet laat afleiden door de graffiti.
Ik hoop dat met dit bericht een paar misverstanden zijn rechtgezet. Een unieke locomotief dreigt verloren te gaan en we willen minstens serieus nagaan of ze nog gered kan worden. Dit gaat echter niet lukken als het TSP zich volledig in stilzwijgen blijft hullen.

Daar dit topic over de 6003 gaat, zou ik graag hebben dat het hier enkel over deze locomotief te hebben en dan voornamelijk over onze reddingsactie. Discussies over ander locomotieven kunnen nog altijd in een ander topic worden gevoerd.

Ik heb dit in mijn oorspronkelijke oproep al gezegd, maar misschien is het best nog eens te herhalen dat onze oproep niet bedoeld is om de activiteiten of het doel (Haar doelstelling is het verwerven, bewaren en restaureren van oud, in onbruik geraakte, materieel van de Belgische Spoorwegen.) van het TSP in twijfel te trekken, wij zien allemaal de noodzaak van het TSP.

Vriendelijke groeten
The_gold

Re: TSP 6003

Bericht door The_gold »

5204 zijn de draaistellen afgehaald voor de cfl 1603, deze staat waarschijnlijk in salzinnes.

Laten we idd verder werken aan onze actie voor de 6003 te redden...wat op zich al dikke mizerie zal worden.
PM_36
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jul 2007, 14:23

Re: TSP 6003

Bericht door PM_36 »

Wij hebben beslist om 1 reactie te plaatsen op jullie commentaar, verwacht dan ook geen discussie over dit onderwerp.

De besllissing omtrent de 6003 hebben wij met spijt in het hart genomen, maar we hadden geen andere keuze willen we het TSP operationeel houden op de lange termijn. Ik ben van mening dat jullie dit ongetwijfeld wensen. Zoals enkelen hierboven reeds aanhaalden, er zijn weinig personen op dit moment die hun vrije tijd opofferen om ons te komen helpen, willen werken op temperaturen van 0-5 graden, familieleden hebben die dit aanvaarden etc. Wij moeten dus inderdaad keuzes maken en prioritiseren. De aankoop van locs is altijd strategisch, ook al denken jullie soms anders.

Bovendien hebben wij respect voor de mensen die hun handen uit de mouwen steken, en houden wij zoveel mogelijk rekening met hun voorkeuren. Niet iedereen werkt graag aan/met het even welk materieel.
Er was niemand intern te vinden om het restauratieproject van de 6003 op zich te nemen. Wij gaan ook niet voor alle projecten emails zitten rondsturen of navragen of de heren internetsurfers andere meningen hebben.

Verder moet ik constateren, dat sommige schrijvers hierboven tal van emails rondsturen (die dan verwachten/eisen dat wij die in onze vrije tijd gaan beantwoorden en dan niet onze tijd investeren in andere zakens) maar eigenlijk niet exact weten wat een restauratieproject inhoudt. Mensen die al jarenlang restauratieprojecten uitvoeren verkondigen geen onzin.

verder wil ik ook melden dat dreigementen als

"k heb dat eergisteren al verzonden, zonder reactie.
Als ze iedereen negeren, en geen actie ondernemen dan moeten ze ook geen vrijwilligerswerk van me verwachten in de toekomst."


eerder lachwekkend overkomen. ik ben immers ook een potentiële lottowinnaar in de toekomst. Hieruit begrijp ik ook dat enkele mensen dan geen foto's meer zullen insturen en akkoord gaan met het feit dat hun "naam" minder te zien zal zijn in "op de baan" ?.......

concreet : mensen die de 6003 willen bewaren, worden verzocht om nu zaterdag of volgende week zaterdag met een duidelijk plan langs te komen in onze lokalen te Schaarbeek. Het plan moet bevatten :

- overnameprijs (=schrootprijs)
- transport (opladen) van de locomotief
- toekomstige locatie
- planning.

Vergeet niet dat de 6003 te Ronet staat en Infrabel sinterklaas niet is!


ik kijk uit naar jullie constructieve voorstellen.

De Jonghe Henk
PFT-TSP.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP 6003

Bericht door Joris »

Hallo,
PM_36 schreef: concreet : mensen die de 6003 willen bewaren, worden verzocht om nu zaterdag of volgende week zaterdag met een duidelijk plan langs te komen in onze lokalen te Schaarbeek.
Dan denk ik dat het doel van vele mensen bereikt is: namelijk als het TSP de 6003 niet wil/kan bewaren, tenminste toch mensen van buiten de vereniging de kans geven deze loc over te nemen. En dat het niet is van: "wij geen 6003, dan jullie zeker niet". Dat zou pas jammer geweest zijn, nietwaar?
Er is dus nog hoop :)
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP 6003

Bericht door trainfreak »

PM_36 schreef: De besllissing omtrent de 6003 hebben wij met spijt in het hart genomen, maar we hadden geen andere keuze willen we het TSP operationeel houden op de lange termijn.
Is er contact geweest met andere mogelijke overnemers, andere verenigingen???

Nu dat de 6003 zogezegd gesloopt is (zie ODB) zijn er wel allerlei acties om hem toch nog te redden.
Mochten er vooraf contacten zijn gelegd dan was dit alles niet nodig denk ik
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP 6003

Bericht door Joris »

Hallo,
trainfreak schreef:
PM_36 schreef: De besllissing omtrent de 6003 hebben wij met spijt in het hart genomen, maar we hadden geen andere keuze willen we het TSP operationeel houden op de lange termijn.
Is er contact geweest met andere mogelijke overnemers, andere verenigingen???

Nu dat de 6003 zogezegd gesloopt is (zie ODB) zijn er wel allerlei acties om hem toch nog te redden.
Mochten er vooraf contacten zijn gelegd dan was dit alles niet nodig denk ik
Volgens mij komt de interesse die er nu zou zijn niet vanuit een vereniging?
Ik hou het er bij dat men in ODB gewoon had moeten aankondigen, binnen x aantal maanden gaan we de 6003 slopen, dan hadden zowel fotografen de tijd, als mogelijke geïnteresseerde overkopers de mogelijkheid om de 6003 nog eens te fotograferen of over te nemen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP 6003

Bericht door trainfreak »

Joris schreef:Hallo,
trainfreak schreef:
PM_36 schreef: De besllissing omtrent de 6003 hebben wij met spijt in het hart genomen, maar we hadden geen andere keuze willen we het TSP operationeel houden op de lange termijn.
Is er contact geweest met andere mogelijke overnemers, andere verenigingen???

Nu dat de 6003 zogezegd gesloopt is (zie ODB) zijn er wel allerlei acties om hem toch nog te redden.
Mochten er vooraf contacten zijn gelegd dan was dit alles niet nodig denk ik
Volgens mij komt de interesse die er nu zou zijn niet vanuit een vereniging?
Ik hou het er bij dat men in ODB gewoon had moeten aankondigen, binnen x aantal maanden gaan we de 6003 slopen, dan hadden zowel fotografen de tijd, als mogelijke geïnteresseerde overkopers de mogelijkheid om de 6003 nog eens te fotograferen of over te nemen...
Groeten,
Joris De Mol
Volgens mij ook niet Joris, maar zoals het nu is, is het wel heel erg oneerlijk.
Men wil de loc slopen omdat er geen andere oplossing zou zijn, terwijl (volgens mij) niemand is gecontacteerd.

Ik ben er zeker van, mocht TSP enkele maanden geleden een oproep gedaan hebben om de 6003 van hun over te nemen, dat dat dan ook gebeurd zou zijn.
The_gold

Re: TSP 6003

Bericht door The_gold »

Door wie dan? :|
Volgens mij heeft deze loc buiten het TSP geen toekomst...
Dietrich

Re: TSP 6003

Bericht door Dietrich »

Er zijn zeker mensen die met deze loc iets zouden willen doen, restaureren tot statisch monument. Zie ook de link die ik op de eerste pagina gezet heb.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP 6003

Bericht door trainfreak »

The_gold schreef:Door wie dan? :|
Volgens mij heeft deze loc buiten het TSP geen toekomst...
Door een privé persoon bijvoorbeeld...
Gesloten