website en forum traag tot helemaal niet

Alles over de werking van het forum, de software enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3642
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, de site heeft eruit gelegen, en is er nu terug. De snelheid is hier normaal, en de gemelde foutberichten zijn er hier ook. Niet elegant maar ook niet echt storend.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door Steven »

Soms kan het handig zijn om facebook dan ook te hebben. Schaap (Ben) liet daar weten dat er problemen met de hardware waren bij de host en dat daardoor het forum problemen had om online te zijn. Hopelijk is bij deze alles weer ok.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door TKR »

Er zijn wel nog foutmeldingen bovenaan de pagina. :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door Steven »

Die krijg ik ook te zien. Maar beter zo dan geen forum.
jan_olieslagers
Berichten: 3642
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door jan_olieslagers »

Die foutmeldingen komen uit mysql, de database-machine. Alnaargelang het opzet kan deze website op een eigen mysql draaien, of op eentje die door de host wordt aangeboden. In het laatste geval kan enkel de hosting provider het oplossen.

En inderdaad, blokkerend is dit zeker niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Schaap
Site Admin
Berichten: 327
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:51
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door Schaap »

Voor de mensen die de Facebook groep niet volgen:
Beste leden, door een hardware defect bij onze host is het forum onbereikbaar. We verwachten dat dit tegen middernacht zal verholpen zijn.
En vervolgens
.. en we zijn terug vertrokken! De laatste back-up was gemaakt op 11/06/24 05:00, dus berichten sindsdien zijn helaas verloren.
Ik heb ondertussen de forumsoftware zelf ook geupdatet. De foutmeldingen kwam omdat de nieuwste PHP versie (nog) niet ondersteund werd door de oudere versie.
jan_olieslagers
Berichten: 3642
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door jan_olieslagers »

Alweer bedankt! Neem maar aan dat de ergernis die uit sommige berichten naar voor komt vooral betekent dat we allemaal heel blij zijn als de boel wel werkt naar verwachting!

En ook de mysql-foutberichten zijn nu verdwenen, inderdaad. Goed zo!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Schaap
Site Admin
Berichten: 327
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:51
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door Schaap »

Laat zeker weten als je zou merken dat het forum traag is, dan kijk ik om meer resources te voorzien voor het forum.
Het forum zit niet meer op eigen hardware, maar op een VPS (voor de kenners).

Ik moet zeggen dat mijn hart even stil stond toen ik het bericht kreeg dat alles gecrasht was, zonder back-ups.
Gelukkig zijn de off-site backups (bij mijn thuis :wink:) veilig en wel, waardoor de schade al bij al wel mee valt.

Hoewel ik zelf niet meer veel actief ben op dit forum, blijf ik het spijtig vinden dat andere grote fora de tand des tijds minder doorstaan en er een pak waardevolle informatie gewoon verloren gaat. Een Discord of Facebook groep heeft gewoon niet de waarde van wat hier over decennia opgebouwd is.
Misschien ben ik te sentimenteel..
jan_olieslagers
Berichten: 3642
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door jan_olieslagers »

Wees maar sentimenteel, mijn waarde, die instelling gaat veel te veel en veel te snel verloren naar mijn (eveneens ouderwetse) opvatting. Gij doet prima werk en ik kan er u niet genoeg voor bedanken - sorry als dit slijmerig klinkt, zo is het zeker niet bedoeld.

Alleen deze vraag: als ge morgen overhoop wordt gereden, of een hartaanval doet of zo, wie gaat er u vervangen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5357
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door Steve »

Ter info: bij het posten daarnet kreeg ik een error 500, om daarna gelukkig vast te stellen dat de post wel gewoon geplaatst was.

Misschien ook het moment om het nieuwe thema eindelijk standaard te maken? Met nog eens uitgelogd te zijn zag ik hoe enorm verouderd het vorige (maar nog steeds standaard-)thema was in vergelijking met het nieuwe, dat ik al jaren gebruik.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door DDietzen »

Vandaag was de website voor mij een aantal uur opnieuw onbereikbaar. 's Middags (op de universiteit in Delft) duurde het laden weer eindeloos tot de browser het opgaf, 's avonds (in de trein in Nederland) kreeg ik juist een 404 Not Found-melding.

Oja, en na de eerste storing deze week was mijn inlog eruitgekegeld, maar ik neem aan dat iedereen dat had.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door Steven »

Ik gebruik al jaar en dag de pro silver uitvoering van het forum. De andere look spreekt mij niet aan. :(
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door DDietzen »

De afgelopen paar uur lag was het forum voor mij weer onbereikbaar, op zowel telefoon ("err_connection_aborted") als laptop ("probleem bij het laden"). Nu functioneert het weer, en ben ik zowaar niet overal uitgelogd :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door Steven »

Ik had enkel via de telefoon een probleem niet via tablet.
jan_olieslagers
Berichten: 3642
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: website en forum traag tot helemaal niet

Bericht door jan_olieslagers »

Jeps, voor mij ging het eruit rond 17:30 (UTC, twee uur verschil met de lage landen) en is er nu pas terug.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie