NS Mat '57 Benelux - witte stip?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

NS Mat '57 Benelux - witte stip?

Bericht door TKR »

Weet iemand wat die witte stip, die je boven enkele vensters ziet, betekent?
Ik vermoed dat het de rokerszone is, maar ik ben niet zeker. (Het kan ook een rustige zone zijn zoals men die in Nederland heeft?)
Afbeelding bron: https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20S ... 201987.htm
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: NS Mat '57 Benelux - witte stip?

Bericht door TKR »

Ik heb intussen het antwoord gevonden: de witte stippen zouden net de niet rokers ruimte aanduiden.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NS Mat '57 Benelux - witte stip?

Bericht door LML »

In de treinen van toen mocht er volop gepaft worden. Fijn dat die gascoupés verleden tijd zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: NS Mat '57 Benelux - witte stip?

Bericht door edelweiss »

Ook op deze foto te zien: de NIET-rokenafdelingen waren meestal wat comfort betreft boven draaistellen gepositioneerd. Meer lawaai en onrustigere loop. Dat was bij het meeste NS-materieel in die tijd. Nu bevindt de eerste klas zich meestal ongunstig boven de draaistellen.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: NS Mat '57 Benelux - witte stip?

Bericht door wattman »

Die eerste coupé 1e klasse was qua comfort helemaal interessant: je zat daar heel ongunstig t.o.v. de JH-wals. Hoewel ik een echte treinfan ben, was het getik niet bepaald aangenaam.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NS Mat '57 Benelux - witte stip?

Bericht door Meesterpeter »

TKR schreef: 16 mar 2022, 17:26 Ik heb intussen het antwoord gevonden: de witte stippen zouden net de niet rokers ruimte aanduiden.
Het zijn geen witte stippen, maar geschilderde langwerpige vlakken met tekst "Niet Roken". Dus een soort van bordje, zonder schroeven :D
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie