![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Even een vraagje: stel dat het ooit toegestaan wordt met elektrisch museummaterieel op het reguliere net te rijden, kan men met die bewaarde tweetjes dan nog ritten doen? Of zijn die technisch niet meer in staat te rijden?
Dat is niet waar, het materieel dat de NMBS bewaard is bedoelt voor het grote publiek. Ook zonder TSP en anderen zouden de 29.013, 5404 en anderen rijvaardig zijn. Gewoon omdat veel mensen graag eens een stoomtrein zien rijden.Dieselfreak schreef: Als er geen treinliefhebbers waren, waren die andere stellen ook niet bewaard gebleven, was er in het geheel geen museummaterieel.
Voorheen reden er op veel lijnen trek-duwformaties. Dus een trein van een aantal rijtuigen die zelfstandig rijdt zonder bovenleiding kan gewoon bestaan, zou een leek soms kunnen denken. Kijk, dan is er nog lawaai of geen lawaai dat verschil zou moeten maken, maar een stilstaande 20 lijkt wel op een straalvliegtuig, dus lawaai is niet altijd van een eigen krachtbron, en dat geronk zal wel van de airco wezen?Dieselfreak schreef:Je slaat wel de spijker op de kop. De gewone treingebruiker is quasi blind als het om treinen en alles daar rond gaat. Zoals de passagiers van die gestrande MW41 vorig jaar die niet eens wisten dat die treinen op diesel rijden - toch straf dat kennelijk niemand ooit had gezien dat er geen bovenleidingen hangen in Lommel!![]()
En dat een MW41 geen pantograaf maar wel een ronkende dieselmotor heeft, had blijkbaar ook nog geen enkele reiziger gemerkt.
Je zegt het eigenlijk zelf al: mensen die graag eens een stoomtrein zien rijden. Er is nogal een verschil tussen iemand die graag eens een stoomtrein wil zien - dat zie je tegenwoordig immers niet elke dag - en iemand die écht in treinen geïnteresseerd is, dus niet enkel aandacht heeft voor stoom- en roetbrakers. Waarom zou men voor die eerste categorie elektrisch materieel bewaren?Shrek schreef:Dat is niet waar, het materieel dat de NMBS bewaard is bedoelt voor het grote publiek. Ook zonder TSP en anderen zouden de 29.013, 5404 en anderen rijvaardig zijn. Gewoon omdat veel mensen graag eens een stoomtrein zien rijden.Dieselfreak schreef: Als er geen treinliefhebbers waren, waren die andere stellen ook niet bewaard gebleven, was er in het geheel geen museummaterieel.
Behalve het interieur!Desirotje schreef:Als men later een gemoderniseerd klassiekje in het rood schildert, ziet niemand het verschil met 204.
Tim schreef:In Ruisbroek staan er ook nog 2 rode, wel serieus gevandaliseerd. Iemand een idee wat die er staan te doen?
Geloof dat deze inmiddels ook weggehaald zijn ..Steven schreef:Hebben of doen nog steeds dienst voor de hulpdiensten als ik mij niet vergis.