Bewaard historisch materieel

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bewaard historisch materieel

Bericht door Joris »

Hallo,
*In plaats van het te hebben over het feit of de laatste loc van een reeks bewaard mag blijven of niet, zouden we het dan eens niet beter hebben over de dubbels? Van de reeks 51 zijn er momenteel 6 locs bewaard... waarvan dan nog 3 in de livrij 1970... Van de reeks 15 hebben we er 2/5, enz enz enz
*Stoomlocs bewaren? Sja, daar had je in de jaren 60 mee moeten afkomen, dat is nu wat laat...
*Aangezien het over privékapitaal gaat, mag je niet zomaar redeneren dat dit tenkoste gaat van een ander project. Als dit mensen zijn die niet aangesloten zijn bij een vereniging zou dat geld zeer waarschijnlijk gewoon op de bank zijn blijven staan. (Niet dat ik niet graag zou hebben dat men de verenigingen zou sponsoren, versta me niet verkeerd). Idem voor hun tijd die ze er in steken. De mensen die deze loc proberen te redden zijn naar mijn aanvoelen bvb al geen TSP medewerkers... al kan m'n 6de zintuig me natuurlijk in de steek laten...
*Gehuurd of verkocht, tot zolang TUC Rail de 55'ers nodig heeft, zal er geen enkele bewaard worden.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
AMT 2368

Re: Bewaard historisch materieel

Bericht door AMT 2368 »

Stoomlocs bewaren? Sja, daar had je in de jaren 60 mee moeten afkomen, dat is nu wat laat...
Niet akkoord. Er staan nog genoeg stomers bij de verenigingen (en in België) die een uiterlijke opknapbeurt kunnen gebruiken of wie weet zelfs kunnen gereactiveerd worden, en die vaak vele malen unieker zijn dan die 60 die - het spijt me verschrikkelijk - niets meer is dan een 60 met de neus van een 51...big deal. Er zijn 3 rijvaardige 60-ers bewaard.

Maar goed, ieder zijn ding he en op een industriestoomloc staat toch geen B-logo, dus...
Het is zeker niet te laat, het is nu of nooit.
V100

Re: Bewaard historisch materieel

Bericht door V100 »

Sja, en elke stoomloc is hetzelfde want heeft drijfstangen en een schoorsteen. Gun ieder zijn eigen smaak, ik kan me niet druk maken over een stoomloc meer of minder, maar ik ga ook niet lopen klagen dat er al teveel van zijn als er iemand met passie een wil restaureren. Sterker nog, ik heb daar respect voor, als collega liefhebber (met ene heel andere interesse) Persoonlijk vind ik dat gezeur en gemekker als er eens iemand initiatief toont die een andere interesse heeft gewoon sneu.

NB hoe kan iets 'vele malen unieker' zijn dan iets waar er nog maar één van is.... (dat is een retorische vraag)
The_gold

Re: Bewaard historisch materieel

Bericht door The_gold »

Ik bekijk het anders, als er stomers bij de verenegingen staan die nog niet opgeknapt zijn, dan zijn ze allesinds al gered van de sloop.
Om even op de 6003 terug te komen, deze is de laatste, in mijn ogen unieke loc die misschien wel op het nippertje gered is. Eenmaal ze gesloopt zou zijn is het voor altijd te laat. Ik denk dat zo iets niet opweegt tegenover een stomer die al in handen is van een vereneging, daar kan er in de toekomst altijd aan gewerkt worden. Het was nu now or never... niet?
Rétro

Re: Bewaard historisch materieel

Bericht door Rétro »

Die persoon (personen) koopt toch iets waar hij persoonlijk interesse in heeft?
Het gaat er denk ik niet over welke loc een privé persoon wil redden, maar wel over het feit dat die persoon er zowiso al zijn geld, tijd en werk wil insteken zoals reeds door enkelen gezegd. Toch iets wat in België niet vanzelfsprekend is.

Er zijn zeker wel nog genoeg spoorweg fanaten die fotograferen, aan modelbouw doen en etc. Het helpen restaureren, onderhouden of geld in oude locs steken zal wel al een pak minder zijn.

Het aantal trein verenigingen is nog behoorlijk ,althans toch voor een klein land. Het aantal actieve leden zal wel al een groot pak minder zijn. Vergelijken we dit met bv Duitsland of Engeland. Daar is de interesse in dergelijke zaken ingebakken bij een pak van de bevolking. Iets wat België toch voor een groot stuk mist jammergenoeg. Programma's als die van Fred Dibnah die op de BBC worden uitgezonden zie ik nog niet direct in vlaanderen op de tv. Ik kan mis zijn maar als ik een bezoek breng aan Mariembourg, Maldegem of St-Ghislain,etc bij één van de opendeurdagen zie ik toch ook relatief weinig jonge mensen zowel bij leden als bezoekers. Tenslotte is het toch de jeugd die het oude spoorweg materieel zal moeten blijven onderhouden & restaureren.

Ik denk dus dat we mogen blij zijn met elke loc die behouden kan worden, gelijk welk type het is.

ps; mss niet helemaal 'on-topic' maar het mag toch wel ééns aangehaald worden dacht ik.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Bewaard historisch materieel

Bericht door Joris »

Hallo,
De verenigingen in ons land hebben inderdaad niet zo veel leden, al zijn er overal wel een aantal onmisbare mensen die enorm veel werk verzetten. De meeste verenigingen smeken om meer leden, zodat ze ook meer kunnen doen... Als je iets ziet in het helpen restaureren van oud spoorwegmaterieel, aarzel dan niet om je aan te sluiten bij een vereniging zou ik zeggen!
En de jeugd... Ikzelf ben medewerker bij het Stoomcentrum, en ik vind dat er bij ons nog tamelijk wat jonge mensen actief zijn. Hoe dat bij de andere verinigingen zit weet ik niet echt.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Bewaard historisch materieel

Bericht door trainfreak »

Bij de SDP zijn er ook redelijk veel jongeren, daar zijn er bijna geen anderen :lol:
Bij de CFV3V daarentegen zie ik meer de ouderen.

Mijn bevindingen zijn wel gebaseerd op basis van mijn eigen bezoekjes...
Rétro

Re: Bewaard historisch materieel

Bericht door Rétro »

O.k dan heb ik het gelukkig toch mis wat de jonge medewerkers betreft. :wink:

Wat ik trouwens ook nog positief vind is dat de nmbs toch wss ook aan een inhaal manoeuvre bezig is wat betreft hun historisch erfgoed? En dit in een tijd waar de nmbs toch nog andere problemen kent.
Ik las overlaatst dat er een film opgenomen is van de 29 om er reclame mee te maken om de loc te verhuren aan bedrijven, particulieren en etc voor evenementen en dergelijke.
Toch een goed initiatief om de loc te laten rijden en er ook nog geld aan te verdienen. Hierdoor kunnen er in de toekomst (hopelijk )mss nog meer middelen vrij komen om een andere stomer te reviseren of nog meer te doen rond het historisch erfgoed van de nmbs? Ik hoop het alvast.
Plaats reactie