bloktrein 1935

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

bloktrein 1935

Bericht door doggys2 »

Weet iemand wat in de ruime periode rond 1935 werd verstaan onder "bloktrein"? ik veronderstel dat het met personenvervoer te maken had.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: bloktrein 1935

Bericht door trainfreak »

Een blokkendoos?
Dit is het eerste waar ik aan dacht!

Ze staan wel bekend als Mat '24, dus misschien wat te vroeg voor de periode die jij zegt.
Er zijn er een hoop gebouwd tussen 2924 en 1932
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: bloktrein 1935

Bericht door doggys2 »

Bedankt maar die reden toch niet in België. Ik begrijp uw antwoord want ik had er niet bij vermeld dat het over de Belgische Spoorwegen gaat.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bloktrein 1935

Bericht door Steven »

Het blokske in de volksmond onder het Antwerps personeel. Den trein ten dienste van personeel die naar de Antwerpse haven rijdt. deze trein werd nadien geïntegreerd in het minder hinder plan tijdens de werken aan de Antwerpse ring.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: bloktrein 1935

Bericht door doggys2 »

Steven schreef:Het blokske in de volksmond onder het Antwerps personeel. Den trein ten dienste van personeel die naar de Antwerpse haven rijdt. deze trein werd nadien geïntegreerd in het minder hinder plan tijdens de werken aan de Antwerpse ring.
Is deze uitdrukking ook van kracht in de genoemde periode rond 1935?
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bloktrein 1935

Bericht door Steven »

in die tijd zal die ook wel bestaan hebben neem ik aan.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: bloktrein 1935

Bericht door nighttrain »

een bloktrein is een trein met een homogene samenstelling voor dezelfde klant dus bv een trein met ketels voor Shell , een trein met staalrollen van Mital steel.

Daar tegenover "de blok" was bv 1 stel of 1 Type 59 met 1M rijtuig die reed vanuit Antwerpen centraal en die stopte in Antw. oost, dam luchtbal, noorderdokken en dan de toer deed van Antwerpen Noord.
Aan de eerste halte(blok?) moesten de treinbestuurders kijken op een bord waar hun "slepers "loc of "duwers" stonden, en dan terug opstappen om aan de juiste blok af te stappen. Rangeerders, onderchefs , factage personneel en schouwers hadden meestal dezelfde af of opstap plaats.
blok=blokpost.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: bloktrein 1935

Bericht door Paul »

'Bloktreinen' (Belgische spoorwegen, jaren '20 en '30 van de twintigste eeuw) waren snelle reizigerstreinen met een vaste samenstelling, dwz. een stam rijtuigen waarvan de samenstelling niet veranderd werd. Er werden daarvoor nieuwe houten rijtuigen met draaistellen gebouwd, dat was een innovatie t.o.v. de twee- of drie-assige houten rijtuigen (GC en GCI) die voor de 'gewone' reizigerstreinen gebruikt werden.

In de volksmond werd de naam 'bloktrein' later ook wel gebruikt voor sommige lange reizigerstreinen naar en van Brussel. Bv. in mijn jonge jaren had je op lijn 21 de 'gewone' treintjes (klassieke tweetjes) die tussen Landen en Hasselt pendelden, maar eenmaal per dag reed 'de blok' Hasselt - Brussel vv., een E-loc type 122 met 12 K-rijtuigen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: bloktrein 1935

Bericht door doggys2 »

Bedankt Paul, dit is het antwoord op de vraag want het ging om een oud artikel over een ongeval op lijn 25 in 1935 waar sprake was van de term "bloktrein".
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: bloktrein 1935

Bericht door am62 »

De bloktrein tussen Brussel en Antwerpen werd op 01/08/1908 ingevoerd en reed dagelijks 8 keer h/t. In die tijd werd het als een droom omschreven dat die bloktrein de rit tussen Brussel en Antwerpen in 34 minuten zou afleggen. De rit geschiedde met een stoomloc type 18. De trein vormt zoals Paul al zei als het ware een blok waarbij de rijtuigen onderling door "soufflets" waren verbonden, zodat het perfect mogelijk was zoals nu van het eerste tot het laatste rijtuig door de trein te gaan.

Overigens werd eind augustus 1908 vastgesteld dat er steeds plaats te weinig was in derde klasse en plaats teveel in tweede klasse. De aanbeveling was om zeker drie rijtuigen derde klasse te voorzien.

Grtz van http://spoorwegknooppuntfgra.be
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: bloktrein 1935

Bericht door doggys2 »

Bedankt am62 voor de toevoeging en het ongeval gebeurde bij werken in 1935 bij de elektrifikatie van lijn 25.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: bloktrein 1935

Bericht door am62 »

Je bedoelt dat ongeluk tussen hectometerpaal 16 en 17 ter hoogte van Weerde met bloktrein 206 Antwerpen - Brussel ergens in maart 1935 ?
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: bloktrein 1935

Bericht door doggys2 »

Inderdaad op 19 maart 1935, het was mijn bedoeling om een PDF-file te plaatsen maar die is te groot maar wie interesse heeft mag een PB sturen met emailadres en dan stuur ik hem door. Het is een artikel uit het blad A.B.C. (vermoed ik) in 1935.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: bloktrein 1935

Bericht door Paul »

In het standaardwerk "Histoire des chemins de fer belges" door Ulysse Lamalle vond ik nog het volgende over de bloktreinen (ik vertaal vrij uit het Frans):

"Op 1 juli 1908 laten de Belgische Staatsspoorwegen de eerste bloktrein (1) rijden tussen Brussel en Antwerpen. De trein legt het traject van 44 km af in 34 minuten zonder stoppen. Vergeleken met de vroegere sneltreinen is dit een half-zware trein, een stam houten rijtuigen weegt 206 ton, een stam houten rijtuigen bekleed met plaatijzer 232 ton (2). Er rijden 15 treinen in elke richting per etmaal.

Op initiatief van België reed op 1 juni 1923 de eerste bloktrein Brussel-Parijs, zonder stop tussen de twee hoofdsteden. Voor het eerst rijdt er op het continent een trein die niet stopt aan de grens, waardoor de douaneformaliteiten anders georganiseerd moeten worden. Die vernieuwing werd als een groot succes begroet.

Op 5 juni 1925 werden 18 bloktreinen in dienst gesteld van Brussel naar Oostende, Luik, Charleroi en Bergen. Kort nadien kwamen de interprovinciale bloktreinen, zodat in 1930 ongeveer 100 bloktreinen dagelijks het land doorkruisten.

(1) De benaming 'bloktrein' verwijst naar de centrale, niet-automatische koppeling tussen de rijtuigen, die het praktisch onmogelijk maakte rijtuigen aan- of af te koppelen in een station. Dat kon enkel in de werkplaats gebeuren. De stam rijtuigen moest dus 'en bloc' naar de werkplaats voor reparatie of revisie.

(2) Dat waren dus nog geen volledig metalen rijtuigen, maar houten rijtuigen bekleed met plaatijzer."
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Fles

Re: bloktrein 1935

Bericht door Fles »

doggys2 schreef:Inderdaad op 19 maart 1935, het was mijn bedoeling om een PDF-file te plaatsen maar die is te groot maar wie interesse heeft mag een PB sturen met emailadres en dan stuur ik hem door. Het is een artikel uit het blad A.B.C. (vermoed ik) in 1935.

Hee dit klinkt goed. Kun je hem niet online plaatsen? anders gaarne mailen naar dr.flash <apengeval> gmail <puntje> com :) Dan wil ik hem wel online hosten :) Dank!
Plaats reactie