Uitbreiding van NMBS Zones
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Het is niet altijd even logisch. Van Halle naar Brussel betalen we 19 km, terwijl nauwelijks één Brussels station 19 km ver ligt. Zoek voor de rest geen verband met gemeentegrenzen, zelfs niet met taalgrenzen. Uit Halle mogen we tot Braine-le-Comte (16km) of Edingen (16km), maar niet naar Herne. Toen de zones lang geleden werden ingevoerd, was de afstand de eerste norm - als ik me niet vergis lag die op 16 km, maar precies herinner ik het me niet meer. Naast de afstand werden soms "correcties" doorgevoerd. In ons geval betekende dat dat de zone Brussel toch toegelaten werd, al was het tegelijk een verdoken prijsverhoging: Brussel-Zuid was 13 km, Brussel-Centraal 15 en Brussel-Noord 17. Plots werden die alle 3 19 km. Maar ik denk dat uitbreiding er niet in zit. Ik vind het hele zonegedoe trouwens ook geen noodzaak, bij de busmaatschappijen is men er lang van afgestapt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Voor de NS niet, maar RET werkt wel met zones voor haar tarieven en die is actief in de randstad. Mijn opmerking was niet zuiver naar treinen bedoeld maar naar OV in het algemeen. Vroeger had de lijn ook zones om prijzen te bepalen.trainlovertje schreef: ↑15 dec 2023, 20:07In Nederland worden volgens mij nooit tickets naar een zone opgesteld, enkel naar een station of tickets die geldig zijn op het hele net.
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Wat is er mis met het simpele principe dat je betaalt voor wat je gebruikt ?
Waarom moet iemand die kiest om in Groot-Bijgaarden te wonen en in Sint-Agatha-Berchem te werken zijn buur subsidiëren die een job aanneemt in Bosvoorde ? En dit 220
werkdagen per jaar.
Waarom moet iemand die kiest om in Groot-Bijgaarden te wonen en in Sint-Agatha-Berchem te werken zijn buur subsidiëren die een job aanneemt in Bosvoorde ? En dit 220
werkdagen per jaar.
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Even een wistjedatje, vooral voor de jongere forumleden. Eigenlijk was de allereerste en lang de enige zone de NZV. Biljetten voor Zuid, Kapellekerk, Centraal, Congres en Noord lagen alle op dezelfde tarifaire afstand van alle stations in België.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Vic, verwar je nu niet de zones met de gebieden waarbinnen je een key card (of hoe heet dat tegenwoordig) mag gebruiken? Want dat zijn twee verschillende zaken.overweg13 schreef: ↑15 dec 2023, 20:23 Het is niet altijd even logisch. Van Halle naar Brussel betalen we 19 km, terwijl nauwelijks één Brussels station 19 km ver ligt. Zoek voor de rest geen verband met gemeentegrenzen, zelfs niet met taalgrenzen. Uit Halle mogen we tot Braine-le-Comte (16km) of Edingen (16km), maar niet naar Herne. Toen de zones lang geleden werden ingevoerd, was de afstand de eerste norm - als ik me niet vergis lag die op 16 km, maar precies herinner ik het me niet meer. Naast de afstand werden soms "correcties" doorgevoerd. In ons geval betekende dat dat de zone Brussel toch toegelaten werd, al was het tegelijk een verdoken prijsverhoging: Brussel-Zuid was 13 km, Brussel-Centraal 15 en Brussel-Noord 17. Plots werden die alle 3 19 km. Maar ik denk dat uitbreiding er niet in zit. Ik vind het hele zonegedoe trouwens ook geen noodzaak, bij de busmaatschappijen is men er lang van afgestapt.
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Zonale tarieven zijn eerder standaard in veel landen, en zijn een serieuze hulp bij een tariefeenmaking voor alle vervoer. in Stockholms län geldt zelfs eenzelfde tarief voor de hele provincie, een ticket voltarief is 39 SEK, of je nu van Gamla Stan naar Centralen rijdt, of van Södertälje naar Kapellskär. Dat vind ik persoonlijk wel heel erg ver, maar qua duidelijkheid voor de reiziger is dit wel erg goed. Zowat het enige nadeel met zones is dat je grenzen hebt, dat zou je kunnen verzachten met stations die tot beide aangrenzende zones horen, bijvoorbeeld, zoals in Londen Earl's Court zowel tot zone 1 als 2 behoort), maar an sich vind ik het nog steeds best een goed systeem.
Ik zou bovendien durven argumenteren dat gereden afstand ook niet de beste factor is, ik denk dan spontaan aan sommige buslijnen die een hoop omwegen maken naar hun bestemming, waar reizigers zo dubbel gestraft worden, én door een langere reistijd, én een hoger tarief. Ik denk niet dat dat veel reizigers zou lokken...
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Dag Paul, uiteraard heb ik beide door elkaar gehaald, een misser van formaat. Bedankt om het op te merken!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
NS had gemeenschappelijke tariefpunten maar heeft die afgeschaft omdat dat nodig zou zijn geweest voor de OV-chipkaart.trainlovertje schreef: ↑15 dec 2023, 20:07In Nederland worden volgens mij nooit tickets naar een zone opgesteld, enkel naar een station of tickets die geldig zijn op het hele net.
In het binnenlands verkeer kon je echter niet zien dat je een kaartje van of naar zo'n gemeenschappelijke tariefpunt had. Op internationale treinkaartjes was dat wel enigszins zichtbaar, aangezien daar dan niet de stationsnaam op stond maar alleen "Rotterdam" bv.
In Duitsland heeft DB de gemeenschappelijke tariefpunten (tarifliche Gleichstellung) op 10 december dit jaar afgeschaft voor trajectabonnementen en voor Fernverkehrstickets.
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Als ik een treinticket naar Zone Brussel koop kan ik daar enkel treinen mee nemen.
Er is totaal geen tariefintegratie met andere modi.
Waarom dan argumenteren over concentrische zones, vergelijken met bussen,... ?
Er is totaal geen tariefintegratie met andere modi.
Waarom dan argumenteren over concentrische zones, vergelijken met bussen,... ?
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
In de zone Gent ontbreekt het station Merelbeke op basis van grondgebied aangezien het station voor een groot deel in Gent(brugge) ligt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Merelbeke
Re: Uitbreiding van NMBS Zones
Maar die kan er wel gemakkelijker komen wanneer je samenvallende tariefgrenzen hebt...