De Nederlanders hebben nochtans deze oplossing weerhouden op Zevenaar-Emmerich. ICE's en de doorgaande Abellio-Flirts moeten daar 3x van spanning wisselen: van 1.5kV naar 25kV net na station Zevenaar (waar de Betuweroute intakt op de klassieke lijn), vervolgens een aantal km op 25kV en dan net voor station Emmerich is er de omschakeling van 25kV naar 15kV.Kevin schreef: ↑23 jan 2021, 15:55Als ze dat stuk herzien is de keuze om de 15KV te verlengen het meest logische... Of 25KV indien de hele zone daar op die spanning komt. Anders moet het 'lokale' verkeer 2x van spanning wisselen op een paar km... Voor de HST maakt het niet veel uit waar de switch 25KV-15KV ligt
Dit had eleganter kunnen verlopen als men net na station Zevenaar gewoon direct op 15kV zou overschakelen: je gaat er immers vanuit dat alles dat nog verder gaat rijden richting Duitsland gaat en dus ook aan hun technische vereisten moet voldoen (spanning, veiligheidssystemen enz).
In ons geval (HSL3/L37) zou ik dus de spanningssluis eerder aan Belgische kant leggen, namelijk waar nu de omschakeling 25kV/3kV ligt voor de HST's op HSL3. Die zou moeten omgebouwd worden naar een spanningsssluis 25kV/15kV. Op L37 dan een spanningssluis 3kV/15kV kort voor die vertakking zodat alle lijnen al op 15kV staan.